BasBQ
Beef en Steak

Eerste BCC (Sticker)

 
 
 

Ginko

Kooltjesharker
Berichten
139
Zojuist begonnen aan mijn eerst BCC. 

Vrijdag bij de slager gehaald, vanochtend gerubt en staat nu op de Q.

Rub van Noskos gebruikt:
http://www.bbq-nl.com/2007/05/beer-can-chicken.html

Ingredi?nten:
1 theelepel mosterdpoeder
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel zeezout
? theelepel knoflookpoeder
? theelepel korianderpoeder (ketoembar)
? theelepel komijnenpoeder
? theelepel vers gemalen zwarte peper
1 kip, 1,5 ? 2 kg
2 theelepels olijfolie (andere olie mag ook)
1 bierblik (? liter)
hickory rookhout voor de barbecue


Het was even twijfelachtig vanwege de regen, maar dat hebben we toch mooi opgelost.
jL4QXEK.jpg


FRCWPaM.jpg


bAr0vFe.jpg


mp9jogI.jpg


MIVviXo.jpg


dF2pjP6.jpg






 
Haha toen ik die eerste foto zag dacht ik even dat je hem op de WGA ging maken. Ik vond het al ambitieus :). Succes ermee!
 
En het eindresultaat:

TrNgeiy.jpg


FdbMPYp.jpg


Wat vonden we ervan?

Toch wat droog, maar heeft er ook langer dan nodig was op gezeten. Het smaakte verder wel goed. We zijn geen fan van kip,  maar we hebben wel lekker gegeten.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Have fun
 
leuk tokkie waardig verslag,,proficiat.
alleen wat droog schrijfje maar ik mis in t verslag de temp verloop en tijden.
en is wel zo handig om te vermelden .

en dat blik in zn hol zou ik ook maar vergeten.
nl t vocht wat zogenaamd verdamt gaat als t zou verdampen regelrecht zn nekkie uit  want (koppie is dr af ) daar zit ook nog een klein gaatje .
en t zal dus technisch/praktisch nooit enig effect op malsheid en smaak kunnen hebben.
erger nog is: de warmte die t allu blikje opneemt zal alleen maar de kip van binnen sneller doen uitdrogen.

dit laatste is niet persoonlijk hoor maar ffn de knuppel in hok
 
Bedankt, weer wat geleerd :).

En nog aanvullend,  temp bleef op 130..dus heb nog een keer de starter gevuld, en toen heb ik het tot 160-170 gekregen.

Tijd beetje vergeten, kreeg ook wat onverwacht bezoek. En daarna de dijen gecontroleerd, die zaten al op bijna 90 graden. Dus daar is het waarschijnlijk "fout" gegaan. Gok dat het een uurtje of 2 erop heeft gelegen.
 
Oei, dat is te warm inderdaad. Dijen op 80 is al hoog genoeg :). Ik ga meestal voor een borst die iets hoger is dan 70 graden. Verder ziet hij er wel erg lekker uit!
 
Ginko zei:
Tijd beetje vergeten, kreeg ook wat onverwacht bezoek.

tijd vergeten is niet handig,, onaangekondigd bezoek mot zich hier aanpassen,, t vlees gaat  voor,,staat t ze  niet aan dan gaan me maar weg(zal mij worst wezen).
maakt ook niet uit.. tis voor jouw weer een leermoment.
en je schreef : niet zo gek te zijn op kip en ja over vlees smaak  gaan we niet  twisten.
dat is je eigen voorkeur ,niks mis mee en zal dus ook wel persoonlijk je laatste kip zijn geweest.
maar je sticker heb je.en je hebt een leuke sessie gedeeld B-)

Ginko zei:
Bedankt, weer wat geleerd :).

dat laatste in mn vorige post is mijn ervaring eh waar ik 100% van overtuigd ben.. kzou adviseren om zelf eens testen te doen.

tip: die buikholte extra royaal insmeren met een mosterd kruiden mix en liefst minimal 12 uur in de koeling  wordt de smaak niet minder van.

 
Congrats met je tokkie
 
Gratz met tokkie!

@AV: Hmmm, insmeren met mosterd kruiden mix en nachtje koeling klinkt interressant, ga ik eens proberen, thanx :)
 
kan silverfox  met alle jouw favoriete smaken,maar heb je zelf ook wel door natuurlijk.
mijn basis is mosterd en ketjap .
en wat extra aanmaken voor onder t vel voegt ook smaak toe,en dat is ook geen nieuws voor je neem ik aan.
;)
 
Bedankt  :),

Het is verder kwa bereiding wel makkelijk. En als je beter oplet op de temperatuur/garing dan kan hij wel smakelijk worden.

Zal het alleen nooit echt voor mezelf maken van goh, ik heb eens trek in kip. Maar als ik voor een groep mensen ga bbqen dan zit deze er zeker tussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan