BasBQ
Beef en Steak

Eerste ervaringen van een BBQ noob (Kamado, beefribs)

Grim Fandango

Tondelzoeker
Berichten
9
Onlangs een kamado aangeschaft (Bastard large). Op zoek naar informatie op het internet kwam ik vaak threads tegen van dit forum. Dus meteen maar goed ingelezen en aangemeld. Ondertussen heb ik de kamado zo ongeveer 3-4 weken. In die tijd heb ik bijna iedere dag ge-BBQ'ed. Veel kip om van alles uit te proberen en de kamado onder de knie te krijgen (alleen al 10 probeersels voordat ik mijn wings had zoals ik ze hebben wil). Maar afgelopen zaterdag dus voor het eerst beefribs en een langere low&slow sessie. Leek mij leuk om met het forum te delen. Tips en opmerkingen uiteraard zeer welkom.

Ik volg voornamelijk het recept van Noskos:

Ik probeer twee soorten ribs. Beiden ca 1.3-1.4 kg.
BBQuality Angus short rib Canada.
Beef&Steak Black Angus flat ribs.

De Angus short ribs van BBQuality zijn halal geslacht. Leuke bijkomstigheid want daardoor kan ik met de buren delen. Iets waar ik in de toekomst rekening mee ga houden.

Bij ontvangen van de ribs is het gelijk duidelijk dat het om een heel ander gesneden deel van de ribs gaat. Online leer ik over de verschillende cuts en variaties. Weer wat geleerd. Maakt de vergelijking nog interessanter. Het schoonmaken (silver skin, vet dat te veel was) ging aanvankelijk wat onbeholpen waardoor ik volgens mij te veel vlees en vet weg heb gesneden. Bij de tweede set ribs had ik de slag al beter te pakken. De rub die ik heb gebruikt is Blues hog sweet & savory. Simpelweg omdat ik die rub tot nu toe bij alles wel lekker heb gevonden.

20210613_122129.jpg
20210613_125029.jpg


Beiden gingen op de kamado op indirect vuur bij ca 110 graden tot een interne temperatuur van ongeveer 65 graden. Waarna ze werden ingepakt in butcher paper en weer terug gingen op de kamado tot ongeveer 93-94 graden interne temperatuur. In de kolen twee redelijk grote chunks eiken. Een direct in het vuur, de ander iets aan de zijkant zodat hij iets later pas start met branden. Voor het eerst de thermometer gebruikt die ik aanvankelijk verkeerd in de ribs stak. Tegen het bot aan en niet diep genoeg waardoor ik gekke temperaturen kreeg. Na googlen en aanpassen waren de gemeten temperaturen meer volgens verwachting.

20210613_154819.jpg


Ingepakt in butcher paper en terug op de kamado tot de volgende temperaturen waren bereikt. Wat opviel is dat ondanks dat het hele verschillende stukken vlees betrof, de interne temperatuur aan het einde van bereiding redelijk gelijk op liep. Bovenste temp is de interne temp van de kamado. Daar onder van de twee beef ribs. Bij onderstaande temperaturen heb ik ze er af gehaald. Dat was na ongeveer 6-7 uur totaal. Bij het testen met een sate-prikker viel direct op dat een van de twee een stuk minder weerstand gaf dan de ander. Maar zonder benchmark of ervaring was het lastig te voorspellen wat de perfecte "zachtheid" was. Dus heb ik ze er beiden afgehaald. Sidenote: Het viel mij op hoe weinig houtskool ik in die 7 uur had gebruikt! De hele BBQ lag nog vol. Geeft aan hoe efficiënt zo een kamado is.

Screenshot_20210613-191131_BBQ Go.jpg


Uiteindelijk resultaat zag er als volgt uit. Even open gezet. Weer ingepakt en 45 minuten laten rusten.
20210613_203610.jpg

De resultaten waren dus verschillend. De BBQuality beef short ribs waren waar ik op gehoopt had. Daar was ik zo tevreden over dat ik bij een volgende keer het exact zelfde recept zou gebruiken. Ik zou mogelijk wel een andere rub willen uitproberen. Ik was tevreden met de bark. Maar de rub was wellicht net iets te zoetig. Gegeten met wat kimchi, koriander, en een frisse salade.
20210613_220953.jpg
20210613_222357.jpg
20210613_221148.jpg


De Beef&Steak flat ribs gaven een ander resultaat. Lekker en met veel smaak. Maar niet de zachte textuur waar ik naar op zoek was. Uiteindelijk heb ik het in dunne plakken gesneden en de dagen erna als een soort bacon in de pan opgebakken in vet dat ik had opgevangen en bewaard bij de bereiding. Ook lekker.
20210613_223939.jpg


Ik ga er van uit dat het alles met de bereiding te maken heeft. Omdat ik denk dat beiden mooie stukken vlees waren waar je iets lekker van kan maken. Een aantal mogelijke redenen die ik mij kan bedenken dat de ene set ribs er zo mooi uit kwam en de ander een stuk minder. Tips vooral hier welkom.

- Niet goed gesneden. Beïnvloed textuur.
- Onhandig in butcher papier gevouwen. Vet uit het vlees liep daardoor uit het papier in de lekbak in plaats van dat het in het papier bleef.
- Simpelweg niet de juiste bereidingstijd aangehouden voor dit stuk vlees. Wel voor de andere ribs. Maar ik weet niet hoe ik kan bepalen of ze dan juist te lang of te kort de tijd hebben gehad.
- Te veel vet weg gehaald bij de voorbereiding. Ik zou een volgende keer veel meer proberen te laten zitten.
- Het stuk leek vanaf het begin al minder vet te zijn (minder vet in het vlees zichtbaar).

Al met al was ik toch tevreden. Mijn volgende uitprobeersel wordt opnieuw beefribs (vind het leuk om een tijd op één stuk vlees te focusen tot ik het gevoel krijg dat ik hem door heb). Ik wil zien wat er gebeurd wanneer ik het hot&fast in 3 uur probeer met runderbouillon en vroeg inpakken in aluminium folie.
 
Laatst bewerkt:
Mooie eerste run zeg! Vind die van B&S er qua “looks” beter uitzien moet ik zeggen 😅 Leuk he dat experimenteren. Je bent wat mij betreft op de goede weg!
 
Ziet er lekker uit hoor.

Blijven proberen en experimenteren is key.
 
Mooi gedaan. Ja "verkeerde keuze in rubs" voorkomt mij ook wel eens. Ik denk dat wij de enige zijn 🤣 .
Nog even een tip over Halal, hoewel ik er weinig over weet, moest de slager die ik kende een aparte set messen en een hakblok hebben anders werd er niet gekocht. Als jij ook varkensvlees op de Q maakt kan dat een dingetje zijn. Misschien zijn ze niet streng in de leer en is het geen probleem, anders vragen.
 
Mooi gedaan. Ja "verkeerde keuze in rubs" voorkomt mij ook wel eens. Ik denk dat wij de enige zijn 🤣 .
Nog even een tip over Halal, hoewel ik er weinig over weet, moest de slager die ik kende een aparte set messen en een hakblok hebben anders werd er niet gekocht. Als jij ook varkensvlees op de Q maakt kan dat een dingetje zijn. Misschien zijn ze niet streng in de leer en is het geen probleem, anders vragen.
Goed punt! Ik heb er nog geen varken op gehad. Maar ik ga wel navragen of dat een issue is. Ik doe wel messen etc. uit elkaar houden. Ze wisten wel dat halal en niet halal vlees samen op de bbq hebben gelegen. En daar werd niks over gezegd.
 
Mooie eerste run zeg! Vind die van B&S er qua “looks” beter uitzien moet ik zeggen 😅 Leuk he dat experimenteren. Je bent wat mij betreft op de goede weg!
Zagen er inderdaad mooi uit. Ik vond ook dat de "smoke-ring" heel duidelijk zichtbaar was. Maar qua smaak en textuur moesten ze het helaas dus wel afleggen. Tenminste, dat vond ik zelf en de mensen om mij heen.
 
kijk, dit zijn de experimenten.
complimenten voor de run en het resultaat
ziet er super uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan