BasBQ
Beef en Steak

Een nieuwe tafel

jitz

Tondelzoeker
Berichten
6
Hoi Allemaal...
Ik kom regelmatig op het forum en dacht zelfs dat ik een account had gemaakt, dus niet hahah
Dus vanavond maar eens gaan zitten om dat in orde te maken...

Dit topic is altijd een van mijn favorieten aangezien ik het mooi vind wat er allemaal gemaakt word en ik eigenlijk leuke ideeën op wilde doen voor mijn nieuwe tafel.
Een aantal jaren geleden heb ik een Douglas tafel gemaakt voor de weber maar sinds we een nieuwe overkapping hebben werd het tijd om ook een nieuwe tafel te maken.
Dit is de oude versie die inmiddels aan vervanging toe is :
IMG_7854.jpeg


Echter na veel forums gelezen te hebben en op internet afbeeldingen bekeken hebben was ik er wel uit dat de nieuwe versie wat meer body mag hebben en de basis mag dus voorzien zijn van dikkere balken..Uiteindelijk kwam ik een tafel tegen met mooie kleuren en die zeker wel paste bij de overkapping ...
Het voorbeeld wat ik via google tegen kwam was als volgt :
buitenkeuken.jpg


Echter omdat ik wat flexibel wil zijn met de BBQ zodat ik kan wisselen tussen overkapping en terras heb ik besloten de BBQ niet in te bouwen en de toekomstige kamado er langs te zetten.
Even snel wat schetsen gemaakt op papier en de houthandel gemaild voor de bestelling van het hout....
Nadat de bestelling klaar was, hout gehaald en we konden aan de slag...
De bedoeling was om de tafel te maken zonder schroeven in het zicht... ik ben geen timmerman dus dat werd wel even goed nadenken hoe ik dat ging doen.
Nou genoeg gepraat... aan de slag met de tafel...
Allereerst even een foto van de huidige overkapping... deze hebben we een aantal weken geleden laten zetten en uiteraard kon een mooie houtkachel niet ontbreken

IMG_7801.jpeg


IMG_7819.jpeg

IMG_7820.jpeg
IMG_7822.jpeg
IMG_7825.jpeg
IMG_7826.jpeg
IMG_7834.jpeg

IMG_7836.jpeg
IMG_7838.jpeg
IMG_7840.jpeg
IMG_7853.jpeg
IMG_7856.jpeg

In middels staat de keuken tijdelijk op zijn plaats, het hout was op en komt pas deze week weer binnen.
Wat moeten we nog doen... Tussen schotten maken voor de kast, deze worden ook van vlonder delen en uiteraard moet de achterkant ook nog dicht en gebeitst worden.
Dan de deurtjes nog maken en beslag bestellen....... De grootste uitdaging word het blad... Ik overweeg om een betonnen blad te maken, maar daar ben ik nog niet over uit.
Ik ga eerst de tafel helemaal afmaken en dan eens nadenken wat ik met het blad ga doen. Dit wordt zoiezo niet van hout... Of beton of natuursteen...
Aangezien ik de tafel ook echt wil gebruiken voor allerlei activiteiten zoals pizza maken etc... dan is steen wel wat fijner is mijn ervaring...

Ik hoop dat jullie het iets vinden... Commentaar positief en negatief is van harte welkom.....

zodra het hout binnen is zal ik jullie verder op de hoogte houden
 
Mooi en robuust. Ik had de kleur omgedraaid (plankies zwart en balken naturel), maar respect voor je moed. Wat een project. Nice!!!
 
Mooi en robuust. Ik had de kleur omgedraaid (plankies zwart en balken naturel), maar respect voor je moed. Wat een project. Nice!!!
Yep heb ik nog even over nagedacht, uiteindelijk besloten te gaan voor zwart met Groen... De bodem heb ik (nog) niet geschilderd... ik denk dat ik die zo laat aangezien je die niet ziet als de deuren dicht zijn :)
 
Dat gaat zeker goed komen. Maar snap het veelvuldig gebruik van de winkelhaakjes niet. Ge kunt toch door de balk die er haakt op staat, schroeven. Maar het gaat zeker goed komen.
 
Dat gaat zeker goed komen. Maar snap het veelvuldig gebruik van de winkelhaakjes niet. Ge kunt toch door de balk die er haakt op staat, schroeven. Maar het gaat zeker goed komen.
is ook gedaan... maar had die haken nog liggen en heb die in de hoeken gebruikt voor wat extra stevigheid...en de tussenbalken die zijn van de binnenkant geschroefd...... Soms heb ik die hoek ook gebruikt om de balk op zijn plaats te houden..was niet altijd makkelijk.. met Douglas van 9x9 haha
 
Flinke constructie. En nu.....met de Q aan de gang.
 
Wow, ziet er gaaf uit! Heb je de balken op maat laten zagen of zaag je zelf? En zo ja, hoe?
 
Wow, ziet er gaaf uit! Heb je de balken op maat laten zagen of zaag je zelf? En zo ja, hoe?
Bij de oude tafel heb ik ze op maat laten zagen, maar voor deze tafel heb ik het zelf gedaan aangezien ik niet zeker wist hoe groot ik de tafel ging maken.
Ik heb hiervoor de Festo afkortzaag van mijn zwager kunnen lenen. Daarmee was het zo gedaan....Hopelijk is de rest van het hout dit weekeinde ook binnen dan kan ik weer verder met de tafel :)
 
Bij de oude tafel heb ik ze op maat laten zagen, maar voor deze tafel heb ik het zelf gedaan aangezien ik niet zeker wist hoe groot ik de tafel ging maken.
Ik heb hiervoor de Festo afkortzaag van mijn zwager kunnen lenen. Daarmee was het zo gedaan....Hopelijk is de rest van het hout dit weekeinde ook binnen dan kan ik weer verder met de tafel :)


Dat is ideaal als je zulk duur gereedschap kunt lenen :) ik ga nog een rondvragen, anders wordt het goed uittekenen en op maat laten zagen
 
Daar zijn we weer, het was even wachten op het hout en de tijd om het goed af te werken.
Inmiddels zijn we een heel stuk verder en zijn we bijna klaar... Het is nu eigenlijk alleen even goed nadenken en lezen over wat voor blad ik nu wil.
Mijn voorkeur gaat uit naar beton maar kijk er een beetje tegen op om dat blad te maken.... Voor nu heb ik even een tijdelijk blad gemaakt van Douglas planken zodat we in ieder geval de tafel kunnen gebruiken.
Inmiddels ook al op pad geweest voor een andere bbq zodat hopelijk later dit jaar de buiten keuken klaar is:)
Vooruit nu snel de foto's dan...\\
IMG_7882.jpeg
IMG_7891.jpeg
IMG_7893.jpeg
IMG_7895.jpeg
IMG_7919.jpeg
IMG_7930.jpeg
 
Dat is echt een fantastisch mooi resultaat. Van die plek en buitenkeuken ga je nog heel lang genieten!
 
  • Leuk
Waarderingen: jitz
Strak resultaat mag je trots op zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: jitz
zo he, das echt een heel mooi meubeltje geworden zeg. complimenten
 
  • Leuk
Waarderingen: jitz
Terug
Bovenaan Onderaan