BasBQ
Beef en Steak

Een uitdaging voor de experts!

 
 

Afwasser1

Vuurmaker
Berichten
73
Nou, nu ik op dit forum zit ben ik benieuwd of jullie me kunnen helpen.

Ik heb een Webertje, het is een standaard maatje, uitgerust met een thermometer.

De briketten die ik gebruik zijn gemaakt van kokos, ik gebruik het rekje om de kolen aan de kant te houden en in het midden het vlees te leggen.

Ik heb ook een kerntemperatuurmeter, voor in het vlees en op de bbq zelf. Heb hem nog niet gebruikt, maar ben het van plan voor aankomend weekend.

Allemaal leuk en aardig, maar volgens de thermometer op het deksel komt de temperatuur niet boven 175 graden Celsius uit, met de ventilatiegaten onder en boven helemaal open.

Ik ben van plan aankomend weekend spareribs te gaan eten, en nu is het aan jullie om mij te vertellen dat ik die beter niet via thuisbezorgd.nl kan bestellen, maar ook gewoon op dat Webertje kan maken. Ik heb nog geen rubs of kruidenmixen. Jullie merken, ik doe er alles aan om het lastig te maken.

Ik ben heel benieuwd waar jullie mee komen, en ik weet dat het fantastisch moet zijn om alles zelf uit te vinden en proefondervindelijk vast te stellen wat mijn stijl gaat worden en meer van zulks, maar ik heb nou eenmaal geen zin om veertig keer spareribs te verpesten voor ik iets vindt dat ik binnen kan houden. Ja, ik ben lui, en ja, ik vertrouw op de kennis van het BBQ Genootschap om mij te helpen.


Heel benieuwd naar de reacties!

 
Recepten genoeg en tips van mensen op dit forum.Gewoon veel lezen denk ik en dan komt het altijd goed.
 
Hendrik Willem + 1
Er staat denk ik genoeg info hier op het genooschap om de lekkerste ribs te maken.
Dus van te voren inlezen is geen overbodige luxe, lui of niet, je zal aan de bak moeten.
Ben benieuwd wat je er uitteindelijk van gaat maken  :)
 
Tja, laten spareribs nou net dat stukkie vlees zijn waar we hier met zijn allen een soort speciaalstudie van hebben gemaakt.
Er zijn oneindig veel rubs, maar google eens op 'memphis dust' bijvoorbeeld. En op 'last meal ribs'. Dan kom je terecht op www.amazingribs.com en daar staat netjes stap voor stap hoe je die rub maakt en hoe en hoe lang je de ribs moet verwarmen bij de 3-2-1 methode. Als je dat netjes volgt, worden ze lekker.
Maar als je niet wilt lezen ?n ook geen vlees wilt verpesten, ben je snel uitgeBBQd denk ik...

Simpel gezegd: gaar ze langzaam, dus indirect en in een uur of 5 a 6, naar een kerntemperatuur van 68 graden. Daarna kort bruinen boven de kooltjes ( als ze niet bruin genoeg zijn naar je zin) waarbij je ze aflakt met iets zoets of gewoon honing, op het laatst, want suikers verbranden erg snel.

Maar er komen hieronder vast nog wel een paar duizend tips ;)
 
De Easterwood methode ziet er goed uit, de andere link van amazingribs.com is dood.

Het is geschreven voor een keramische barbecue, maar ik denk dat ik dat eens ga proberen op een basis Weber.

Natuurlijk maakt het uit waar ik de ribben vandaan haal, maar is er een pareltje van een supermarktketen of slagerij waarvan jullie zeggen dat de prijs-kwaliteit verhouding eruit springt?

Het is niet dat ik niets wil lezen op dit forum, maar er staat wel enorm veel informatie verscholen in reacties op onderwerpen. Om snel bij de beste tips te komen, doe ik het op deze manier!

Bedankt voor de reacties tot zover!
 
Meerdanvlees.nl heeft hele fijne ribs, de dikbevleesde zijn erg fijn vind ik. En die heb ik ook op Easterwood manier gedaan.
 
Ik heb meestal ribbels van de Macro, de bekende blauwe dozen. Qua methode kun je idd de eaterwood methode pakken of iets lager in temperatuur en dan een 3,2,1 variant zieop Dennis. Voor Nederlandse ribs moet je wel korter gaan zitten, maar uit mijn hoofd heeft Noskos dat wel beschreven.
Ik ga meestal voor 3-1-1, zonder inpakken geeft vaak wat meer bite aan je ribbels. Succes enne post je even jouw ervaring!
 
Ik snap de titel van je topic niet. Ribs zijn voor de experts helemaal geen uitdaging meer!

Ik denk dat het meer een uitdaging voor de leek is. ;)

Maare, er is hier genoeg te vinden, je kunt natuurlijk eerst even zelf je huiswerk doen en dan wat gerichter vragen gaan stellen als je nog steeds vragen hebt.
 
Ik ga niet de moeite nemen om je te wijzen op de vele recepten en manieren die je hier kan vinden om overheerlijke ribs te maken ;). Mijn zwager die in de familie geldt als een echte kenner beweert dat hij nog nooit zulke lekkere ribs heeft gegeten als hier van de Q, met dank aan het genootschap!

Waarom je ze niet gewoon bij thuisbezorgt.nl besteld, ik zou zeggen: ga de uitdaging aan, maak er een paar zelf en bestel. Proef het verschil! Je zult merken dat veel restaurants ze koken voor het grillen, dit om meer snelheid te krijgen. Helaas gaat dit ten koste van de smaak

SUCCES  ;D
 
als je eenmaal zelfgemaakte ribs hebt gegeten, ben je verpest voor het leven  ;D
Als je het tenminste goed gedaan hebt dan  :p

Gewoon proberen het kan best wel wat hebben, mits je de temperatuur maar een beetje onder controle houd
 
Deze link zou wel moeten werken:
http://amazingribs.com/recipes/porknography/best_BBQ_ribs_ever.html

Maar voor een eerste keer is de Easterwood methodiek inderdaad wel een aanrader. Snel en goed. Op de vorige meeting kregen we van de heer RedFox beide varianten te proeven (lange garing en Easterwood garing). Beide garingen smaakten fantastisch.

En qua eigengemaakt vs af-fabriek: ik kreeg laatst weer een setje ribs bij een eetcaf? als onderdeel van een 'mixed grill' en laten we zeggen dat de laksaus wel aardig smaakte. Ik begin er niet meer aan. Het is gewoon geen vergelijk meer.

Vwb je weg vinden op dit forum: gericht zoeken naar zoektermen alleen in 'onderwerp' biedt voor mij meestal wel uitkomst. Maar toegegeven, er is veel....
 
Zo, de dag van de ribs is aangebroken. Met meteen al een klein probleempje: Ik moet de ribs nog kopen. Ik heb geen eigen zaak, dus de groothandels vallen af. Straks maar eens naar de slager rennen, kijken of er in Apeldoorn een slager is die ze zonder bestelling in voorraad heeft.

 
Ok, ik zit even in standje verbaasd.....
Je schrijft dus 3 dagen geleden dat je spareribs wil gaan maken, en hebt serieus nog niet eens gekeken of je er wel aan kunt komen????  Dus je hebt echt helemaal geen voorwerk gedaan? Shoot me now ;)
Ok, wel. Ik kan daar dus met mijn hoofd niet bij, maar vooruit. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, en ik wens je heel veel BBQplezier vandaag, maak je foto's? Ik kijk er naar uit, succes vandaag!

En btw, je had dus in de tussentijd ribs kunnen bestellen bij meerdanvlees.nl zoals ik je al heb bericht. Voor nog geen 5 euro de slab of kilo, en aan huis bezorgd.
 
Klopt! Maar gelukkig heeft de C1000 in Apeldoorn een prima slagerij, die in een half uurtje de ribs voor me heeft uitgebeend. Ze liggen lekker te wennen aan de rub in de koelkast, de Weber staat al aan en ze gaan er zo op. Ik hoop dat het past! Moet ook maar eens zo'n rekje aanschaffen.

Voorbereiden had inderdaad beter gekund, maar ach, het is barbecue. No worries man. ;-)

En zoals ik al aangaf, ik ben lui.

Krijg wel trek inmiddels! Foto's van het proces worden gemaakt, dus die knal ik binnenkort online.

 
Aanvulling: Gezien het ruimtegebrek doe ik er nu 3 slabs op, voor de 3-2-1 methode, en nog 1 slab met de 1,5-uur-erop-en-dan-is-het-vast-wel-lekker methode.
 
Hier komen alvast wat foto's:

Het membraan is verwijderd:



De rub zit erop:



Lekker warm worden!



De temperatuur blijft op 120 staan, lijkt me prima


 
Nou, dat was het dan. Historische dag vandaag. Ik ben ervan overtuigd dat ook een simpel Webertje heerlijke ribs voort kan brengen, met de tips van de experts dan...

De foto's!

Drie uur in de rub op de BBQ, dan een uur in de folie met een sapje:



Drie kwartier bijkomen, de glaze erover en nog een kwartiertje op de Weber. Haast flauwvallend van de aroma's de tafel gedekt...



Tot slot, een foto van Judith, die op merkwaardige wijze niet rechtop kan zitten.




Bedankt iedereen voor de tips!

Disclaimer: Tijdens het maken van deze foto's zijn er geen aardappeltjes of fruitsalades gesneuveld. Daar hadden we simpelweg de puf niet meer voor.
 
goed gelukt zo te zien!
 
Terug
Bovenaan Onderaan