BasBQ
Beef en Steak

Dutch Oven vragen

 
 

avr

Pitmaster
Berichten
918
Ik heb eens zitten kijken naar zo'n DO maar die heb je in vele soorten en maten, wat is de meest gangbare maat en waar moet ik op letten? Merk/ inhoud / dikte ??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En nog gelijk even een vraagje, wat gebruik je als ondergrond, de hitte van de briketten moet natuurlijk wel de pot in en niet de grond lijkt mij!  Heb er namelijk totaal geen ervaring mee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
avr zei:
Ik heb eens zitten kijken naar zo'n DO maar die heb je in vele soorten en maten, wat is de meest gangbare maat en waar moet ik op letten? Merk/ inhoud / dikte ??
6 quart of 9 quart.
De diameter van deze 2 is gelijk, de 9 is iets hoger dan de 6.

avr zei:
En nog gelijk even een vraagje, wat gebruik je als ondergrond, de hitte van de briketten moet natuurlijk wel de pot in en niet de grond lijkt mij!
Warmte gaat omhoog. Dus de DO kan op een tegel, stalen tafel, in je BBQ of boven een open voor gebruikt worden!
 
Neem er een waarbij de deksel goed op de pan past. Er zijn goedkopere set's te verkrijgen waarbij de deksel niet mooi aansluit en er dus voor kan zorgen dat er as in je gerecht komt.
En als de Dutch Oven geen pootjes heeft kan je er een trivet bijnemen. Dit is een soort "pannenonderzetter" welke zorgt voor wat afstand tussen de kolen en je pan.

Verder ben ik erg blij met mijn lashandschoenen en schraper!
 
Zijn er nog voorkeuren voor een bepaald merk, en vanaf welke prijsklasse kun je een goede verwachten? Ik zie van ?30 maar ook van over de ?100,-


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
In een 6qt kun je goed potjes koken tot voor 4 a 5 volwassenen. Ik zou in ieder geval niet kleiner gaan.
 
Hier een qvist 6q  (wolf).
Ook iets van 45 euro .
Bevalt prima en is inderdaad voldoende voor 4/6 personen.
Accessoires die handig zijn:handschoenen, lidlifter, vuurschaal, schraper/plamuurmes , driepoot ,trivet .
 
Dan nog even een vraagje over het seasonen, Hoe vaak moet je dat doen ? Doe je dat na elke keer dat je hem gebruikt hebt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
avr zei:
Dan nog even een vraagje over het seasonen, Hoe vaak moet je dat doen ? Doe je dat na elke keer dat je hem gebruikt hebt?
In het begin na ieder gebruik met water schoonmaken, opnieuw opwarmen en een dun laagje Crisco aanbrengen.
Als de pan mooi zwart is, nog af en toe. Je ziet vanzelf wanneer het weer nodig is.
 
Zojuist deze besteld!
87c76bac4d56177f85f0ec9ed998820e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Had ik al aan gedacht en gelijk erbij besteld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
BertM zei:
is niet te missen...
Vandaag de DO binnen gekregen, had een middagje vrij en gelijk maar begonnen met seasonen, eerst verwarmd en met een sopje goed schoon geschrobd , afgespoeld en goed laten drogen.
Met een doek een dun laagje crisco opgebracht en ondertussen de weber opgestookt.
ea8439275f93959611f7aab22906a7a5.jpg

Toen ie goed op temperatuur was de pan en deksel erin en voor een goed uur op een goeie 200 gr laten bakken.
53c485f82d7a44a2c26a737b5ee5548c.jpg

Na een goed uur eruit en af laten koelen, zag er na de eerste ronde al goed uit.
7c59f4dbfd67135d4e6c0718b06562a9.jpg

De 2e laag heb ik met een kwastje aangebracht en ook weer een goed uur laten bakken maar toe ik hem er uit haalde was ie wat vlekkerig en een beetje plakkerig op bepaalde plekken, ik denk dat ik met de kwast iets te royaal geweest ben, ik heb hem toen met een doek goed afgewreven en nog anderhalf uur op 250gr in de hete lucht oven gedaan, ik heb hem er zojuist uitgehaald en ik moet zeggen, hij is er heel mooi uit gekomen, mooi egaal zwart en voelt mooi droog aan.
06225afa2cddb7566955cc0144f69dd8.jpg

Ik had dit nog nooit gedaan maar arnoudje is weer een ervaring rijker!
Nu nog ff in gebruik nemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Rook zeker wel lekker in huis na die 250 graden hete lucht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan