BasBQ
Beef en Steak

Eerste Brisket (flat 3kg+) op de weber master touch premium

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
60
Na een topic te hebben geopend met enkele vragen over kerstgerechten is de keuze toch gevallen op een brisket. Via Beef and steak een flat gekocht van 3250gr. Geen enkele ervaring met een brisket tot dus ver, maar wel low and slow de 3-2-1 ribs meerdere malen gemaakt. Ik heb dus ervaring met de minion methode en de diffuser plate op de master touch premium, alleen die ervaring was in de zomer. Vandaag erachter gekomen dat in 'winterse' condities het toch wat anders werkt, daarover zo meer.

Foto van de brisket, hoefde niet heel veel te trimmen:
thumbnail_IMG_5865.jpg


thumbnail_IMG_5866.jpg
thumbnail_IMG_5867.jpg
thumbnail_IMG_5875.jpg


Heb een rub gemaakt van paprika poeder, ui poeder , knoflook poeder, peper en zout. Niet heel erg tevreden met de bark en de rub. Heb ook zelf maar wat bij elkaar gemaakt, in de toekomst daar wat meer aandacht aan besteden.

De Brisket ging prima tot aan een graad of 66-67 en rookte goed. Daarna in een aluminium bootje gedaan. Het idee was tot een temp van 92 te gaan en dan prikken en kijken hoe die is. Ik kreeg een stall rond de 86 graden. Het duurde ruim 2,5 uur om van 86 graden naar de 90/91 te klimmen en daar bleef hij ook.
Toch maar eens gaan kijken wat er aan de hand was. Dit was inmiddels ruim 7 uur na het starten van de bbq...

... en ja hoor. De brisketten waren helemaal op. Heb nu ervaren / geleerd dat in koudere temperaturen de bbq meer verstookt. In de zomer kon ik met een volle kolenring wel 10 uur halen op de weber, kwam nu maar tot 7 uur. Lichte paniek!!

Had binnen de oven net aangezet op 65 graden om daar de brisket te laten rusten tot het avond eten en de brisket snel de oven in gemikt, oven op 120 graden gezet. Weer naar buiten gerend en de bbq opnieuw aangestoken, maar met wat tips van anderen toch maar besloten de brisket de laatste paar graden gewoon in de oven te laten.

Na nog eens 30-40 min in de oven op 120 graden doorstond hij de priktest en kon hij nog 2 uurtjes rusten op 65 graden. Hieronder het resultaat.
Ben erg tevreden met de mooie smoke ring. Smaak was ook erg goed en hij was heerlijke sappig, iedereen aan tafel genoot. Had gedacht dat die 3.2kg teveel zou zijn voor 8 volwassenen, maar het was zo op.
Ik denk achteraf dat hij nog iets langer had gemoeten, misschien tot 96 graden? Ik kon de brisket niet mooi uit elkaar trekken, wat je natuurlijk in al die youtube video's ziet gebeuren. Maar al met al dik tevreden!

Volgende uitdaging een Picanha of een Pulled pork denk ik. Overmorgen eerst weer even 'safe' een heerlijke beer can chicken maken.


thumbnail_8d69b66d-a6d6-4050-8c9f-8130c91821bc.jpg
thumbnail_60773d86-91a7-4d4a-ae84-6738d3742f65.jpg
 
mooie leersessie zeg! Voor je volgende uitdaging een kalfswangen in chili saus? En dan de pan zo vol mogelijk gooien😋
 
Mooi gedaan!

Veel geleerd en nog goed gegeten ook. 😋
 
Ziet er goed uit. Binnenkort ook maar mn eerste brisket maken
 
Mooi hoor, en weer wat geleerd. Volgende keer meer briketten? Of gewoon optijd bijvullen?

Als dit gelukt is, dan is picanha of pulled pork geen echte uitdaging meer hoor ;)
 
Ziet er goed uit.
 
Zo leer je elke keer weer bij 😁 Waarom de oven op 65°C voor je rustperiode?
 
Brisket op de Weber MT ......
Dan ben je wat mij betreft al een held mooie sessie!


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb online gezien dat 65 eigenlijk de serveer temperatuur is voor de brisket en als je de oven op 65 zet, dan gaart hij niet meer door. Blijft ie lekker mals en op serveer temperatuur, dit zou uren en uren moeten kunnen zonder dat hij droog wordt.
 
Ik laat em altijd rusten in mijn yeti koelbox, kan ik em
Rustig 2 uur in laten liggen zonder dat ie te sterk afkoeld.
 
Petje af. Brisket op de W57.
Lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan