BasBQ
Beef en Steak

Eendenpoot op de WGA

 
 
 

fonsgroen

Kooltjesharker
Berichten
241
Kijk daar ligt de eendenpoot al op de WGA!
20140730_1353021_zpsab329b4b.jpg
[/URL]

Maar hoe ga ik deze bereiden..... normaal als ik eendenborst maak dan gaat het High & Fast, eerst de vel-kant lekker crispi maken dan even de andere kant aanschroeien zodat de hij lekker rood van binnen is, super lekker! Maar de poot is een andere structuur qua vlees, iemand ervaring met de Eendenpoot??

High & Fast of low & slow met aan het einde ff aanschroeien???
 
Ik zou hem niet grillen maar er confit de canard van maken en voor op de barbecue een borst kopen, maar ja daar heb je nu niks aan natuurlijk.
 
In Nederland zie je die eendenpoten niet zomaar liggen dus ik dacht waarom niet..... Ik doe hem gewoon leek High zodat het vel lekker knapperig is, de rest zie ik wel, eventueel nog soep van koken..... we zien wel!
 
Als hij echt op de WGA moet,.. zou ik hem indirect doen dus kolen aan de ene kant, deel van het rooster afdekken met alu. Op het einde pas even direct voor het velletje.
 
ik zou de eendenpoot niet te rood laten, ik eet eendeborst zeker rose maar de poten zijn volgens mij het lekkerst als ze goed gaar zijn.

je kunt het vast warm roken? en dan even kort in de pan of met de gasbrander voor het crispy vel.

ik maak wel eens canard a l'orange van eendenpoten, wat ik dan doe is de eend braden in de oven. wat je braadt in de oven kan vast ook op een barbecue. hoewel het recept voor een hele eend is, doe ik dit met de poten tot een kern van volgens mij zo'n 75-80 graden (helemaal dood en zo gaar mogelijk dus : )

low and slow lijkt me altijd prima. ouderwetse recepten zetten de oven hoog, moderne koks laag. als het uiteindelijk maar gaar wordt...

alleen mis je het vet als je ze op een rooster legt, dus ik zou het vet opvangen en je kunt het er af en toe overheen gooien. het vet is fantastisch (ook voor gebakken aardappelen) en dan kun je de volgende keer confit proberen  :p
 
Heb ooit in Frankrijk een poot gegeten met de borst er ook nog aan. De laatste was lekker ros?, de poot hadden ze echter vrijwel geheel doorbakken.
Ik zou voor low en slow geheel gaar gaan, mogelijk achteraf nog even het vet/vel crispy maken.
 
Er kwamen wat rivierkreeftjes tussendoor dus de poot ligt nog in de koelkast! denk inderdaad dat ik morgen Low & Slow tot 70 graden ga en dan op hoog vuur afkrispen..... dan gaat het best goed komen, en anders was het een leuke ervaring!
 
Terug
Bovenaan Onderaan