BasBQ
Beef en Steak

Een voorzichtig begin

W

Wolfman

Gast
Er lag vanmiddag bij m'n slager een prachtig stuk buikspek te lonken en kon me weer eens niet beheersen.
Ik mag me gelukkig prijzen met een slager die zelf nog slacht en zelfs z'n eigen runderen mest. Varkensvlees komt van een boer dicht in de buurt, dus ben ik nog ecologisch verantwoord bezig ook.
Na het lezen van een recept wat ik een poos geleden had gevonden kwam ik er achter dat ik het juiste zout niet had, maar lang leve het Internet, het online kopen van colorozozout was zo gepiept.
Het leek me verstandig om eerst voorzichtig te beginnen, avonturen kunnen altijd nog nadat er wat ervaring opgedaan is.
Nu het moeilijkste nog, het roken. Ik heb helaas geen rookoven, dus moet daar iets anders op zien te verzinnen. Om nou de schuur hermetisch af te sluiten en daar de BBQ op te zetten lijkt me geen strak plan, te meer omdat mijn betere helft al een blik van afkeur stuurde toen ik het idee opperde.
Het weekend duurt nog wel even en er zal vast wel ergens een oplossing te vinden zijn.
Ik zal foto's maken van mijn eerste stappen op weg naar echte bacon en jullie er deelgenoot van maken.

Gr, Wolfman
 
De barbecue kan toch gewoon buiten staan? Welk recept wil je gaan proberen?
 
Helaas heb ik geen BBQ met een deksel, maar ik ben wel een handige Harrie, dus verzin wel iets om de BBQ toch dicht te krijgen  ;)
De foto's die ik gezien heb hebben me al wat ideetjes opgeleverd, dus dat gaat helemaal goed komen.
Dank voor de reacties.

Gr. Wolfman
 
Wolfman zei:
Helaas heb ik geen BBQ met een deksel, maar ik ben wel een handige Harrie, dus verzin wel iets om de BBQ toch dicht te krijgen  ;)
Gr. Wolfman
If you're lookin', you ain't cookin'  :)
Succes met je volgende stappen...
 
als je geen deksel hebt, heb je ook geen BBQ ;)
 
Ben erg benieuwd naar je 'MacGyver' oplossing!! :D
 
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je bacon nog gelukt is. Ik moet nog een weekje geduld hebben...

 
Om te roken heb je weinig vuur nodig, Je zou het makkelijk op kunnen lossen door een flinke kartonnen doos over je bbq te plaatsen. Bovenin een gat maken waar je iets oplegt zodat je de opening groter of kleiner kunt maken.
Zorgen dat hij er niet afwaait. Met Ducktape kun je alles maken.
 
Bert zei:
Met Ducktape kun je alles maken.
God created the world, Ducktape keeps it together  =))
asphalt-repair_zpsc68780c7.jpg
 
Even een update, het colorozozout is inmiddels thuis gearriveerd, maar door omstandigheden ben ik er nog niet aan toe gekomen om met het pekelen te beginnen.
Door mijn werk zal het roken sowieso in een weekend moeten gebeuren en omdat ik ook nog storingsdiensten draai in de weekenden is het dus even uitkienen wanneer er begonnen kan worden.
Volgende week is het zover, dan gaat donderdagavond het buikspek in het zout en kan het feestje beginnen.
Het roken kan dan de zaterdag na het drogen gebeuren op de BBQ. Ik heb bedacht dat ik de BBQ met aluminiumfolie dicht kan maken en er zelfs een deksel van kan maken.
Een schaal op het rooster, een rooster op de bovenkant van de BBQ, zo moet het lukken.
 
Het heeft even geduurd, maar het is er dan toch nog van gekomen.
Al het gedoe met de BBQ heb ik bij nader inzien toch maar aan de kant geschoven en een Barbecook rookoventje aangeschaft.
Vanmorgen heeft m'n zwarte R2D2 zoals hij inmiddels gedoopt is staan roken dat het een lieve lust was. Al met al was het nog niet een 100% score, maar ik ben erg tevreden met het resultaat en niet in de minste plaats over de smaak.

spek1.jpg


spek2.jpg


Het is zeker voor herhaling vatbaar, want ik betwijfel of dit stuk spek heel oud zal worden  ;)
Ook heb ik mijn oog al op andere ingredi?nten laten vallen  :D
 
ziet er mooi uit, jammer dat je geen foto's hebt dat ze op de barbecook liggen
 
Mooie start zou ik zeggen!
 
Mooi kleurtje hoor. Prima resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan