BasBQ
Beef en Steak

Eerste Bastard ervaring - roken als een malle (opgelost!)

 
 
 

Dennis H

Stoker
Berichten
346
Vandaag de Bastard Large voor het eerst aangezet. Puur om de temperatuur in de gaten te krijgen
setup en werkwijze:
Orientatie firebox in orde, kolenmand vol Namibi Braai XL (halve zak, mooie mix van klein middel en groot), 1 wokkel in het midden.
Onderste schuif helemaal open, deksel open tot de wokkel opgebrand was en er een mooi gloeiende hotspot was. Tot nu toe alles ok.
Plate setters en rooster erin, thermometer erin.
Deksel dicht, control vent open.

Binnen een half uur stond de halve buurt blauw van de rook. Nog nooit zoiets meegemaakt met m'n weber, zelfs niet met 3 chunks rookhout.
De geur was die van wat pittige houtskool, geen chemische zooi.

Is dit te verwachten met de eerste dry run? Van de eerste helft van die zelfde zak houtskool had ik al een avondje prima low & slow gedaan met m'n Weber MTP (en dit is inmiddels de vijfde zak) dus ik weet vrij zeker dat het niet aan de kolen ligt.

Waar ben ik fout gegaan?
 
Ik was overigens binnen terug aan het werk gegaan dus merkte het vrij laat op.
De temperatuur was wel netjes rustig opgelopen naar 110 graden.
Snel alles dichtgedaan, maar uit de top vent bleef een flinke lading rook stromen.
Top vent ingepakt met een halve rol alufolie om de rook te doen stoppen. Er zit zeker 4 mm speling tussen de binnenste en buitenste ring van de top vent.

Volgende poging wordt met Dammers, gesorteerd en handmatig geplaatst.

Al met al een domper op een verder mooie dag.
 
Denk dat ik het gevonden heb, een paar brokken ellende...
IMG_20220831_074816__01.jpg


IMG_20220831_074829__01.jpg


IMG_20220831_075019__01.jpg


Het was al donker toen ie voor het eerst aan ging, dus heb dit niet opgemerkt met aansteken.
Na 1 eerste dry run van bij elkaar nog geen uur. M'n mooie witte keramiek 😭
IMG_20220831_075112__01.jpg


Vanavond met frisse moed opnieuw beginnen.
 
Ik heb ook zo nu en dan eens een stukje er tussen wat nog niet goed verkoold is. Ik gebruik overigens alleen maar Dammers acacia. Een klein stukje kan al voor flink wat rook zorgen maar meestal zie je dit aan het begin wel. Ik heb het nog nooit gehad tijdens een run.
 
Denk dat deze gewoon wat verder verstopt zaten en dus tijdens het eerste kwartier nog niet warm werden. Meestal zie ik ze wel zitten voor ik de Q aansteek, maar het was al donker aan het worden.
 
Ja dit waren de boosdoeners. Heb m nu netjes op 180 graden staan met 2 kippenpoten en het enige wat er uit de top vent komt is warme lucht die naar kip ruikt.
Heb niks veranderd aan de inhoud van de kolenmand en niks aan de werkwijze.
Dit is goed. Ben blij. :giggle:
 
Dat is balen zeg. Goed dat je ze hebt gevonden :D Overigens blijft het keramiek bij niemand lang mooi wit toch?
 
Binnen een paar keer is je keramiek gitzwart aan de binnenkant, moest je je niet voor schamen, maar trots op zijn.
 
Ja uiteindelijk moet het idd gitzwart en glimmend worden. Maar liever wel van goeie rook, niet van die stinkzooi 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan