BasBQ
Beef en Steak

Een zondagse pulled maaltijd

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Vandaag is pulled pork aan de beurt en achteraf gezien geen verkeerde keuze alleen de hoeveelheid, had gerust meer mogen zijn. :p
Ik had 1 kg varkensnek waarvan ~0, 5 kg vo
r PP en de andere helft wil ik gaan pekelen. Het pekel verhaal was niet helemaal verlopen zoals ik wilde, daar komt nog een vervolg op. Lees ook dit topic:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/de-rookkamer/kleurzout/
afeejo.jpg

't varkentje even wassen met zelfgemaakte Carolina bbq rubs, recept is van bbq.about.com. En geinjecteerd met gewaagde samenstelling worchester sauce, appel-peer sap en kant en klare shusi azijn. Zo mag 't varkentje een nachtje rusten.
flem3d.jpg

De volgende dag, de injectievloeistof is wat uitgelopen, de rubs is nu marinade geworden. Het rook trouwens niet verkeerd!
989cms.jpg

Op de bbq met appelrookhout, na zo'n 3, 5uur is de kern temperatuur 71 graden. Tijd voor glaze, bestaande uit mississippi bbq sauce met appel-peer sap samen kort gekookt en er op gesmeerd.
a3uxx.jpg

Na 2 uur was de kleur van glaze die ik wilde hebben, dus tijd voor inpakken en de kern temperatuur laten oplopen tot 88 graden.
250k1ep.jpg

Daarna uit de bbq en een nieuw alujasje gegeven en uurtje laten rusten. Psychologisch gezien was dit de moeilijkste fase. Na het uurtje was het tijd voor pulling.
aag96x.jpg

En uiteraard op een broodje, gewoon met gemende groenvoer en beetje bbq sauce.
o016wk.jpg

En dit was mijn eerste PP en het was kortom heerlijk en mals! Eerlijk gezegt heb ik nog veel te leren qua samenstelling in rubs, marinade en glaze. Het was goed, maar het kan nog beter.
 
het ziet er in ieder geval heerlijk uit! Nadeel van zo een kleine procureur is dat het moeilijk is om een mooie bark te krijgen. Ik vind overigens azijn in je injectie (en ook nog appelsap) erg gevaarlijk. je loopt het risico dat de structuur van pulled pork meer op pat? lijkt dan op draadjesvlees!
 
Dappere poging zo'n eerste keer met die kruiding.
 
De bark was idd lastig het was nog vrij nat. Ik moest een keuze maken of even mee wachten of inpakken. Aangezien de kerntemp naderde koos ik voor het laastste. Ook viel me op dat er weinig vocht vrij kwam bij het uitpakken van folie. Qua zuren van azijn en appelsap hebben niet geleid tot pate, gelukkig anders moet ik dit topic onder chacuterie plaatsen ;). De rub en rook ben ik tevreden, de glaze en injectie verdiend een verbeterpunt. Ik weet het ik ben critisch op mezelf.
 
Wel een lekker broodje zo te zien iig :D
 
Joop dat is een mooi begin. Gefeliciteerd met je knorretje!
 
Ziet er toch prima uit hoor. Rubs en marinades kun je eeuwig aan blijven prutsen heb ik ontdekt, mijn tip: Begin met een basis rub recept wat niet te ingewikkeld is en probeer dat stapje voor stapje aan je eigen smaak aan te passen. Of je neemt gewoon een standaard potje, maar daar ben ik niet zo van. ;)

Ik ben het met Big-T eens over de azijn in de injectie, maar ik neem aan dat het niet het hoofdbestanddeel was.
 
Jullie bedankt voor de knorretje, ik ben hier heel gelukkig mee.

Die azijn was idd niet het hoofdbestands deel. Het is kant en klare mix voor de sushi, daar zit rijstazijn met suiker, soja en zout bij. Die is verkrijgbaar bij de toko en gebruikt hem voor het bereiden van sushi. Je vraagt misschien bij je af waarom. Ik heb een aantal injecteer recepten gezien voot PP en bevat de volgende kenmerken, zoet, zuur en wat zout. Precies wat deze rijstazijn ook heeft, vandaar mijn kans of ja eerder een gok.
2v3lfug.jpg


P.s. niet tegen de Jap vertellen, die zwaard hoef ik niet tegen komen.
 
Broodjes zien er lekker uit Stoker!
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je knorretje.
de eerste keer pp maken is altijd reuze spannend
 
Mooie sessie.
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan