BasBQ
Beef en Steak

"Eerste" Brisket

 
 
 

Geitje

Sprokkelaar
Berichten
39
Aangezien ik een groot PP fan ben vond ik het ook wel een tijd om de koeien variant te proberen en voor een brisket te gaan.
Ik had hem al een keer uitgeprobeerd op een BBQ weekendje met vrienden en daar smaakte hij heerlijk. Maar goed dat was met hulp van de nodige "pitbitches" dus nu maar eens tijd om hem zelf te gaan maken. En meteen voor het koetje te gaan natuurlijk.
Mooi stukje vlees bij de lokale slager gehaald.
2014-06-20224340.jpg
2014-06-21225324.jpg

Heb hem er 's nachts vast opgegooid onder het mom liever te vroeg dan te laat klaar.
"s ochtend meteen gekeken maar de UDS bleef heerlijk constant dus geen probleem.
2014-06-22101102.jpg

Het duurde heel lang voor ik de juiste temperatuur bereikt had. (Later bleek te lang)
Ik heb geen idee wat er mis gegaan is maar het vlees was veel te droog. Waarschijnlijk heeft hij er gewoon te lang op gelegen. Vooral als ik kijk naar hoe lang de vorige duurde. Maar ja ik had zoiets van: ik wacht maar gewoon braaf tot de temperatuur hoog genoeg is. Fout!
2014-06-22181457.jpg
2014-06-22182124.jpg


Jammer maar helaas. Gelukkig was de vorige een stuk beter en weet ik dat het beter kan smaken. Maar snap helaas nog steeds niet waarom deze lang duurde. Heb trouwens deze keer puntborst gebruikt en de vorige keer klapstuk.
 
Geitje, jammer dat het tegenviel. Brisket is het moeilijkste stuk vlees wat te maken is, ik heb diversen rechtstreeks in de prullenbak gegooid :(.

Als ik naar je borst kijk zie ik dat hij erg mager is, normaal voor Nederlandse runderen, maar hierdoor heb je vlug een droog eindresultaat.

Injecteren met brisket injection en vlug inpakken, zeg na vijf uur, wil helpen. Je bent beter af om een Amerikaanse brisket te bestellen.

Maar desalnietemin welkom bij de Grote Drie.
 
Injecteren heb ik inderdaad wel gedaan maar inpakken heb ik dus gewacht tot hij op 72 graden zat en dat duurde veel te lang. Na het inpakken was hij zo op de 91 graden.
Ik zal hem de volgende keer gewoon na 5 uur inpakken en kijken of hij dan sneller doorschiet.
Ik had er ook liever wat meer vet op gehad maar da had hij op dat moment niet liggen. Weer een tip voor mezelf voor de volgende keer dat ik dan het stukje vlees maar laat liggen.
Ook alleen maar goed dat het niet altijd lukt. Dat geeft ook een beetje uitdaging.
 
Wat Frits al zegt, onze koeien zijn te mager. Zelfs met een mooi dooraderd stukje US koei is het al lastig om het goed te krijgen. Zonde, maar een hoop geleerd deze sessie moet je maar denken.
 
wederom weer een voordeel om bij dit forum te zitten. ik leer zoveel van anderen. bedankt voor het posten!
 
Knor in de pocket!! Had je nog wel burnt ends gemaakt??
 
Volgende keer beter, maar dat mag de pret niet drukken. Je bent weer een ervaring rijker en bent ook lekker bezig geweest.:)
 
Teleurstelling wordt niet veroorzaakt door het resultaat, maar door de verwachting vooraf...

En van een tegenvallend resultaat, leer je het meest...

Zo, genoeg tegeltjeswijsheden en gefeliciteerd met je badge! ;)
 
Jammer van je resultaat maar wel een mooie run opzich.  Ik vind hetzelfde niet zo erg om fouten te maken.  Dat maakt mij voor de volgende keer alleen maar scherper.


Het belangrijkste is uit te zoeken wat er nu mis ging.  Dit gaat bij jou helemaal goedkomen :D


Gefeliciteerd met the big three
 
Resultaat misschien minder maar welkom bij de  grote drie
 
Jammer dat het tegen viel, maar toch gefeliciteerd met je koei
 
Hier leren we allemaal weer van, ik ben nog niet toe aan mijn eerste brisket, ik hoop binnenkort...
 
Gefeliciteerd met je loeibadge
 
Terug
Bovenaan Onderaan