BasBQ
Beef en Steak

een vuurschaal volledig zelf maken ....

steve

Kooltjesharker
Berichten
232
Iemand een idee hoe ik zelf een vuurschaal kan plooien?

Ronde plaat van 1200mm doorsnede en 5 dik heb ik liggen ..maar hoe plooi ik die in de juiste vorm?

Iemand een idee ?

Steve
 
Gaat je niet lukken, of je moet een grote pers hebben met een mal.
Waarom koop je geen schaal op marktplaats
 
steve zei:
Iemand een idee hoe ik zelf een vuurschaal kan plooien?
Ronde plaat van 1200mm doorsnede en 5 dik heb ik liggen ..maar hoe plooi ik die in de juiste vorm?
Iemand een idee ?

blefke zei:
Gaat je niet lukken,
hoezo niet??

Steve

blefke zei:
Waarom koop je geen schaal op marktplaats
hij vroeg :hoe zelf plooien en vooral hoe zelf te maken, ,,en dan is de uitdaging weg

waar een wil is is voor een ijzervreter niks een probleem dus : een zwaar dik bewapend betonnen mal maken in de gewenste vorm en dan de plaat wit heet gloeien en dan op de mal leggen en rammen met een klapstok,,gloeien/rammen herhalen tot je de gewenste vorm hebt..en daarna afkoelen en nabewerken.

sucses en sterkte.....k zou t kunnen fixen ,maar nooit de tijd/bloed/zweet en tranen dr voor over hebben om dit  zelf te maken,,dr zijn fijnere methodes om met vuur te spelen en  vlees te garen.
 
Idd alles is zelf te maken, bij dik metaal moet je wel beschikken over de juiste middelen.
Voor het vormen van een plaat van 5mm zul je deze goed heet moeten kunnen stoken en zal zoals AV al aangeeft veel noeste arbeid kosten.
Maar onmogelijk is het zeer zeker niet.
 
Leuke uitdaging... Visioen van vuur en sloperskogels...
 
AV zei:
steve zei:
Iemand een idee hoe ik zelf een vuurschaal kan plooien?
Ronde plaat van 1200mm doorsnede en 5 dik heb ik liggen ..maar hoe plooi ik die in de juiste vorm?
Iemand een idee ?

blefke zei:
Gaat je niet lukken,
hoezo niet??

Steve

blefke zei:
Waarom koop je geen schaal op marktplaats
hij vroeg :hoe zelf plooien en vooral hoe zelf te maken, ,,en dan is de uitdaging weg

waar een wil is is voor een ijzervreter niks een probleem dus : een zwaar dik bewapend betonnen mal maken in de gewenste vorm en dan de plaat wit heet gloeien en dan op de mal leggen en rammen met een klapstok,,gloeien/rammen herhalen tot je de gewenste vorm hebt..en daarna afkoelen en nabewerken.

sucses en sterkte.....k zou t kunnen fixen ,maar nooit de tijd/bloed/zweet en tranen dr voor over hebben om dit  zelf te maken,,dr zijn fijnere methodes om met vuur te spelen en  vlees te garen.
Als de TS een ijzervreter zou zijn zou hij weten hoe hij deze klus moet aanpakken.
Zoals jij het omschrijft, kan het natuurlijk.
Maar is dit realistisch?
Naar mijn idee niet.
Alleen al uit kosten overweging?
Ga eens een mal van beton maken?
Enig idee hoe groot die moet zijn, welke bolling, hoeveel wapening er in moet ( zodat je deze niet kapot slaat).
Hoe lang beton moet uitharden voordat het zijn sterkte heeft gekregen )goed dat moet het probleem niet zijn maar kost je wel een maand).


5 mm staal gaan vervormen tot een schaal met een diameter van 1200 mm, knap als je dit als hobbyist gaat lukken, maar ik sluit het niet uit.
Het is zeker een uitdaging.
Ook enig idee hoeveel warmte je in het metaal moet brengen om te kunnen vervormen.
Het is natuurlijk niet zo maar even opwarmen en beginnen te slaan.
Vroeger deed ik zelf wel eens iets smeden, altijd leuk met een hamer ergens op meppen.

Mijn mening zeer zeker mogelijk maar denk dat het kostentechnisch erg duur wordt.
Ik laat mij verassen en zou het erg knap vinden als de TS dit tot een goed resultaat brengt.
Dan mag hij mij ook 1tje maken als de prijs goed is ;-)

succes,
blefke
 
blefke zei:
Als de TS een ijzervreter zou zijn zou hij weten hoe hij deze klus moet aanpakken.

daarom zijn vraag.
en wie weet komen dr wel leuke dingen uit voort.
wat zijn capaciteit ook mag zijn:marktplaats kan hij zelf ook bedenken.
en TS schrijft in Lin zn draadje dat hij Mathijs op MP al bekeken heeft.
 
AV zei:
steve zei:
Iemand een idee hoe ik zelf een vuurschaal kan plooien?
Ronde plaat van 1200mm doorsnede en 5 dik heb ik liggen ..maar hoe plooi ik die in de juiste vorm?
Iemand een idee ?

blefke zei:
Gaat je niet lukken,
hoezo niet??

Steve

blefke zei:
Waarom koop je geen schaal op marktplaats
hij vroeg :hoe zelf plooien en vooral hoe zelf te maken, ,,en dan is de uitdaging weg

waar een wil is is voor een ijzervreter niks een probleem dus : een zwaar dik bewapend betonnen mal maken in de gewenste vorm en dan de plaat wit heet gloeien en dan op de mal leggen en rammen met een klapstok,,gloeien/rammen herhalen tot je de gewenste vorm hebt..en daarna afkoelen en nabewerken.

sucses en sterkte.....k zou t kunnen fixen ,maar nooit de tijd/bloed/zweet en tranen dr voor over hebben om dit  zelf te maken,,dr zijn fijnere methodes om met vuur te spelen en  vlees te garen.

Dit gaat je niet lukken .
Een betonnen mal is geen optie  , zeker niet als je daar een "withete" plaat ijzer op wil gaan bewerken .
De beton klapt om je oren door de de intense hitte van de plaat .
Mocht je het toch overwegen houd dan rekening mee dat het wel enkele weken moet uitharden voordat je hierop kan rammelen.
De plaat van de TS heeft een diameter van 1200 mm wat ong 45 kg weegt en dus niet erg hanteerbaar is , zeker niet als deze "witheet" gestookt is.
Zie deze plaat ook maar eens zo warm (ergens rond de 1000 graden) te krijgen over zijn geheel dat je hem kan bewerken met de hamer.  Tuurlijk met al die bbq's hier moet dat geen probleem zijn :D

Een engels wiel gaat hem ook niet worden , dat is voor dun plaatwerk zoals de autoindustrie , maar zeker geen 5mm.

Dus eigenlijk durf ik mijn hand wel in het vuur te steken dat dit hem niet gaat worden :D
 
Kopen is de enigste optie.
Of dit nu marktplaats is of elders op het grote www.
IK zag dat AV zijn laatste post heeft gewijzigd, daar stond een goede tip bij?.
 
Als ie niet per se perfect rond en bol hoeft te zijn, maar een veelhoek is toegestaan zou ik zetten en lassen, alhoewel ik begrijp dat dat niet de uitdaging is.
 
Zet een kruis erop.... En dan onder een grote pers, op de rand goed ondersteunen, en dan in het midden laten persen. Dan krijg je een kom vorm. Weet alleen niet of dat werkt bij 5MM. Zou het goed navragen.
 
blefke zei:
Kopen is de enigste optie.
Of dit nu marktplaats is of elders op het grote www.
IK zag dat AV zijn laatste post heeft gewijzigd, daar stond een goede tip bij?.

ik schreef :bolle bodem uit de tank en apparaten bouw ....maar in de grote diameters zijn ze erg prijzig.
 
Ja, een bolle bodem uit tank ... maar hoe heet zoiets en wie verkoopt dit?

>Ik zoek in ieder geval wel naar mogelijkheid om zelf mijn plaat te plooien want net dat is de uitdaging.


alvast bedankt voor de reacties, er komen er ongetwijfeld nog meer ..

Steve





 
Terug
Bovenaan Onderaan