BasBQ
Beef en Steak

Eenvoudig Kerst kalkoen recept gevraagd

 
 

yvosurf

Kooltjesharker
Berichten
146
Woensdag ga ik proefdraaien op de kamado voor kerst. Ik heb een kalkoen besteld bij de slager van circa 3 a 3,5 kilo.

Nu zoek ik een lekker en eenvoudig recept om op de kamado te maken. Ik lees erg veel dompelbaden etc en lastige injecties met rub... Kan dat niet eenvoudiger en wat heerlijk is voor kerst?

Dank alvast voor jullie recepten!!
 
In de pekel is erg makkelijk hoor en geeft een heerlijk resultaat.
 
injecteren kan wel is lastig zijn ja maar ja t scheelt de helft van de tijd in pekelbad met zonder injectie.

en net wat Noskos schrijft; je krijgt op deze manier wel t allerlekkerste en vooral ook t sappigste  vlees.
en die laatste is iets wat bij gevogeld vlees nog wel is verkeerd gaat
 
Vorig jaar op 1e kerstdag een heerlijke kalkoen van ongeveer 4 kilo gegeten met de hele familie.
24 uur in de pekel laten staan, en daarna een dagje laten drogen in de koelkast. De hele familie was unaniem: lekkerste kalkoen ooit gegeten!
Belangrijk is ook zeker lekker rookhout toe te voegen, ben inmiddels fan van berkenhout voor gevogelte. Als je toevallig aan een stukje kunt komen, raad ik je het zeker aan te proberen.
Recept wat ik gevolgd heb is: http://www.bluesmoke-bbq.nl/020turkey/gerookte_kalkoen.php
En dit jaar gaan we het gewoon weer maken!
 
Dat zal zeker wel gaan, is immers nog maar een maandje weg. Reken wel snel op een dag of 3 in de koelkast ontdooien met zo'n groot beest. Als je de kalkoen nog niet hebt raad ik je aan voor kerst een verse te bestellen. Als je hem wel hebt: wat houdt je tegen om hem nu alvast klaar te maken? Even uitproberen, en smaakt ook prima op een doordeweekse dag  :)
 
Dank markv voor het recept. Denk dat ik deze ga uitproberen. Voor ni even de vriezer ingedaan, want het weer en de tijd is er even nog niet naar. De slager zei eerst 7,99 per kilo en bleek later 12,99 per kilo te zijn. Toch een mooie kalkoen van 3,7 kg voor 7,99 per kilo meegekregen. Denk een mooi kerstmaaltje. Kan ik me nog even goed inlezen en tot de kerst in de vriezer ermee. Ga toch maar voor het pekelbad en dan lekker roken. Ziet er heerlijk uit!!
 
Mede bbq-genoten,

Mijn kalkoen zwemt inmiddels heerlijk rond in de Apple brine van noskos' recept. Dank Danny voor de link.

Foto's:

21ce6577c68564850fd80ffea4bd4bf4.jpg


4e780123e7a1b08a06ac4b052129d7d0.jpg


9bbf15261f44ba3a2d995388a4b49e72.jpg


6952f7d35c2a1feba03c2281092069f3.jpg


Nu nog 2 vragen aan jullie:

1. Vullen jullie de kalkoen nog met iets erin op de bbq, zoals een appel of sinaasappel?
2. Ik heb 3 soorten rookhout: kersen, oak en whiskey. Welke zouden jullie gebruiken?

Vast bedankt voor jullie advies!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan