BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket, overnight.

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
419
Goedemorgen allen,

Van de week via Meatlovers een brisket besteld.
20230419_193457.jpg

20230419_193448.jpg

Het zag er erg mager uit, maar ik dacht : het is al getrimmed, beterrrrrr.
Donderdagavond een rubje er op gedaan.
20230420_235844.jpg

Gisteravond rond 2100, de brisket op de WSK gelegd.
Kokos briketten + Acacia hout + eikenhout chunks gebruikt.
20230421_205941.jpg

Om half 6 even wakker geworden en bekeken.
20230422_053749.jpg

Het was te droog....verdikkie.
Als laatste redmiddel bij de foilboat, de brisket met water besprekeld en een bakje met vet en heet water er naast gelegd.
Rond 8.00, temp genomen en geconcludeerd dat het rondom zacht is.
20230422_081327.jpg

Hij ligt nu te rusten, hopelijk is er nog iets gered.

Ik denk dat ik wat vaker water had moeten sproeien, had helemaal niet gesproeid. Dom dom.
Wellicht is dit stuk vlees geen hele brisket.
To becontniued.
 
Toch een mooie en dappere poging ! (y) Hoop dat ie toch een beetje lekker heeft gesmaakt
 
Zeker geen hele die zijn vaak meer dan 5 kilo. Mijn eerste was de beste tot nog toe. Wel iets te droog. Nr 2 en 3 gort droog. Waarschijnlijk heb ik ook te veel vet weggesneden. De smaak was van alle wel goed. Volgens mij kan je beter grain fed nemen.
 
Toch een mooie poging, jammer dat het niet gelukt is zoals je wou.

Weer wat geleerd voor de volgende keer!
 
Toch een goede poging. Volgende keer mischien toch een nachtje doorzitten met maten en een pintje ? :p

Succes alvast met de volgende poging.
Hoop dat hij toch nog gesmaakt heeft.
 
Zeker geen hele die zijn vaak meer dan 5 kilo. Mijn eerste was de beste tot nog toe. Wel iets te droog. Nr 2 en 3 gort droog. Waarschijnlijk heb ik ook te veel vet weggesneden. De smaak was van alle wel goed. Volgens mij kan je beter grain fed nemen.
Hij was grain fed en kwam getrimmed aan, ik denk dat de slager iets te enthousiast was.
 
Ik kreeg ze ook niet. Het moet een hele zijn met flat en point. En je moet er burnt ends van maken. De regels staan wel ergens.
succes.
 
Jammer dat het resultaat niet was waar je op gehoopt had. Brisket is echt een heel moeilijk stuk vlees, bij mij zijn de eerste drie pogingen naar de kliko gegaan.

Was er een speciale reden om het zolang ‘s nachts op de barbecue te leggen zonder dat je het in de gaten hield?

Omdat het zo’n moeilijk stuk vlees is en normaal gesproken ook de laatste badge is die mensen moeten halen om bij de grote drie te komen zijn de eisen voor deze badge hoog.
Het gaat daarbij om het gewicht 4,5 kilo of meer, point en flat ofwel de whole packer en dan willen we plakken en burnt ends zien.
Helaas voldoet deze keer niet. Hopelijk maak je het binnenkort nog een keer zodat je aan de eisen voldoet.
 
Ik kreeg ze ook niet. Het moet een hele zijn met flat en point. En je moet er burnt ends van maken. De regels staan wel ergens.
succes.
Volgens de slager was het een hele.
De burnt ends, ok. Is een badge minstens 80 euro waard? Hmmmm.
 
Jammer dat het resultaat niet was waar je op gehoopt had. Brisket is echt een heel moeilijk stuk vlees, bij mij zijn de eerste drie pogingen naar de kliko gegaan.

Was er een speciale reden om het zolang ‘s nachts op de barbecue te leggen zonder dat je het in de gaten hield?

Omdat het zo’n moeilijk stuk vlees is en normaal gesproken ook de laatste badge is die mensen moeten halen om bij de grote drie te komen zijn de eisen voor deze badge hoog.
Het gaat daarbij om het gewicht 4,5 kilo of meer, point en flat ofwel de whole packer en dan willen we plakken en burnt ends zien.
Helaas voldoet deze keer niet. Hopelijk maak je het binnenkort nog een keer zodat je aan de eisen voldoet.
Tja, waarom overnacht? Uit de "tv ervaring dat ik heb opgedaan" kost het reteveel tijd. Duuuuuuus, overnacht. Ik kan zeggen, met gepaste trots.. low
en slow was zeker aanwezig. 🤣🤣
Van 9 pm vrijdag tot 5 am zaterdag zat het vlees lekker te pruttelen tussen de 50C en de 105C (de 105C begon 11.10pm vrijdag tot de 5.30 am zaterdag).
Wat wel opviel, de stall kwam zeer snel opdagen, al na een kleine 2 uur.

Wat ik net ook al zei, is een badge me minstens 80 euro waard?
Ik wil het zeker nog proberen.
Effekes sparen, ik heb de brisket trouwens niet weggegooid.
Ik heb van de meest droge stukjes trouwens wel burnt ends gemaakt.
Waren lekker op de tortilla. Pulled beef werd het.

Maar goed. We gaan lekker verder, gister de buikspek met zwoerd uit de vriezer gehaald.

Fijne avond.
 
ik weet niet wat ik mis aan brisket dus ben ook niet van plan eraan te beginne 🤣
 
Een zeer goede vraag is een badge dit bedrag waard. Mag iedereen voor zich zelf beantwoorden. Wij zijn hier met twee personen dus is een hele brisket veel te veel. Voorlopig ga ik er dus niet aan beginnen.
 
Ik ga het jou vertellen als ik het ook weet. 🤣🤣
Ik zou het dan wel weer leuk vinde om het eens te maken met iemand die het al eens gedaan heeft ( full packer ) puur voor de ervaring alleen ken ik niemand die dit interesseert 😔.
Ik hou van mooie stukken vlees en brisket past wel in dat straatje maar om nu 5kg vlees te bereiden..
Ik heb wel vrienden en familie maar dan nog voel ik dan een sociale druk voor als het niet lukt vind ik het zo zonde om zoveel te laten verpieteren.
🤣 ik ga het wel eens proberen met een "kleine" brisket 1.5kg.
Wellicht dat ik na die smaaksensatie wel nooit meer anders wil 😁
Ik vind het mooi dat mensen een stuk vlees kunnen bereiden als een waar kunstwerk.
Wellicht ooit!
 
Zonde dat het mislukt is! Volgens mij ook niet het makkelijkste stuk vlees. Daarnaast kan je beter een ongetrimde hebben verwacht ik.

Ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar ga hem met wat beter weer een keer maken. Ondertussen gigantisch veel videos over gekeken en ook op dit forum gelezen. De conclusies die ik er uit trek zijn de volgende:

1. Hoe groter het stuk, des te minder droog die wordt.
2. Trim hem zelf. Je moet zorgen dat je mooie rondingen snijdt.
3. Haal er niet te veel vet af maar ook niet te weinig.
4. Verhit het getrimde vet op een lage temperatuur om het vet vloeibaar te krijgen. Filter dit vet en bewaar het voor de inpak stap.
5. Bij het inpakken heb je het vet nodig om het vlees weer sappig te krijgen. Heb je dit niet dan wordt die droog.

Kunnen jullie je een beetje vinden in de 5 punten hier boven?
 
Ik zou het dan wel weer leuk vinde om het eens te maken met iemand die het al eens gedaan heeft ( full packer ) puur voor de ervaring alleen ken ik niemand die dit interesseert 😔.
Ik hou van mooie stukken vlees en brisket past wel in dat straatje maar om nu 5kg vlees te bereiden..
Ik heb wel vrienden en familie maar dan nog voel ik dan een sociale druk voor als het niet lukt vind ik het zo zonde om zoveel te laten verpieteren.
🤣 ik ga het wel eens proberen met een "kleine" brisket 1.5kg.
Wellicht dat ik na die smaaksensatie wel nooit meer anders wil 😁
Ik vind het mooi dat mensen een stuk vlees kunnen bereiden als een waar kunstwerk.
Wellicht ooit!
Dan inderdaad met een kleintje beginnen. Het ging mij ook om de ervaring.
 
Zonde dat het mislukt is! Volgens mij ook niet het makkelijkste stuk vlees. Daarnaast kan je beter een ongetrimde hebben verwacht ik.

Ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar ga hem met wat beter weer een keer maken. Ondertussen gigantisch veel videos over gekeken en ook op dit forum gelezen. De conclusies die ik er uit trek zijn de volgende:

1. Hoe groter het stuk, des te minder droog die wordt.
2. Trim hem zelf. Je moet zorgen dat je mooie rondingen snijdt.
3. Haal er niet te veel vet af maar ook niet te weinig.
4. Verhit het getrimde vet op een lage temperatuur om het vet vloeibaar te krijgen. Filter dit vet en bewaar het voor de inpak stap.
5. Bij het inpakken heb je het vet nodig om het vlees weer sappig te krijgen. Heb je dit niet dan wordt die droog.

Kunnen jullie je een beetje vinden in de 5 punten hier boven?
Ik verwachtte ook een ongetrimde.
Wat betreft je 5 punten, ik ging voor de foilboat methode. Dus nummer 5valt voor mij af, de anderen klinken wel goed.

Trouwens, is een waterbak meer aanwezig voor de vochtigheid in de bbq of meer als een extra hitteschild?
 
Terug
Bovenaan Onderaan