In een q heb je een temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De energie die je kwijtraakt doordat het aan de buitenkant kwijt raakt, is afhankelijk van de isolatie en de oppervlakte.
Aangenomen dat een primo niet beter isoleert dan een BGE, is de isolatiewaarde gelijk.
Aangenomen dat de hoogte niet substantieel meer is, blijft dus de omtrek over als variabele, grofweg dan.
De buitenomtrek is gerelateerd aan de roosterontrek, grofweg. Als je een roosterdiameter van 46cm hebt, heb je minder omtrek, dan bij een roosterdiameter van 46 die middendoor is geslepen en waar een recht stuk tussen gelast is.
De XL primo heeft een roosteromtrek meer vergelijkbaar met een 57cm, dus qua warmteverlies zou ie wat vergelijkbaar moeten zijn met een XL BGE, maar het roosteroppervlak van een 57cm rond rooster is weer net wat meer dan dat van een XL ovale primo.
Zou een effici?ntere verbranding oid overblijven, maar ik kan niet bedenken waarom een primo dat beter doet dan BGE.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat je nuttig gebruikt aan ruimte (en voor sommige dingen kun je een ovale optimaler gebruiken dan een ronde, en soms andersom), en groter gaan kost brandstof.
En mijn eigen ervaring is eigenlijk ook dat de oval xl niet heel zuinig is (ik vind het een fijne q hoor).
Maar goed, er is ook niemand die een Ford F150 Raptor koopt omdat ie zo lekker zuinig is