BasBQ
Beef en Steak

Eerste brisket, nog veel te leren!

 
 
 

Axedeo

Vuurmaker
Berichten
94
Hallo iedereen!

Afgelopen weekend voor 't eerst een brisket klaar gemaakt. Overal lees je dat 't een moeilijk stuk vlees is dat snel
droog wordt... ik vond 't spannend en had me flink ingelezen.
Bij beef&steak heb ik een maandje terug in de aanbieding een brisket point van 2,5 kilo op de kop getikt, USA Grain fed voor 25 euro. Mooi prijsje!
Na een paar dagen ontdooien in de koelkast ben ik aan 't trimmen gegaan.
20150821_215559_zpsdhajcot2.jpg


Daarna geinjecteerd met runderbouillon en in een vrij basic rub gezet van vooral veel paprika poeder, zwarte peper, uienpoeder en knoflookpoeder.
20150821_223407_zps0mfasifq.jpg


De volgende dag kon ie op de UDS met wat hickory rookhout. Ik heb een bakje kokend water d'r bij gezet voor wat extra vocht. Geen idee of 't veel uitmaakt...
Dit was ook m'n 2e run met mijn gloednieuwe Heatermeter v5. Bedankt Nosmo, hij doet 't perfect!
20150822_112637_zps5ivqhxl3.jpg


Na ongeveer 4,5 uur was de kern temperatuur 71 graden en heb ik 'm ingepakt. Probes terug gestopt en dan doorgaren tot 93 graden.
20150822_151921_zpscilswig3.jpg


Toen de 93 graden bereikt was heb ik snel nog even een plaatje geschoten voordat hij in nieuw aluminium folie gepakt werd om een uurtje tot rust te komen.
20150822_175619_zpsaba2koks.jpg

Ik vond de bark er erg matig uitzien. Toen had ik al een vermoeden dat ik waarschijnlijk veel te weinig rookhout gebruikt had.

Na een uurtje rusten aangesneden en mijn vermoeden werd bevestigd
20150822_175851_zpsratagyxy.jpg

Zo goed als geen rookring te zien... jammer maar nu niets meer aan te doen.

Ik vond de smaak echter wel erg goed, maar dit is de eerste keer dat ik brisket heb gehad, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Een zeer stevige rundvlees smaak. Heerlijk.
Verder was hij ietsje aan de droge kant en niet echt super mals of zo, maar absoluut niet taai.

Al met al ben ik matig tevreden en heb ik voor m'n volgende brisket dus wel wat verbeterpunten. Aldoende leert men!

 
Wouter, welcome to the big three!

Elke man moet eens brisket maken, je bent een held!

En de volgende keer gewoon NOG beter!  :D
 
Je hebt het in ieder geval gewoon gedaan en o kan ik er ook weer wat van leren voordat ik de stap zet :)
Gefeliciteerd met je mooo
 
Inderdaad lastig en dan is de point nog het vetste deel van de brisket. Rookring zegt trouwens niets. Ik heb ook dingen gemaakt die zonder ring eindigen.
 
Ik moet natuurlijk ook een keer brisket maken........ Maar de bark krijg je toch niet sec door het toevoegen van rook? Of je een goede bark en misschien zelfs de rookring krijgt hangt toch grotendeels af van de aangebrachte rub of zie ik dat verkeerd?
 
De bark heeft volgens mij ook niet veel met de rook te maken. Dat is meer een samenspel van rub, vlees en de mop of spray en de hitte lang genoeg aan het vlees geven. Door inpakken wordt de bark sowieso zacht, maar de smaak is dan meestal al raak en het maakt het vlees dan ook beter snijdbaar.
Rookring...tja...ik heb 'm meestal als ik in mijn grote smoker werk met een waterbak, dus beetje a la WSM. In mij BGE krijg ik ook niet vaak rookringen. Maar voor de smaak maakt dat niets uit. Het oogt wel leuk.
Gewoon lekker doorgaan. Enige manier om te ontdekken hoe hij lekker wordt is doen doen doen!
 
Wel vervelend dat je nu weer een brisket moet kopen en moet opeten na een dagje plezier! ;) Gefeliciteerd met je koe
 
goed gedaan!
 
Gefeliciteerd met je koe!
 
Mooi man!
Ik heb nu 2x een brisket gemaakt, 1e keer met prachtige smokering, 2e keer was de smokering bijna afwezig. De tweede was in ieder geval lekkerder, een stuk sappiger.
 
Gefeliciteerd, Wouter. Mooie prestatie en geniet van je sticker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan