BasBQ
Beef en Steak

Eerste gebruik WMT

 

Wiely-be

Vuurmaker
Berichten
55
Straks gaat de Q aan voor de eerste keer.
Op het menu varkens wangen die al sinds deze ochtend in de rub van Noskos spare rib liggen te trekken.

Nu heb ik voor ogen 3-2-1 te doen op 110graden, maar ik twijfel om maar 2 h in de rook te leggen en 0,75 h in folie.

Wat is een richtlijn van kerntemperatuur om ze in te pakken en wanneer zijn ze klaar?

Als backup bbq wordt en hamburger voorzien mocht het niet in de smaak vallen bij moeder de vrouw.
2d485e77a04a5a54f1514e9b5a315c12.jpg
 
Wat variatie in 3-2-1-is helemaal niet verkeerd kan je mooi naar de voor jou lekkerste stukje vlees zoeken.
Veel plezier en succes straks en eet smakelijk.
 
Zo, leerrijke ervaring:

Snake methode werkt zeer gemakkelijk op de rookstand om 100 a 120 graden “deksel” temperatuur te houden. Een rooster temperatuur meter lijkt me wel nut te hebben.
Had nog meer dan de helft van de kolen over na 4 h.

De 321 methode was een goed idee. Al had ik mijn gevoel moeten volgen en inpakken op 2 h ipv 2,5 h.

Als test enkele wangen voorzien van lak: smokey bbq saus van beef&steak. In combinatie met te lang roken, was de rook smaak van deze saus te veel van het goede.
De rookring was 5 a 10 mm dik, bijna heel de wang zag rood van de rook. Zonder de lak smaakte ze wel beter.

Het vlees zelf was aan de droge kant, dit door het vrij magere vlees met een iets te hoge rooster temperatuur.
503374f2e4558ca3f42d752b8e95c91e.jpg


37ebcd8b18b4ef08299c1160de0746b5.jpg

Leerrijke ervaring voor de PP volgende week.
 
Lekker hoor. Leerzame run geweest
 
Lekker zeg
 
Zo, leerrijke ervaring:

Snake methode werkt zeer gemakkelijk op de rookstand om 100 a 120 graden “deksel” temperatuur te houden. Een rooster temperatuur meter lijkt me wel nut te hebben.
Had nog meer dan de helft van de kolen over na 4 h.

Ik heb dezelfde Q en zie dat je de kolenring en diffuser plate gebruikt, maar je hebt het ook over een snake. Hoe moet ik dat voor me zien? Normaal (whatever that means) zou je kolen in de ring doen en dan één of meerdere aanmaakblokjes/-wokkels ertussen doen en als die uit zijn de plaat erop. Meer een mionion methode dan een snake. Ik heb ook wel eens een snake om de kolenring heen gelegd. Hoe heb je dat hier nu gedaan? Ben benieuwd!

Daarnaast is mijn ervaring dat (afhankelijk van de plaatsing van je hittebron, de dekselthermometer echt heel flink kan afwijken, tientallen graden wel. Let daar dus goed op. Een simpele Ikea fantast kan je al helpen de roostertemperatuur veel nauwkeuriger te bepalen.
 
Ik heb dezelfde Q en zie dat je de kolenring en diffuser plate gebruikt, maar je hebt het ook over een snake. Hoe moet ik dat voor me zien? Normaal (whatever that means) zou je kolen in de ring doen en dan één of meerdere aanmaakblokjes/-wokkels ertussen doen en als die uit zijn de plaat erop. Meer een mionion methode dan een snake. Ik heb ook wel eens een snake om de kolenring heen gelegd. Hoe heb je dat hier nu gedaan? Ben benieuwd!

Daarnaast is mijn ervaring dat (afhankelijk van de plaatsing van je hittebron, de dekselthermometer echt heel flink kan afwijken, tientallen graden wel. Let daar dus goed op. Een simpele Ikea fantast kan je al helpen de roostertemperatuur veel nauwkeuriger te bepalen.

Heel opmerkzaam

Ik wou persee snake methode doen, maar in mijn enthousiasme tegen de buitenkant begonnen. Daarna paste die ring niet meer natuurlijk.

Heb de kolen baskets geplaatst en de weber alu bak paste er net onder de rooster.
232958c69ba2f9ab2717d35777b1833d.jpg


Ter info na 4 h roken:
d68edb6ab84760660a71c7dd9e0bb978.jpg

Omdat meten toch weten is, een inkbird aangeschaft zojuist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan