BasBQ
Beef en Steak

Eend met mandarijn en thijm

 

RvdB

Kooltjesharker
Berichten
109
Weer een poging gewaagd op de Kamado Joe met recept uit het boek "hete kolen". Orgineel is met sinaasappel maar die lag niet meer op de fruitschaal dus maar met mandarijn.

9Cx8fm_U-CspHahRTCHNsx4-DaRc9g-Jmk4vdTB6kS4=s192-p-no

Paar uurtjes smaken laten intrekken en dan op de Kamado Joe.
iwmg2H4EMIuavDUVjsPkKvKgkhJFvTM8r81LoBrIEY0=s192-p-no

Eerst de kamado inrichten voor indirect garen.
LZ6APd8qsuGd83iKzcwn13t6YfI2Uq0G41tUhy4zQNI=s192-p-no

Half uurtje op lage temperatuur roken met kersen snippers tot een kerntemperatuur van 55C.
Kamado inrichten voor directe verhitting en bij 200C de filet op de gietijzeren plaat rondom dichtschroeien.
F8KUmzLxIm8N2zn6_bCFpg6e1yRqV3NAn_2yFSoUdQI=s192-p-no

En dan het eind resultaat met aardappel salade, sla en een port jus. Iets te gaar maar daar ga ik nog een keer op oefenen.
Heerlijk mals en lichte rooksmaak.
 
Ziet er iig heerlijk uit!!
 
ziet er goed uit, lust ik echt wel
 
Ziet er goed uit! Hier gaan er zometeen ook wat Kwekkies op.
 
55 graden is al de eind temperatuur van de eendeborst, ga je daarna nog een endsear doen kom je altijd te hoog uit.
Kun je de volgende keer beter tot max. 48 graden gaan.
 
Dank Bert, weet ik meteen wat er fout is gegaan.
Ik ga hem zeker nog een keer maken en dan zal ik jouw temperatuur proberen aan te houden.
 
Wat Bert zegt is inderdaad wel een goede en de endsear dan wel op de vel kant doen, die is dan lekker krokant en goed te pruimen.
 
Heerlijk !
 
Ziet er mooi en smakelijk uit.
Wat Bert al zei over de eindtemp, maar ik ga niet hoger dan 54 graden celcius.
Eendenborst is er zo 1 die ik altijd eerst vol in de vlammen dichtschroei en dan indirect door laat garen  (initial sear)
Alleen grotere stukken vlees en stukken vlees die niet zo snel te gaar worden doe ik een End Sear.

Bedankt voor de reminder, moet maar weer eens wat Filets de Canette  inslaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan