BasBQ
Beef en Steak

Eerste BCC en Ribs

alex81

Tondelzoeker
Berichten
17
Een paar weken geleden op een mooie vrijdagmorgen werd ik wakker en dacht ineens NU gaat mn bbq aan. oke zoals op de fotos te zien is hij nog niet af en de oplettende forum-lezer heeft hem misschien voorbij zien komen op DIY. Ondertussen is het project al aardig gevorderd al is hij nog niet af. echter voordat ik hem af wilde maken met verf en hout wilde ik hem eerst testen, voor het geval er nog aan gelast moest worden. maar mijn impulsieve brein wilde NU bbq-en
En zo kwam ik op het recept BCC van noskos wat al weken door mn hoofd speelde dankzij de mede-forum leden.
Eerst mn broertje gebeld, die had er wel oren naar en zei gelijk "ik maak ribs"
En toen kwam het organiseer gedeelte. 3 slagers later en nog steeds geen kip gevonden, wel een hele mooie rib van de slager.
Toen uit pure wanhoop naar de AH en wat lag daar: een scharrelkip ongekruid en ik hoorde hem roepen; alex neem me mee, stop een blik bier in me en zet me op de bbq :) en wie ben ik dan om nee te zeggen.
Ondertussen alle ingredienten verzameld en toen nog op zoek naar goede kwaliteits-briketten. 3 tuincentra's en het halve dorp verder en nog steeds geen goede briketten. (bij een tuincentrum zei de medewerker (kokosbriketten? wij hebben alleen het beste namelijk briketten van weber) ik had hier op het forum al gelezen dat dit niet geheel waar was, maar toch tot mijn schaamte en wanhoop heb ik gewonebriketten en kolen meegenomen.
Thuis aangekomen (inmiddels al 4 uur smiddags) gelijk aan de slag kip volgens noskos's recept gekruid en in de koeling ermee. hier helaas geen foto van maar wel dat hij al op het blik staat te genieten van de tuin

vervolgens eerst de ribs van mn broertje erop helaas geen rib-rack maar dan maar zo:

Uurtje laten roken met hickory hout en vervolgens ingepakt in folie en nog een uurtje erop. erna nog even laten aangrillen hier helaas geen fotos van (maar voor mn stickertje ga ik het ook nog eens echt goed doen) Het resultaat was echt super heerlijk mals en zo van het bot.
Toen was de beurt aan de kip. het werd al aardig laat maar dat maakte ons niet zo veel uit. Temperatuur opgestookt tot zo'n 190 graden en de kip erop

na een uur en kwartier was de kerntemp goed en het resultaat was voor een eerste keer best aardig:


en zo zaten we om half elf s?vonds te genieten van mn eerste BCC.
Points voor de volgende keer:
iets meer rub kan geen kwaad, degelijke briketten, en een aanpassing aan de bbq namelijk een kolenrooster waardoor de kip net iets meer hitte krijgt en daardoor de korst wat knapperiger is.
 
mooi hoor, kolen rooster heb je echt nodig ja, kijk voor briketten eens bij de forumaanbiedingen.
gefeliciteerd met je tokkie  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan