BasBQ
Beef en Steak

= een Pellet smoker/bbq een oven met rookfunctie?

 
 

Watergeus

Stoker
Berichten
305
Ik heb ben erg benieuwd naar de mening van de pellet smoker gebruikers.
Na het bekijken van eer een mooi filmpje van NosKos komt bij mij toch een vraag bovendrijven
De pelletsmoker lijkt mij een geweldig apparaat maar neemt het niet een deel van de charme van het bbq-en weg?
Ik heb bewust gekozen voor een Weber MT omdat voor mij een kamado al te stabiel is en voor mijn gevoel niet spannend genoeg om een mooi stuk vlees goed op te bereiden
Een pellet bbq lijkt me verschrikkelijk makkelijk maar het komt buiten de rook ook wel akelig dichtbij een oven voor mijn gevoel.
Snap dat het ideaal is voor iemand die (bijna) dagelijks bbq-ed of niet de halve dag wil besteden aan het bereiden van een stukje vlees maar ik vraag mij af of het bijdraagt aan het "bbq gevoel"
Voor mij is bbq-en buiten lekker eten ook ontspanning. "Het vuur de baas" is hier een deel van de uitdaging. Volgens mij is dat niet echt meer een issue met deze pellet smoker, of zie ik dat verkeerd?
Wat is jullie mening of ervaring ik ben erg nieuwschierig!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Je hebt helemaal gelijk. Maar toch wil ik er eentje 😉.
Her is niet alleen het gemak maar vooral ook de ruimte. De andere barbecues blijven dan ook gewoon.
 
Ik heb ben erg benieuwd naar de mening van de pellet smoker gebruikers.
Na het bekijken van eer een mooi filmpje van NosKos komt bij mij toch een vraag bovendrijven
De pelletsmoker lijkt mij een geweldig apparaat maar neemt het niet een deel van de charme van het bbq-en weg?
Ik heb bewust gekozen voor een Weber MT omdat voor mij een kamado al te stabiel is en voor mijn gevoel niet spannend genoeg om een mooi stuk vlees goed op te bereiden
Een pellet bbq lijkt me verschrikkelijk makkelijk maar het komt buiten de rook ook wel akelig dichtbij een oven voor mijn gevoel.
Snap dat het ideaal is voor iemand die (bijna) dagelijks bbq-ed of niet de halve dag wil besteden aan het bereiden van een stukje vlees maar ik vraag mij af of het bijdraagt aan het "bbq gevoel"
Voor mij is bbq-en buiten lekker eten ook ontspanning. "Het vuur de baas" is hier een deel van de uitdaging. Volgens mij is dat niet echt meer een issue met deze pellet smoker, of zie ik dat verkeerd?
Wat is jullie mening of ervaring ik ben erg nieuwschierig!
Ik zou het niet beter kunnen zeggen!!! ;)
 
Elk koopt wat men wil. Wat een ander zijn mening daar van is zal worst wezen.
 
Da's ook een mening. :D
Dat is toch ook gewoon zo, zo lang de eigenaar van het toestel zich amuseert maakt al de rest niet uit natuurlijk. Over smaken valt nu eenmaal niet te discussiëren.
 
Ik zou het niet beter kunnen zeggen!!! ;)
J
Dat is toch ook gewoon zo, zo lang de eigenaar van het toestel zich amuseert maakt al de rest niet uit natuurlijk. Over smaken valt nu eenmaal niet te discussiëren.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben vooral benieuwd naar waar de grens ligt tussen bbq-en en een normale keuken bereiding. En wat de argumenten daarvoor zijn. Ik zie zeker een hoop voordelen in een volautomatische bbq, maar voor mij persoonlijk is de basis, het spelen met luchtschuiven en proberen op een zo simpel mogelijke manier een zo lekker mogelijk stukje vlees te bereiden het bbq plezier. Het is dus geen veroordeling of mening maar meer een open en nieuwschierige vraag. Er is toch een behoorlijk verschil tussen een digitaal instelbare volautomatisch bbq of een basis houtskool bbq. Het nieuwschierig zijn naar waarom zonder te oordelen is volgens mij het bestaansrecht van het forum. Dat iedereen zich op zijn eigen manier amuseert is alleen maar goed, ik ben gewoon erg benieuwd naar de argumentatie voor bepaalde keuzes. Zoveel mensen zoveel meningen
 
Persoonlijk zie ik het zo. Een pellet grill is puur gemak. Handig dus als je geen tijd hebt, lees bijvoorbeeld doordeweeks na werk. Of dat dan leuker of minder leuk is dan spelen met lucht en vuur is voor mij geen reden om te zeggen dat een pellet grill onder ‘normale keukenbereiding’ of bbqen valt. Ik prefereer als ik de tijd heb ook liever een bbq waar je meer bezig bent met de bbq.

Reden voor mij dat een pellet grill onder bbq valt is:
1.) Een pellet grill smaakt naar bbq.
2.) De bereidingswijze is in de basis hetzelfde als een bbq.
 
Waarom zou “met luchtsluiven spelen” het echte bbqen zijn? Waarom niet op open vuur bereiden, want dat is het echte bbqen als je mij vraagt.
Ik bbq om lekkere dingen te kunnen bereiden, voor het gemak doe ik dit op een kamado. Als ik pulled pork maak kan ik gerust 8 uur lang mijn tijd spenderen aan andere dingen. Dat kan heerlijke bijgerechten maken zijn of met de kinderen spelen. Ik heb geen zin om iedere 15 min naar mijn bbq te moeten lopen om te checken wat de temperatuur is en of ik het moet bijstellen…

En waar de grens ligt tussen keuken bereiding en bbq? Nou volgens mij is dat vrij duidelijk toch, je hebt een op hout(skool) gestookte oven. Een weber is dat net zo goed. Feit dat iets automatisch en met gemak gaat doet daar geen afbreuk aan.
 
J

Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben vooral benieuwd naar waar de grens ligt tussen bbq-en en een normale keuken bereiding. En wat de argumenten daarvoor zijn. Ik zie zeker een hoop voordelen in een volautomatische bbq, maar voor mij persoonlijk is de basis, het spelen met luchtschuiven en proberen op een zo simpel mogelijke manier een zo lekker mogelijk stukje vlees te bereiden het bbq plezier. Het is dus geen veroordeling of mening maar meer een open en nieuwschierige vraag. Er is toch een behoorlijk verschil tussen een digitaal instelbare volautomatisch bbq of een basis houtskool bbq. Het nieuwschierig zijn naar waarom zonder te oordelen is volgens mij het bestaansrecht van het forum. Dat iedereen zich op zijn eigen manier amuseert is alleen maar goed, ik ben gewoon erg benieuwd naar de argumentatie voor bepaalde keuzes. Zoveel mensen zoveel meningen
Ik snap de vraag hoor en ga zeker niet zeggen dat je daarom neerbuigend doet over het een of het ander. In mijn opinie zijn de redenen waarom iemand zus of zo kiest gewoon niet met argumenten te verklaren. En die zijn dan ook nog voor persoon tot persoon verschillend. De een wordt wild van blokken hout op het vuur te gooien, de ander van met een pils de geur van rook en vlees opsnuiven. Het is maar hoe je zelf bestaat natuurlijk. Waar niks mis mee is. Maar meestal ontaarden zo'n vragen in een gevecht tussen pro en contra en lopen zo'n zaken nogal snel uit de hand, het is volgens mij voor veel mensen erg moeilijk om daar een discussie over te voeren zonder daar enig waardeoordeel aan te koppelen.
 
Puur gemak, stekker erin, temperatuur instellen en wachten op de piep :)
Heeft niks meer of minder met "echt" bbqen te maken als bijvoorbeeld een kamado met controller gebruiken.

Het liefst steek ik elke dag de Braai aan maar die tijd ontbreekt gewoon.
 
Ik vond het in het begin ook een lastige vraag. Het was een soort valsspeelgevoel. Maar ik steek met een looftlighter mijn houtskool aan, dus elektrisch en ik heb meerdere controllers liggen. De laatste versies kan ik ook op afstand regelen. En ik heb draadloze thermometers om op afstamd alles in de gaten te houden. Op die manier is er dus geen verschil meer tussen een pelletbarbecue en een andere buiten de brandstof.
Nu ik met een paar verschillende modellen heb gewerkt is dit net zo goed barbecue voor mij. Een hele handige vorm.

De meeste leden hier zullen er anders over denken zoals ook vaak op gasbarbecues wordt neergekeken. Maar dit is dan ook een wat extremer deel van het BBQ spectrum 😜

Ik weet wel dat als het klote weer is en ik vanaf de bank alles kan regelen, ik erg blij ben met die luxe. En het eten smaakt verder hetzelfde.
 
Na redelijk wat jaren alles op een weber keteltje gedaan te hebben wilde ik toch wat meer gemak voor lange low en slow. Zeker om op thuiswerkdagen met veel meetings toch wat lekkers te kunnen maken.

Ik heb een pelletsmoker overwogen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik her en der berichten las over dat je in dit vochtige klimaat beter steeds de pellets eruit kan halen wanneer ie poosje stil staat omdat anders de pellets door het vocht uitelkaar vallen. En ook af en toe lees over gloeipluggen die stuk gaan en andere issues. Schoonmaken/onderhoud lijkt me ook bewerkelijker. En het searen van vlees lijkt me ook een stuk minder op een pelletsmoker. In hoeverre dit echt issues zijn geen idee?
Ik ben uiteindelijk op een Kamado Joe Big Joe III uitgekomen, nog steeds geen spijt van. En wanneer ik wat door de weeks doe op thuiswerkdagen gebruik ik een fireboard controller om alles op afstand te monitoren en aan te passen indien nodig. En een kamado werkt ook zonder stroom prima.
En ja in het begin voelde het als valsspelen, zeker met een controller. Maar goed, ik weet dat ik het ook zonder controller op een ketel voor elkaar kan krijgen.

Voor het echte hands-on werk kan je ook een offset smoker overwegen.

Als ik nu opnieuw zou moeten beslissen zou ik ook een gravity smoker overwegen zoals van Masterbuilt. Maar mogelijk zou ik ook weer op het manusje van alles uitkomen.. een kamado.
 
Ik haal mijn pellets nooit uit de pellet smoker en ze staan hier gewoon buiten onder een hoes, soms twee maanden ongebruikt. Ik heb van de week op de SmokeFire op 275°C steaks staan grillen en dat was zo heet dat ik zelfs met de Thermapen One handschoenen aan moest omdat ik anders niet zonder mijn handen te verbranden de temperatuur kon meten. Dus die argumenten vallen af.

Schoonmaken is even een aszuiger erdoorheen. Of bij de WSF met een stoffertje de as in het bakje eronder vegen en dat legen. Gloeipluggen heb ik nog geen problemen mee gehad.
 
Ik haal mijn pellets nooit uit de pellet smoker en ze staan hier gewoon buiten onder een hoes, soms twee maanden ongebruikt. Ik heb van de week op de SmokeFire op 275°C steaks staan grillen en dat was zo heet dat ik zelfs met de Thermapen One handschoenen aan moest omdat ik anders niet zonder mijn handen te verbranden de temperatuur kon meten. Dus die argumenten vallen af.

Schoonmaken is even een aszuiger erdoorheen. Of bij de WSF met een stoffertje de as in het bakje eronder vegen en dat legen. Gloeipluggen heb ik nog geen problemen mee gehad.
Thanks, da's af en toe het nadeel van zoeken op het internet. Je komt zoveel verhalen tegen. Misschien dat de uitelkaar vallende pellets verhalen uit nog vochtigere klimaten komen? Maar goed, da's voor ons in dit kikkerlandje niet zo'n probleem gelukkig. En Weber zegt zelf dat gloeipluggen ongeveer een jaar of ongeveer 100x meegaan. Anyhow.. Extra pluggen op de plank hebben liggen lijken mij ook de kosten niet.

Als ik groter ga wonen of wanneer ik van m'n vrouw ook bbqs op de slaapkamer mag parkeren komt er misschien nog wel een palletsmoker of een gravity fed smoker bij.
 
Het is maar net wat je wilt en financieel haalbaar is
Als ik m’n egg genius aan sluit hoef ik weinig met de schuiven te spelen, zal met een pelletsmoker helemaal niet nodig meer zijn.

je kan wel de hele tijd een gekozen rooksmaak blijven geven i.p.v. cuncks
 
Thanks, da's af en toe het nadeel van zoeken op het internet. Je komt zoveel verhalen tegen. Misschien dat de uitelkaar vallende pellets verhalen uit nog vochtigere klimaten komen? Maar goed, da's voor ons in dit kikkerlandje niet zo'n probleem gelukkig. En Weber zegt zelf dat gloeipluggen ongeveer een jaar of ongeveer 100x meegaan. Anyhow.. Extra pluggen op de plank hebben liggen lijken mij ook de kosten niet.

Je krijgt zelfs extra gloeipluggen bij de SmokeFire. Dus die liggen hier in de la bij de rest van alle andere dingen die ik ooit misschien nog nodig heb 😜
 
Ik sta nog aan de andere kant van de streep als waar Noskos nu staat.
Ik vind een pelletsmoker helemaal niks, inderdaad een elektrische oven gestookt op pellets.
Zonder een stekker in het stopcontact doet hij gewoon niks, dat is met een gewone BBQ anders, ook al heb je daar allerlei elektrische snufjes aanhangen. Zonder stopcontact en andere elektrische snufjes werkt een gewone BBQ ook.
Maar het zal wel aan mij liggen misschien staat hier over 10 jaar ook wel zo'n lelijke straaljager in de tuin.
Op wedstrijden doen de pelletsmokers het altijd wel erg goed, dat dan weer wel.
 
mooi hoe iedereen er anders naar kijkt.
Ik neig nunog het meest naar Ewald maar kijk ook af en toe al met een schuin oog naar een pitcontroller

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Inderdaad erg leuk om een ieders mening te lezen. Het gaat gelukkig niet om goed of fout maar om waar je zelf het meeste plezier aan ( of gemak) beleeft. Ik hou het voorlopig bij mijn WMT, wat niet wil zeggen dat er in de toekomst nog eens wat anders voor in de plaats komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan