BasBQ
Beef en Steak

Eenden proscuitto

 
 

BertM

Gemarineerd
Berichten
2.217
Ben weer met een nieuw projectje begonnen, proscuitto ven eendenborst.
Dit is een van de makkelijkste charcuterie projecten die je ook in de koelkast kan maken.

Proscuitto d'oro is binnen een paar weken te maken: 1 tot 3 dagen in de cure, en daarna drogen van 2 weken tot maanden.. Dit afhankelijk van de grote van Katriens borsten.



alles klaar voor de start.



Heb grof Morton zout gebruikt.



de borsten stevig inwrijven met de rub :)
en daarna in een afgesloten bak voor 2-3 dagen in de koelkast, elke dag omdraaien..



Na  2 dagen goed afspoelen goed droogmaken en dan ophangen.



Ik hang ze in mijn droogkast en begin op 90% en werk dan naar beneden, daarom gebruik ik geen kaasdoek.
als je kaasdoek gebruikt kun je dit ook gewoon in de koelkast hangen

Recepten vindt je hier, ik heb de pittige variant gemaakt.

http://honest-food.net/2012/07/05/duck-prosciutto-recipe/
 
Ha die Bert, ik heb heeele grooote handen hoor....  :D
 
Benieuwd wat je er meer gaat doen Bert.
Ik heb hier nu 2 soorten hangen. (idd in kaasdoek)

Suc6

Mac
 
Ik denk dat ik ze bij succes op ga eten, Marcel
Ga nog even het recept omzetten maar grammen, en dan plaats ik het wel hier.
De auteur had net als Sander heeele grote handen, dus de cure is wel wat veel voor een standaard eendje.
Was een goedkope oplossing om eens met mijn droogkast te spelen mbt RV, krijg namelijk nog niet de gewenste resultaten met worst.
 
Hey dit ziet er goed uit zeg! Ik zie trouwens ook nog andere smakelijkheden in die kast!
 
Mooie foto's erbij ook, leuk! Je zegt droogkast, maar is een oude koelkast die je uit hebt staan ofzo?
 
Mooi project!

Wat zit er allemaal in de rub.?
 
Mooi project. Binnenkort is het weer Chinees nieuw jaar; een goede tijdstip om goedkoop
hele eenden te kopen.
 
Ik denk dat ik hier maar eens een gansje voor ga inzetten... Het is weer koud op zolder! Zal alleen wel in een doek moeten om te hard uitdrogen tegen te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan