BasBQ
Beef en Steak

Een bavette'tje op de zondag

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
Afgelopen zondag kwamen mijn ouders op visite en aten een hapje mee. Enigste wens, iets van de BBQ.
Nou das natuurlijk geen probleem. De keuze was een bavette met een groente die gegrild wordt.
Vooraf geef ik aan ik heb niet veel actie foto's deze keer....

Zaterdag ben ik naar de Sligro gereden voor een bavette (en andere dingen, ze hebben altijd wel iets leuks).
Keuze viel op een canadees graangevoerde bavette van net geen kilo. Moeders eet niet heel veel vlees,
dus een kilo is meer dan zat. Het idee was om deze een marinade te doen. Echter zag het vlees er te mooi uit,
dus uiteindelijk niet gemarineerd.

Op de zondagmorgen, na een lekker ontbijtje, koffie en een rustig muziek op de draaitafel heb ik wat paprika's gegrild.
Hiervan een lichte gegrilde paprika soepje gemaakt. Aanvolgend een argentijnse chimichuri bereid. Als bijgerecht had ik
wat kleine aardappeltjes gehalveerd en hasselback ingesneden.

Een uurtje van te voren heb ik de bavette uit de koelkast gehaald, vlies die erop zat verwijderd. Zout en peper erop, en zo laten liggen.
In de tussen tijd de Joe opgestart en ingesteld op 110gr met de divider erbij. Als groente had ik groene mini asperges.
Deze door geprikt en aan een satestokje geregen. Vlak voor het voorgerecht een blokje hickory bij de kooltjes gedaan en het vlees erop gelegd. Toen de kerntemperatuur 25gr aangaf, heb ik de aardappeltjes met wat olijfolie in de oven gezet voor 25 a 30min op 220gr. Bij 47gr het vlees eraf gehaald. Daarna de schuiven opengezet, de Joe was snel op 220gr voor het affakelen. Nadat ik het genoeg vond heb ik het vlees binnen gelegd en de asperges er op gelegd. 5 minuten voordat de asperges gaar waren het vlees gesneden. Zag er goed uit. Toen het hoofdgerecht uitgeserveerd. Naast het vlees, asperges en de aardappeltjes had ik wat frisse sla gemaakt en de zelfgemaakte stoofpeertjes opgediend.

Als dessert had ik een verse ananas schoongemaakt en in repen gesneden. In een diep bord wat donkere basterd suiker met kaneel vermengt, en hierin de ananas mee ingewreven. De Joe was inmiddels weer wat koeler toen ik de ananas het er lag. Het dessert bestond uit gegrilde ananas, bolletje kaneel op een crumble geserveerd met geschaafde puur chocolade. Als extra een stukje honeycumb ernaast.

Gevliest en bestrooid met verse peper en zout.
Jsbq81Mm.jpg


Affakelen
APcmX1Fm.jpg


Voorgerecht gegrilde paprikasoep verrijkt met wat griekse volle yoghurt
7aYtEpom.jpg


Eindresultaat bavette en de asperges, deze bestrooid met wat parmazaanse kaas
LUiSh2jm.jpg
hu5rgcVm.jpg


Het vlees was super goed gelukt, lekker mals en goed van smaak. Het hoofdgerecht werd begeleid met een glas Sartiano. Een heerlijk rood wijntje uit Umbria, Italië.
stGE5ZKm.jpg


En als laatste het dessert...
3Q7hDUym.jpg
 
Dat heb je heerlijk klaar gemaakt. Het dessert was een mooie afsluiter.
 
ouders van Nico tegen elkaar:
"zeg, wordt het weer eens geen tijd om te gaan uit eten? Ja goed idee. Ik zal even Nico bellen om te reserveren, is zondag ok?"
en ze hadden het beste maaltje ooit........

je heb ze weer goed verwend Nico. Mooi gedaan.
 
Een lekkere maaltijd zo te zien.
Voordeel als je lekkere dingen kan toveren op de Bbq is dat wanneer je ze uitnodigt ze vrijwel altijd "ja is goed" zeggen.
En elk voordeel heeft ook een nadeel. Als alles op gaan ze weg en blijft de afwas over. Haha :LOL:

Inderdaad, bezoek zegt altijd dat het goed is :D
 
ouders van Nico tegen elkaar:
"zeg, wordt het weer eens geen tijd om te gaan uit eten? Ja goed idee. Ik zal even Nico bellen om te reserveren, is zondag ok?"
en ze hadden het beste maaltje ooit........

je heb ze weer goed verwend Nico. Mooi gedaan.

Ze reserverden al bij de koffie hahahah

Inderdaad, bezoek zegt altijd dat het goed is :D

Nou, er zijn inderdaad gasten die dat zeggen. Maar geloof me, mijn ouders, zeker mijn vader zegt echt wel of hij iets wel of niet lekker vindt... En meestal niet geheel tactisch :D :D
 
Ze reserverden al bij de koffie hahahah



Nou, er zijn inderdaad gasten die dat zeggen. Maar geloof me, mijn ouders, zeker mijn vader zegt echt wel of hij iets wel of niet lekker vindt... En meestal niet geheel tactisch :D :D

Sinds ik de Kamado heb, is mijn vader nog maar 1 x komen eten en hij was onder de indruk. Het is de meest gierige mens die ik ken en die zou nooit meer dan €35 aan een BBQ geven. Bakt zelf op electrische BBQ's en dan haalt hij het vlees in bulk in Aken als het in promotie is en legt het dan maanden in de vriezer. Niet dat het een sukkelaar is, gewoon om hij gierig is. En hij is van het principe dat hij altijd het goedkoopste vindt, en dat dit ook altijd het beste is. Rest is allemaal duur en overroepen. Dus had ik wel wat meer commentaar verwacht, maar dat bleef uit.

Zondag met de rollade was een vriend komen eten die een koksopleiding in zijn vrije tijd heeft gedaan en echt wel een potje kan koken. Koken op de kamado staat gewoon haaks op hetgeen hij ooit geleerd heeft en dat geeft dus soms zeer grappige discussies en dat het allemaal niet klopt wat ik vertel. Als ik het dan uitvoer zoals ik het zeg, en het resultaat ligt er, is hij steeds in de wolken. Al een 3-tal keer komen eten, en telkens is hij zeer lovend. Ik had wat foto's op FB gepost en hij antwoordde er 'Fenomenaal' op :) Vermits ik helemaal geen keukenprins ben, is dat wel fijn.
 
Heel mooi gedaan Nico. Bavette is een heel mooi stukje vlees. En wat heb je het bordje weer mooi opgediend. Top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan