BasBQ
Beef en Steak

dutch oven

 
 

miep

Pitmaster
Berichten
805
Misschien staat het al ergens of niet  :)
Maar is er iemand die ervsring heeft met een dutch oven
Je schijnt er de lekkerste dingen op te kunnen maken en ook op briketten, dus misschien zijn er hier ook deskundigen.
Ik laat me graag inspireren over welke pan en eventuele tips

Groet miep
 
Ik doe ook DO, dus als je specifieke vragen hebt...stuur maar een bericht.
Brood, bonenschotels, stoofvlees, etc, Wat je maar lust. Het is te zien als een combinatie stoofpan/oven, dus eigenlijk kun je er vanalles mee. Heel leuk ook voor bij het kamperen, zeker als je kinderen hebt.
 
Bedankt allemaal.

Ik heb een kleintje 3 qt gekocht. Wij zijn met z,n tweetjes.
Heb al  een stoofpotje gemaakt een beetje gepikt van het forum  :D
Alleen werd dat indirect op de weber gedaan en ik heb gewoon kooltes erop en eronder gedaan.
Heb al veel informatie van het item van de site gehaald.
Het is ook heel leuk!groet miep
 
misschien een rare vraag, maar is de smaak van eten bereid in een dutch oven anders dan bijvoorbeeld stoofgerechten van het fornuis of uit de oven?

ik begrijp de charme van het kokkerellen op kolen en vuur, en het is praktisch als je eten op de barbecue maakt om dan ook daar te kunnen stoven, maar ik vroeg me af of het eten er anders door smaakt en zo ja hoe?
 
Mijn geringe ervaring met de dutch oven draagt misschien weinig bij, masr de stoofpotjes waren heerlijk! De appeltaartt was mislukt, zag er prachtig uit, maar ik was de verhoudingen kwijt
Veel vulling kleine pan :)

Het kan lekker slow pruttelen en het is gewoon leuk om te doen
Betrekkelijk weinig briketjes, terwijl het op je gasfornuis uren gas bespaart

Maar de ervaringsdeskundige weten vast betere redenen!
 
hi miep, ik maak stoofschotels zelf eigenlijk zelden meer op het fornuis als ik het 'slow' wil maken. we hebben hier een fijne oven staan die op lage temperaturen (45-100 graden) rustig een uur of langer niet aanslaat, en de temperatuur schommelt nauwelijks (nog geen paar graden). als ik bijv runderstoof maak, zet ik dat s avonds in een dichte pan in de oven, smorgens als ik wakker word doe ik de oven uit en savonds warm ik het op. het resultaat is zo goed dat ik besloten heb me geen zorgen te maken over de energierekening, maar ik vermoed dat het meevalt.

maar vind het wel intrigerend, ik ben oprecht benieuwd of je een ander resultaat zou krijgen in de dutch oven!
 
Ik denk dat de Dutch oven leuk is om te hebben maar de smaak is denk ik niet anders als een stoofpan op het fornuis of op een oliepitje of in de oven.Het is en blijft een gesloten pan.
 
Marieken + 1

Stoofgerechten maak ik ook altijd zo, braad alles aan en dan gaat ie de oven in.
Dan heb je een constante temp. rondom de pan. Op het fornuis vindt ik dat je toch op een plek
( waar het vuur is ) te veel hitte krijgt. De oventemp. heb ik dan meestal op 100 graden staan, en dat bevalt prima. En je kan nog weg ook, zal je met de pan op het gas niet zo snel doen.

Maar we dwalen af, de  D.O.
 
Ik gebruik voor stoofgerechten een slowcooker, die gaat met een stekker in het stopcontact. Hele handel in de schuur, geen omkijken naar. Dat is voor mij ideaal, aangezien ik, als ik de hele dag in de geur van het eten heb gestaan, geen hap meer door mijn keel krijg..... Dan heb ik letterlijk al gegeten en gedronken.

Maar terug naar het onderwerp....ik denk dat als je de deksel dicht hebt, je inderdaad de boel net zo goed op fornuis of in oven kunt zetten. Als je de deksel open hebt en rookhout gebruikt, lijkt me dat wel een andere smaak te geven. Maar dat is wat mij betreft theorie.
 
De dutch oven is gewoon een goede kwaliteit gietijzeren pan. De pootjes en de vorm van het deksel maken het voor buiten gebruik mogelijk. Maar dat is alleen door de vorm.
Het blijft gewoon een gietijzeren pan.

Hier wordt de do met regelmaat gebruikt. Meestal staat deze gewoon op de gaspit van de buitenbbq. En indien er meer bovenwarmte gewenst is, wordt deze in de kamado geplaatst.

Een gietijzeren pan functioneert iets anders als een gewone standaard kookpan. Maar niet anders als een reguliere zware stoofpan.

Smaak is natuurlijk is heel persoonlijk. Maar ik vind dat gerechten uit een zware gietijzeren pan beter smaken dan uit een gewone pan. Dit omdat ik gerechten in een gietijzeren beter kan laten indikken dan in een aluminium pan van Ikea. Maar wellicht is het door een extra gevoel van honger door het buitenkoken met de do.
 
aanbraden van het vlees voor het stoven doe ik trouwens niet, na wat research heb ik een keer de test gedaan (wel aanbraden en niet aanbraden) en sindsdien gaat mijn suddervlees rauw de pan in, hop op lage temperatuur in de oven.

ik heb van die ouderwetse zware pannen, emaille. niet alleen ouderwets maar gewoon oud denk ik trouwens. ik vraag me ineens af of een pan die in de oven kan eigenlijk niet net zo goed als dutch oven te gebruiken zou zijn?

hoewel je natuurlijk aangeeft dat gietijzer iets anders werkt. ik zou bijna mijn gietijzeren vijzel eens op de bbq zetten als ik er niet zo verknocht aan was dat ik het niet wil riskeren ;)
 
Belangrijke bijkomstigheid is de loeizware deksel. Er zijn goedkopere stoof/gietijzeren pannen in omloop waarvan de pan van zware kwaliteit is maar het deksel een stuk lichter, of in ergste gevallen van licht emaille.

Het zware deksel functioneert als drukpan en houdt het vocht goed binnen. Een lichtere deksel ligt door de stoom te rammelen op de pan, waardoor er teveel vocht verloren gaat. Het effect van de gietijzeren pan is dan weg.
 
ah! geen deegkorst meer maken om je stoofpan te sealen dus... check.

ik hou het voorlopig nog even bij bbq zonder dutch oven. maar leuk om mee te lezen en alle creaties te volgen!
 
Bij Ikea hebben ze mooi gietijzeren pannen. Wij hebben het grote model en deze koste dacht ik ?50,-. Loei zwaar, ook het deksel. Ze hebben ook een kleinere variant. De pan is is blauw ge?mailleerd, en kan uiteraard in de oven, dus ook op de Q?
 
Ik gebruik mijn DO voornamelijk bij het kamperen. Het gaat volgens mij meer om de beleving dan om de smaak. Uiteindelijk is het gewoon een pan, met als verschil dat je ook het deksel heet kunt stoken om te gratineren bijvoorbeeld.
Maar als je met een gezelschap aan het kamperen bent heb je er gewoon een hoop lol mee. Lekker rond een kampvuur, pot erop en bakken maar. D?t is wat in mijn ogen koken met een DO uniek maakt.
 
Daar is hij ook voor gemaakt om tijdens kampeertochten in te koken en bakken en dan denk ik dat je er een hoop lol van hebt maar om hem speciaal te kopen om hem op een barbeque te zetten dit kan met elke willekeurige stoofpan en ik denk dat hij daar ook niet voor bedoelt was maar gelukkig denkt ieder daar niet hetzelfde over.
 
A.s.zondag komen onze kids eten
En dan zetik voor de gezelligheid buiten de q ook de do aan.
Nou keuker kan ik het niet maken :)
Piepers uit de do, dusgeen gepofte aardappel deze keer:)


Miep
 
Terug
Bovenaan Onderaan