BasBQ
Beef en Steak

Eendenbout met sinaasappel gember glaze en pompoen/miso soep

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Door wat omstandigheden heb ik de laatste weken wat minder achter de bbq of zelfs maar in de keuken gestaan, maar dit weekend mocht de guru weer vlammen.

Als eerste een lekkere snack voor de nazomer/begin herfst periode waarin we nu dan toch echt zitten.. man, ik wil terug naar de zomer..
En als tweede een herfstig soepje.

Eendenbout met een sinaasappel/gember glaze

Lekker kluiven op de zaterdag avond. why not.
Een tweetal eendenbouten in de pan. Al voordat de guru helemaal op temperatuur is, leg ik het vlees er op. Op die manier kan het vet langzaam wegsmelten en is de korst straks lekker krokant.
De bouten heb ik simpel gekruid met zout en peper.
De pan staat boven het directe deel van de bbq, welke ik opstook tot 200 graden.
als het vet mooi weggesmolten is en het een mooie knapperige korst geeft, draai ik de bouten om en schoei ze ook aan de onderkant even dicht.

029e77c52961eb257167cbc58fb838b0.jpg



De bbq bouw ik om naar indirecte hitte. Daarna laat ik de bouten doorgaren tot 74 graden kerntemperatuur.

Terwijl dat aan staat maak ik op het fornuis de glaze:
sap van 1 verse sinaasappel
2 eetlepels verse gember geraspt
2 eetlepels honing
1 eetlepel sojasaus (pearl river bridge in dit geval)
1 theelepel zest van de sinaasappel
1 eetlepel rode miso pasta

7e49ec61cf2c63beb0ecf4d922c5a554.jpg



dit suddert even tot het wat ingedikt is, daarna kan het met een kwastje op de bouten.
Ik heb de bouten drie keer ingesmeerd voor de temperatuur 74 graden was, dit gaf een heerlijk laagje.


De rest van de glaze serveer je als saus onder de eendenbout. lekker!
ef846373fc226264c991f978250d7550.jpg



De volgende dag was het herfst. of nou ja, eigenlijk heb ik de twee recepten direct na elkaar gemaakt, want hij was toch warm

Pompoensoep met miso

1 flespompoen
1 bol knoflook

De knoflook heb ik ingepakt in folie met wat zout, peper en olie
Deze knoflook en de pompoen gingen direct op de kolen in de bbq. cavemanstyle!

3359227f6ad4e76b1652c69d30e2b61b.jpg


72652adc04926dfe97e33a6170e55088.jpg


Na ongeveer 30 minuten was de knoflook wel zacht en na een uur de pompoen.
Die was ook flink verschroeid aan de buitenkant, maar ik was toch niet van plan de schil te eten.

24017216926185b8f26b18285cf340db.jpg



De volgende ochtend was de pompoen afgekoeld. Ik heb m door midden gesneden en het zachte er uit gelepeld.
Dat ging samen met de bol knoflook (even uitknijpen) in de blender, samen met ongeveer een liter groenteboullion, 2 eetlepels miso (ik had alleen nog rode staan, dus die) zout en peper naar smaak.

09839780cd4f30b7eca68666462952ee.jpg



Een heerlijk herfstig soepje is het resultaat, waarbij de gegrilde pompoen echt een extra dimensie geeft over een gewoon gegaarde pompoen, vond ik. De miso geeft een heerlijke diepe smaak aan het geheel.
Ik roerde bij het serveren wat room door de soep en strooide er een handjevol getoaste pittenmix overheen.
Eet smakelijk!
9178c4eecf372114c2b43eb9ab26de0e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Das een mooie en lekkere creatie die je hebt gemaakt😋 Danke voor het delen ervan!
 
Lekkurrrrr, eend en sinaasappel, altijd goed die twee samen ! En pompoensoep staat hier deze week ook op het menu, het is het seizoen, zo rechtstreeks op de kolen heb ik nog nooit geprobeerd dus op de to do list! Thx voor de inspiratie ;)
 
Ziet er weer erg smakelijk uit Ralf die glaze ga ik ook eens proberen, heb ergens nog een ander recept maar de miso lijkt me een erg mooie aanvulling
 
Lekker!!!
Nog nooit eend gemaakt. Deze herfst/winter zal het toch eens moeten gebeuren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan