BasBQ
Beef en Steak

eerste bacon - Maple Lowlands Bacon

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Ja, daar sta je dan met je goeie gedrag, braaf een stuk buikspek ingewreven met het fameuze leozout volgens het maple bacon recept uit het standaard bacon draadje, in de koelkast, elke dag keren, spullen inpakken, auto volladen, en je dan realiseren dat dit betekent dat het varkentje het drie dagen alleen moet uithouden. Ik wilde de buurvrouw nog inschakelen ('buuf kunt u elke dag de bacon-to-be keren? dank!') maar die is met vakantie. Gokken dat het varken zichzelf wel kan bedruipen? Zeker is er een extra heet plekje in de hel voor mensen die een goed stuk bacon verspillen, ergens naast de hel hotspot voor mensen die goede whisky omgooien...

Dus hup in de koelbox tussen het koude bier met extra ijs, de buikspek mee naar lowlands en ter plaatse in de koelkast van de bevriende camper-gangers (geen foto's - niet gebeurd). Als bonus is het varken behalve doortrokken van pekel nu ook gemarineerd in de zoete amerikaanse barbecue tonen van Seasick Steven, Pokey Lafarge, the Alabama Shakes en nog verder opgepept met de old skool jazz van Maison du Malheur. Bovendien werden de topsporters die dit festival moesten overleven en daarnaast het varken epibreren op de been gehouden met Jord zijn broodjes pulled pork, wat zeker geen nadelig effect op de uiteindelijke bacon kan hebben.

IMAG1080.jpg


Pokey LaFarge - "Central Time" - Official Video

Afijn, na thuiskomst mocht het varken nog even in de koelkast, daarna afgespoeld, 24 uur onafgedekt in de koelkast laten opdrogen en vervolgens bij circa 100 graden op de barbecue gerookt met restanten van de overleden bramenstruik en wat rookhout.

IMAG1086.jpg


IMAG1088.jpg

er is in elk geval geen discussie over of dit wel buikspek is...

Het roken duurde lang, het laatste uur waren de kolen aan het opraken en de kerntemperatuur 63 graden. ik had geen zin meer om nieuwe kolen aan te maken dus ik heb elk kwartier het vuur wat opgestookt om de dome aan de 90 graden te houden. Komt het zo nauw of is de bacon eigenlijk bij 63 graden net zo goed als 65? Ik heb het er bij 65 afgehaald, het heeft erop gelegen van een uur of 7 of 8 tot een uur of 12, 1, nou ja zoiets..

IMAG1093.jpg


IMAG1115.jpg


vervolgens een nachtje laten bekomen en de dag erna door de snijmachine gehaald.

IMAG1126.jpg


IMAG1129.jpg


Vervolgens het leeuwendeel in de vriezer, maar er moet natuurlijk wel getest worden! Ook dit had ik, met mijn ongelofelijk planning talent, niet doordacht. Op het menu stond al een pasta met roomsaus en verse vijgen omwikkeld in parmaham. Echter, ik vond deze bacon wel zo lekker ruiken dat ik besloten heb dat het zich kon meten met parma en dus als vervanger moest gaan dienen.

IMAG1130.jpg


Bacon om de vijgen, even crispy maken in de oven, de sappen uit de vijgen indikken tot een bacon/vijgen siroop, dit alles samen met een simpele witte roomsaus (witte wijn en romigheid naar keuze van creme fraiche, slagroom of wat dan ook, ik had een staartje mascarpone staan) over de pasta gooien, rijkelijk voorzien van zwarte peper en parmezaan en aanvallen. Vuurproef doorstaan, project bacon geslaagd!  ;D

IMAG1138.jpg
 
dat ziet er zeker geslaagd uit
 
watertandend lekker :p
 
Mooie bacon en een plaatje van een vijgen receptje!
 
Ziet er super uit. Hier ligt het buikspek in de koelkast. Vrijdag op de smoker.....
 
Lijkt me heerlijk!
 
Wow...You had me at  hello !  :p...... ok de laatste 2 foto's dan  ;D
 
schuif maar door!
 
Terug
Bovenaan Onderaan