BasBQ
Beef en Steak

Dutch oven afwassen of niet etc

smokeydre zei:
Bovenwarmte dmv kooltjes zal ik nooit doen. Wat is het voordeel van in het GBs gat tov gewoon op je rooster?

Ik heb geen do en geen GBS, maar naar mijn mening maakt het niets uit.
In het GBS gat kan je pan niet schuiven, maar waar hebben we het dan over.
Ikzelf zou voor een universele gaan met de mogelijkheid kooltjes op het deksel te kunnen leggen. Je weet het nooit. En baat het niet dan schaadt het niet.

Succes met je keuze
 
smokeydre zei:
Bedankt. Maar heeft de Weber DO een voordeel tov een DO op de plaat?
Want de Weber is niet goedkoop. En een mooie/goede gietijzeren pan heb je voor minder

Tegenwoordig noemt men alle pannen van gietijzer (ten onrechte) een DO,
Een "echte" (Amerikaanse, cowboy, chuckwagon) DO is een gietijzeren pan met een metalen hengsel en, het belangrijkste kenmerk, een opstaande rand van de deksel (om houtskool/briketten op het deksel te kunnen leggen) soms uitgevoerd met pootjes en soms niet.
De DO van Weber schaar ik dus gewoon onder de gietijzeren stoof/braadpannen.
Mooi spul voor de rest maar je betaalt een hoop extra voor het merk.

Als je gewoon een mooie degelijke gietijzeren pan wil kun je net zo goed deze kopen bij Ikea voor nog geen 40 euro
0710341_PE727462_S5.JPG

0244442_PE383723_S5.JPG

Wij hebben de ovale versie van deze pan, hij is al ge-seasoned en de dop van het deksel is ook gietijzer.
Naast deze pan hebben wij hier ook een DO, maar als je hem niet los wilt gebruiken met kooltjes kun je net zo goed een gewone gietijzeren braadpan kopen.
De pan van Ikea is een hele fijne pan, wij hebben deze alweer een aantal jaar
 
Hoe houd de kleur van het email het Ewald.
 
Ewald zei:
smokeydre zei:
Bedankt. Maar heeft de Weber DO een voordeel tov een DO op de plaat?
Want de Weber is niet goedkoop. En een mooie/goede gietijzeren pan heb je voor minder

Tegenwoordig noemt men alle pannen van gietijzer ten onrechte een DO,
Een echte DO is een gietijzeren pan met een metalen hengsel en, het belangrijkste kenmerk, een opstaande rand van de deksel (om houtskool/briketten op het deksel te kunnen leggen) soms uitgevoerd met pootjes en soms niet.
De DO van Weber schaar ik dus gewoon onder de gietijzeren stoof/braadpannen.
Mooi spul voor de rest maar je betaalt een hoop extra voor het merk.

Als je gewoon een mooie degelijke gietijzeren pan wil kun je net zo goed deze kopen bij Ikea voor nog geen 40 euro

Wij hebben de ovale versie van deze pan, hij is al ge-seasoned en de dop van het deksel is ook gietijzer.
Naast deze pan hebben wij hier ook een DO, maar als je hem niet los wilt gebruiken met kooltjes kun je net zo goed een gewone gietijzeren braadpan kopen.
De pan van Ikea is een hele fijne pan, wij hebben deze alweer een aantal jaar

Dankjewel. Lijkt mij een goede optie voor mijn gebruik.
Het zal in mijn geval vooral stoofvlees zijn. De Weber is prima. Maar wat jenzegt. Wil niet betalen slechts voor de naam. En ook de puntjes zitten zelfs op de Ikea deksel.
Het wordt denk ik de Ikea of toch de (gat) weber. Dankjewel voor de tip. Hoe houdt de buitenkant van de pan zich? En na elk gebruik ook gewoon even oli?n en wegruimen? Want bij de recensies lees ik dat toch behoorlijk wat mensen klagen over roest in de deksel en randen?
 
smokeydre zei:
Ewald zei:
smokeydre zei:
Bedankt. Maar heeft de Weber DO een voordeel tov een DO op de plaat?
Want de Weber is niet goedkoop. En een mooie/goede gietijzeren pan heb je voor minder

Tegenwoordig noemt men alle pannen van gietijzer ten onrechte een DO,
Een echte DO is een gietijzeren pan met een metalen hengsel en, het belangrijkste kenmerk, een opstaande rand van de deksel (om houtskool/briketten op het deksel te kunnen leggen) soms uitgevoerd met pootjes en soms niet.
De DO van Weber schaar ik dus gewoon onder de gietijzeren stoof/braadpannen.
Mooi spul voor de rest maar je betaalt een hoop extra voor het merk.

Als je gewoon een mooie degelijke gietijzeren pan wil kun je net zo goed deze kopen bij Ikea voor nog geen 40 euro

Wij hebben de ovale versie van deze pan, hij is al ge-seasoned en de dop van het deksel is ook gietijzer.
Naast deze pan hebben wij hier ook een DO, maar als je hem niet los wilt gebruiken met kooltjes kun je net zo goed een gewone gietijzeren braadpan kopen.
De pan van Ikea is een hele fijne pan, wij hebben deze alweer een aantal jaar

Dankjewel. Lijkt mij een goede optie voor mijn gebruik.
Het zal in mijn geval vooral stoofvlees zijn. De Weber is prima. Maar wat jenzegt. Wil niet betalen slechts voor de naam. En ook de puntjes zitten zelfs op de Ikea deksel.
Het wordt denk ik de Ikea of toch de (gat) weber. Dankjewel voor de tip. Hoe houdt de buitenkant van de pan zich? En na elk gebruik ook gewoon even oli?n en wegruimen? Want bij de recensies lees ik dat toch behoorlijk wat mensen klagen over roest in de deksel en randen?

Gietijzer is geen RVS, en heeft iets meer TLC (Tender Lover Care) nodig.
Maar er is geen enkele pan die kan tippen aan de warmtegeleiding van een gietijzeren pan.
En ja, na elk gebruik smeer ik hem dun in met olie vooral de randen inderdaad, maar dat doe ik met mijn DO en gietijzeren skillets ook
 
De Ikea pan gekocht. Enkel 1 keer gebruikt op het gasfornuis. Netjes met de hand afgewassen. Nu al roest bij de knop. Echt best veel. Die gaat terug denk ik.
 
smokeydre zei:
De Ikea pan gekocht. Enkel 1 keer gebruikt op het gasfornuis. Netjes met de hand afgewassen. Nu al roest bij de knop. Echt best veel. Die gaat terug denk ik.

Heb ik geen last van, maar een beetje plantaardige olie doet wonderen.
De knop is volgens mij ook niet ge-seasoned, dat zou je ook kunnen doen.
Onbehandeld Gietijzer gaat altijd roest vormen ook bij een DO of andere Gietijzeren pan, zelfs bij een Le Crueset of Staub.

En afwassen met afwasmiddel is bij mij nog steeds taboe.
 
Ok. De emaille laat ook al los op de hoeken. Wellicht een maandagochtend exemplaar. Kijk wel even of andere pan bij Ikea of geld terug en iets anders nemen. De knop had ik ook in de olie gezet. Het roest zeg maar onder de knop. En dat slaat dan uit op de deksel. De knop zit wel vast.
 
Ik heb de weber dutch oven gekregen dmv ing rente punten.
Scheelde weer iets in de kosten.

Super mooie pan, helemaal voorbereid.
Qua schoonmaken gewoon als een koekenpan met een heel licht sopje.
oT-wlD2jtU1uizPWYlXBbs98saNi2221HrPvcxEY660DcwmhXwjQiKYl_ZiTcf1DtwM1P3kmQG5RM4Q-nCbN_QvmsnfL33SdvJ2xCNBJU_fJyWkubsKy0KIit7orweqsPIIqcaublACqiWI-tU8zCJ-IhS4IRE4MpkPnEVXqUl7B--KCbWId0H0ek-VxXpPyf-CkYAeE8yHETLP0pSBKBMx5IxH6uN-bcw2QfltUuXeLe8ahzgcC6lJoeW5CrmVz1QRrN_nfM9F1qeNR88P_XSOmaF2owe4s_rxGBKekN0xYCnsibG6-oBIc6Mx_5OWLEL64Frl9Rs2f5941wN-MlQjr_yMic4xqTjItaNVSnizvl9s7QVN8yyaaZjSEnoRSuMNZIHJsYRFFwVwLmRH77u11LQxkfzjnWun5EXRLmWwObhG-E4ANZQGHwHYK_mQJ8V1WgXWjRQPsPxsf02wbk_I48xMdMIUljnKtpKHH9DW_kkDcLAi5lTOT-PFdbtOf4LM8ZhsNd3orvoMvzFVSmP09K8mnZrHGdPSegTL2idEcHSkMz7WZK6k-SFAKF44Mui4gH5j70be3i8TTaut8FyBthmdKha9KRsPTDFnJLR3Q9NwdlXUI8r2a2ZGUaKBluyV6xXpcXkJc2ntDcLCF6PUefgszAD4BjFyorHBqDbWBTc-udajC2elbC2SKurfbmHDMIfX2lokDNd0CDXpwYq-LkQ=w958-h639-no

 
Terug
Bovenaan Onderaan