BasBQ
Beef en Steak

Eerste dry run voor low en slow

 
 
 

Hannibal

Kooltjesharker
Berichten
168
Ik heb vandaag mijn nieuwe OTG 57 CM ontmaagd met een dry run......Ik weet dat sommige het zonde vinden, maar het is mijn eerste keer en wil geen vlees verknoeien. Ter voorbereiding van mijn MOINK balls, heb ik meteen geprobeerd het perfect te doen met alle info en tips die ik gekregen heb. Ik had grote angst om de temperatuur constant laag te krijgen/houden. Dit is mij zeer goed gelukt en ik weet niet of ik nu zelfs te laag zit. Ik heb 4 uur lang 90 graden gehad. Met alle vlambrekers, bakstenen en andere aluminuim folie achtige toestanden is dit volgens mij een goede prestatie. Nu heb ik precies 13 briketten gebruikt. Als ik een 115 graden wil halen, is dan 18 briketten voldoende?

Omdat ik een grote brikettenstarter heb, ben ik een leuke tip tegengekomen. Ik heb voor deze hoeveelheid de brikettenstarter op zijn kop gezet en dit werkt prima!

De schuif onder en boven hebben de hele tijd open gestaan.....is dit goed? Begrijp ik het goed dat als het te heet wordt, dat ik dan de schuif onder maar een heel klein beetje moet openzetten? en boven altijd volledig open?

Hopelijk krijg ik nog wat tips.....Maandag krijg ik de sauzen en de rest van BBQ spul binnen en dan zal ik eindelijk mijn eerste MOINK ballen gaan maken.

DSC02487.JPG


van voren de foto genomen

DSC02488.JPG


van boven de foto genomen

DSC02491.JPG


terwijl ik aan het wachten was, ook maar het plankje geinstalleerd...jammer dat ik hem niet bij 1 van de andere 2 poten krijg geplaatst, aangezien daar de dekselhouder zit.
 
jemig wat glimt dat ding  :D
 
Gaat vast helemaal goedkomen, succes.

Van die tafeltjes heb ik geen verstand, maar wellicht iemand anders hier.
 
Ahum, ik denk dat het tafeltje aan de zijkant moet, en niet onder het handvat. Lijkt me wat onhandig ;)
 
Dominique zei:
Ahum, ik denk dat het tafeltje aan de zijkanten moet, en niet onder het handvat. Lijkt me wat onhandig ;)

dat klopt, maar als ik 1 van de andere 2 poten gebruik om te bevestigen, dan komt dit in de weg te zitten met de dekselhouder. Dit is dus de enige overgebleven plek waar ik geen last van heb.
 
Hannibal zei:
Dominique zei:
Ahum, ik denk dat het tafeltje aan de zijkanten moet, en niet onder het handvat. Lijkt me wat onhandig ;)

dat klopt, maar als ik 1 van de andere 2 poten gebruik om te bevestigen, dan komt dit in de weg te zitten met de dekselhouder. Dit is dus de enige overgebleven plek waar ik geen last van heb.

Dan zou ik me afvragen of ik de Q wel goed in elkaar gezet heb, het lijkt me toch dat Weber hier over nagedacht zou moeten hebben? Zoek eens op internet bij afbeeldingen?
 
Maar ik kan het mis hebben hoor, ik doe maar een gooi.
 
Ik raak geintrigeerd... Eigenlijk zit je voorpoot dus nu verkeerd, waardoor het tafeltje alleen zo kan als jij gedaan hebt, omdat er dus aan het tafeltje ook een pootje zit wat je moet vastzetten.  Daardoor kun je nu ook niet meer je handvat gebruiken om de Q te verrijden..... Hmmm. Terugbrengen en een los tafeltje scoren bij Ikea een optie?
 
ik had liever reactie gehad op mijn andere punten ipv het houten plankje. Dit plankje is overigens gewoon afneembaar en dan kan ik hem gewoon verrijden hoor. Is dus geen probleem!

:)

Ik zal anders over deze kwestie wel een andere topic starten met duidelijk foto's. Ben natuurlijk toch benieuwd naar iemand die ook de 57 cm GBS systeem premium 1 touch heeft met de dekselhouder en dus de side table..

 
Frits zei:
Het zou er zo uit moeten zien

picture.aspx

helemaal mee eens, maar dit plaatje heeft geen dekselhouder en kan ik ook nergens vinden op internet.....het plaatje is dus niet de juiste!
 
Ik heb dezelfde Q. Op zijn foto zit zijn Q precies zo in elkaar als mijn Q. Ik heb weliswaar geen plankje dus daar kan ik niet over oordelen maar twwe keer dezelfde Q verkeerd assembleren lijkt mij te toevallig. Ik denk dan ook dat de fout (als je hier over een fout kunt praten) bij het plankje zit  ;)
 
Temperatuur regel je in principe met de onderste schuif het aantal brandende briketten in het begin bepaalt alleen hoe dichtbij je bij aanvang op je gewenste temperatuur komt. Ik zou met een zou met een 15 tal brandende briketten beginnen, die je op koude stort. De onderste schuif zou ik net open zetten zo'n cmtje van de dicht positie. De bovenste schuif (bijna) helemaal open. En dan tijdens het begin met de onderste schuif spelen, te heet de schuif dichter, te koud meer open.
Je had al water erbij dat dempt de schommelingen al, dus het kan bijna niet mis gaan. Biertje erbij, en een oogje op de temperatuur houden dan komt alles goed.
 
Sorry, ik was ook off-topic :( maarreuh... structor+1  ;)
 
Voor temperatuur houd ik altijd bovenste schuif helemaal open en knijp met de onderste.
Mocht de temperatuur nu doorschieten knijp ik hem boven ook.

Een belangrijk punt is denk ik dat kleine wijzigingen moet doen en de tijd zn werk laten doen. Het effect van je wijziging kan best evenn op zich laten wachten (als je de schuif onderin knijpt kan het maar zo 15-20min duren voordta je echt effect ziet)

Over het algemeen kunnen MOINKS best wat hebben dus bovenal geniet ervan en neem je tijd. dan komt het vast wel goed.
Op een gegeven moment ga je je Q beter begrijpen en ga je zo je eigen werkwijze ontwikkelen want zoals met alles er zijn vele wegen die naar rome leiden dus bovenstaand kan een ander je misschien ook weer anders vertellen  8)
 
Boel0037 zei:
Voor temperatuur houd ik altijd bovenste schuif helemaal open en knijp met de onderste.
Mocht de temperatuur nu doorschieten knijp ik hem boven ook.

Een belangrijk punt is denk ik dat kleine wijzigingen moet doen en de tijd zn werk laten doen. Het effect van je wijziging kan best evenn op zich laten wachten (als je de schuif onderin knijpt kan het maar zo 15-20min duren voordta je echt effect ziet)

Over het algemeen kunnen MOINKS best wat hebben dus bovenal geniet ervan en neem je tijd. dan komt het vast wel goed.
Op een gegeven moment ga je je Q beter begrijpen en ga je zo je eigen werkwijze ontwikkelen want zoals met alles er zijn vele wegen die naar rome leiden dus bovenstaand kan een ander je misschien ook weer anders vertellen  8)
Punt 1 in bold doe ik ook.
Punt 2 klopt, wat nog versterkt wordt door de waterbak!
 
Ik heb zeer veel aan al jullie info gehad..bedankt hiervoor.

Ik wist niet dat het aantal briketten waarmee je start alleen maar zorgt voor een hogere begin temperatuur......ik dacht, hoe meer kolen hoe heter het hele proces zal zijn, maar deze laatste gedachte klopt dus niet...??!

Ik begrijp de minion methode, maar als je maar 3 tot 4 uur nodig hebt, dan gebruik je toch alleen circa 15 gloeiende kolen of niet?

spelen met de schuiven neem ik zeker mee en ook dat ik het tijd moet gunnen om te stabiliseren.

Als laatste wil ik nog even vermelden dat ik het fantastisch vind hoe de mensen hier reageren (ook op NOOBS), terwijl deze vragen misschien al 100 keer voorbij zijn gekomen voor jullie.

chapeau!
 
.
 
Hannibal zei:
Ik heb zeer veel aan al jullie info gehad..bedankt hiervoor.

Als laatste wil ik nog even vermelden dat ik het fantastisch vind hoe de mensen hier reageren (ook op NOOBS), terwijl deze vragen misschien al 100 keer voorbij zijn gekomen voor jullie.

chapeau!

Ik wist in het begin ook niks, alleen maar dat bbq me leuk leek. En juist door de fijne antwoorden, krijg je he idee serieus genomen te worden. En dat is prettig. ( en ik sta nog steeds regelmatig met handen in het haar, dan is en hulplijn errug fijn).
 
Hannibal zei:
1) maar deze laatste gedachte klopt dus niet...??!

2) Ik begrijp de minion methode, maar als je maar 3 tot 4 uur nodig hebt, dan gebruik je toch alleen circa 15 gloeiende kolen of niet?

1) Nee
2) Te veel aan kolen is niet erg. Als je klaar bent zet je alle schuiven dicht (in jouw geval onder en boven), dan doven de kolen / briketten. De volgende keer schep je die gewoon weer in de starter en je kunt weer bbq-en. Recyclen kan hier prima!
 
Terug
Bovenaan Onderaan