BasBQ
Beef en Steak

Dry January. Pasta Bolognese van de BBQ

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste Genoten,
Vandaag even tijd vrij gemaakt om eens wat leuks te doen. Het zonnetje scheen. Het was koud. Maar in de zon uit de wind was het heerlijk toeven. Een heerlijk moment om aan de fotowedstijd deel te nemen. Er was immers ook niet veel tijd meer over. Voor dit gerecht haalde ik inspiratie op het YT kanaal Vincenzo’s Plate. Hele fijne Italiaanse gerechten en super grappige reviews over anderen die proberen iets Italiaans te maken. Hij had een heerlijk filmpje over echt authentieke Bolognese saus. Dit moet blijkbaar heel lang stoven. En er gaat wijn in. Nou dat kwam even goed uit. Dat had ik nog over van de kerst. Kon ik mooi de goede voornemens breken op de laatste dag van de maand. Het recept vind je hier --> Bolognese


Zo daar gaan we. Lekker de spullen verzamelen en aan de slag.

mfoGBlTh.jpg


Groentjes klein maken en alles klaar zetten om naar buiten te gaan.

DRkZRF1h.jpg


Het was immers al 10u geweest, dus kon ik met gerust hart een wijntje inschenken voor de proef zal ik maar zeggen

sRBNAgRh.jpg


Nu naar buiten en lekker de groentes aan gaan zetten. Zodra deze wat glazig waren kon het afgeblust worden met een half glas wijn.
Wijn vervolgens in laten koken en dan door naar de volgende stap.

n0clnmHh.jpg


oP06Bmwh.jpg


vR0Kb13h.jpg


O5QxZYWh.jpg


Zo dat ruikt al geweldig lekker. Nu mag het gehakt er bij. 500gr rund en 500gr varken en dat lekker rul bakken. Zodra alles mooi rul is kan er nog eens een half glaasje wijn bij. Dit ook weer even in laten koken voor we naar de volgende stap gaan.

fJzHd0jh.jpg


c3lVJQLh.jpg


tq9a4ZMh.jpg


Dat gaat lekker zo. Heerlijk die aroma's. Nu gaan de tomaten er in. En wat water.

gB0EAzih.jpg


K0u8cvbh.jpg


70pCB3ih.jpg


y6gpUDmh.jpg


p9Pzjk3h.jpg


Dit mag nu lekker in gaan koken. De deksel heb ik van de DO af gelaten. Zo kan de BBQ smaak mooi in de saus trekken. Ik heb verder geen rookhout oid gebruikt. Maar de houtskool geeft toch een kleine hint van rook en dat is precies genoeg. Ongeveer z'n 5u heeft het opgestaan. Af en toe checken en omroeren. Tot het naar mijn zijn is.

VpL7qG1h.jpg


cCMhVUVh.jpg


Als de Bolognese mooi ingekookt is gaat er een beetje room bij om de saus af te maken.. Ondertussen ook de pasta gekookt en een beetje pasta water opghevangen.
Dit om eventueel later aan de saus toe te voegen.

U1Dxfsih.jpg


xyCqltzh.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als laatste gaan er een paar flinke scheppen Bolognese in een gietijzer pan terug de Q op. En daar gaat al roerend de paste in. Mocht het iets te droog worden kan je er wat opgevangen pasta water bij doen.

tazUSWXh.jpg


YE1VxBuh.jpg


GSiTFFgh.jpg


OMG nu heb ik onderhand wel honger gekregen. De fles wijn was ook onderhand leeg. Tijd om aan tafel te gaan en dit lekkers een te gaan opeten.
Snel wat foto's gemaakt van het geheel en aanvallen maar

H258jIph.jpg


gwMVTMqh.jpg


Bedankt voor het lezen en kijken. Blijf gezond, en blijf ook lol hebben. Proost 🍷
Bram.
 
wow !
prachtige reportage !!
ziet erg smakelijk uit allemaal !!
maar gooi je nou je glas wijn leeg in die pan........:eek:....daar schrik ik wel een beetje van !😂

moet een prachtige dag zijn geweest vandaag zo in het zonnetje !
en het resultaat ziet er werkelijk erg goed uit ! 💪;)(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
wow !
prachtige reportage !!
ziet erg smakelijk uit allemaal !!
maar gooi je nou je glas wijn leeg in die pan........:eek:....daar schrik ik wel een beetje van !😂

moet een prachtige dag zijn geweest vandaag zo in het zonnetje !
en het resultaat ziet er werkelijk erg goed uit ! 💪;)(y)

Haha, ja staat in het recept. De rode wijn geeft net dat beetje extra kick aan de saus. Gelukkig was er genoeg wijn in huis.
Op de zaak stonden ook nog diverse flessen van relatie geschenken enz. En die blijven allemaal staan. Dus heb ik me maar opgeofferd
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Ha Bram. Ik zie dat je voor twee weeshuizen bolognese saus hebt gemaakt. 😏😋

Mooie rapportage. Lekker hapje. Je brent me op ideeën.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig, en wat een uitgebreid verslag. Erg leuk om te lezen en mooie foto’s. Wat zal dat gesmaakt hebben. Hoeveel uurtjes was je bezig voordat je kon starten met eten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Broer, je hebt je weer niet ingehouden. Io weet zeker dat je me onder normale omstandigheden had uitgenodigd.
Dat ziet er gewoon uit als echt comfortfood.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Oh smullen zeg.. potverdikkeme!
Dit zijn wel mijn receptjes hoor, weinig ingrediënten, veel gepruttel, heerlijk resultaat. Smakelijk kerel!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
goeiemorgen Bram, zeer indrukwekkend zeg.
Wat een fantastisch lekker maaltje moet dat geweest zijn.
Lekker bezig geweest in het zonnetje. Was een perfecte dag zo te zien.

Hele mooie reportage ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er heerlijk uit! Dit lijkt op mijn favoriete bolo recept🤗. Binnenkort ook maar eens wat stoven op de Kamado. Onder de categorie domme vragen: de pan staat direct boven de kolen toch? (Zonder deflector plate).
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heerlijke reportage, krijg er honger van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Bedankt voor de veren BBQgenoten.
Het was weer eens lekker om een dagje niet te klussen of te werken. Heerlijk wijntjes zabberen en even met de brakken naar buiten.

Hoeveel uurtjes was je bezig voordat je kon starten met eten?
Ik heb ergens rond 1000u de BGE naar buiten gereden. Nieuw houtskool er in en aangestoken. En dan tegen 1100u naar buiten om eea te gaan koken. En als ik me niet vergis gingen we ergens rond 1730u aan tafel. Dus in totaal heeft de Q z'n 7,5u aan gestaan. Ik ben het eerste 1u echt actief bezig geweest met BBQ zaken. En daarna heeft het lekker staan pruttellen en konden we er op uit.

Onder de categorie domme vragen: de pan staat direct boven de kolen toch? (Zonder deflector plate).
Domme vragen bestaan niet hey :cool:
Ik heb de pan direct boven het vuur staan. Ik heb er voor gekozen om het gietijzer rooster te gebruiken. Dat is wat steviger en ligt mooi stabiel op de vuurring. Het RVS rooster wil er soms wel eens naast schieten aan de buitenkanten. Dat komt door het ronde staafje aan de onderkant van het rooster. Zodra ik de deksel van de BBQ open doe sluit in de zuurstoftoevoer onder in de Q nagenoeg af. Als je die open laat staan laait het vuur natuurlijk in no time op en krijg je het niet meer ge tempert. Verder is de pan zo als je ziet flink gevuld en dat geeft een behoorlijke massa. Je kunt het vuur dan mooi temmen en makkelijk op 150gr houden. Zo als beschreven de deksel er af gelaten. De saus is erg vochtig en moet behoorlijk inkoken. En een bijkomend voordeel is dat er zo ook een lichte tint van BBQ smaak aan de saus komt.
 
Zalig Bram, wat een heerlijke diepe smaken moeten dat geweest zijn!

Ik maak vaak ook zo mijn pasta sauzen. Ik maak vaak een voorraadje en zet dan wat bakjes in de vriezer voor later. Heerlijk!

Het was immers al 10u geweest, dus kon ik met gerust hart een wijntje inschenken voor de proef zal ik maar zeggen

Dat is erg belangrijk en wordt vaak onderschat. Het is echt essentieel dat je goed proeft wat voor wijn je gebruikt in je stoofpotjes. Bier ook trouwens, nooit zomaar wat erbij kletsen maar eerst echt goed proeven. Waar ik wel een beetje van schrik is dat je even later dan dat halve glas er gewoon weer bij gooit in de pan. Je moet wel echt heel goed en lang doorproeven hè? Niet zomaar na een paar slokjes die taak afraffelen. Goed door blijven proeven is erg belangrijk. Ook als je dan een tweede of derde fles opent... niet zomaar daar wat van bij gooien in de pan maar eerst even echt goed proeven dat ook die wijn wel echt lekker is... scherp blijven Bram, kom op nou!
 
Zalig Bram, wat een heerlijke diepe smaken moeten dat geweest zijn!

Ik maak vaak ook zo mijn pasta sauzen. Ik maak vaak een voorraadje en zet dan wat bakjes in de vriezer voor later. Heerlijk!



Dat is erg belangrijk en wordt vaak onderschat. Het is echt essentieel dat je goed proeft wat voor wijn je gebruikt in je stoofpotjes. Bier ook trouwens, nooit zomaar wat erbij kletsen maar eerst echt goed proeven. Waar ik wel een beetje van schrik is dat je even later dan dat halve glas er gewoon weer bij gooit in de pan. Je moet wel echt heel goed en lang doorproeven hè? Niet zomaar na een paar slokjes die taak afraffelen. Goed door blijven proeven is erg belangrijk. Ook als je dan een tweede of derde fles opent... niet zomaar daar wat van bij gooien in de pan maar eerst even echt goed proeven dat ook die wijn wel echt lekker is... scherp blijven Bram, kom op nou!
Hahahaha TOP
Wees gerust, voor ik naar buiten ging was het eerste glas al schoon. En toen de wijn bij de saus ging moest ik toch weer even naar binnen :cool:.
Ik let wel op als je mij tips geeft kerel
 
Ha Kerel,

ik heb deze versie ook ooit gemaakt maar dan gewoon op vuur. Ook ik ben fan van Vicenzo al paar jaren (ook filmpje dat hij Pitmaster X dissed, erg leuk).

Maar ik vond deze versie toen wel een beetje "flauw". Miste jij ook niet wat pit? Heb toen kiloos peper erbij gegooid weet ik nog... Of is dat gewoon de Italiaanse keuken. Het is een ..zachte smaak.. Wellicht wat pittigere worst soortens

ik maak het overigens nog steeds zo dus. En super leuk om nu op mijn BGE te gaan proberen door jouw post.

Leuk dat ik je inspireer. Is ook gewoon leuk om op de BBQ te maken. Waarom dan? Gewoon omdat het kan natuurlijk.
Ik heb er zeker wat peper bij gedaan. En nog wat extra zout. Maar verder niets. Ik heb wel die iets duurdere grondstoffen gebruikt dan de standaard doordeweekse pasta.
Vanavond gaat het restje in de lasagne. Daar gaat nog wat Italiaanse kazen door. En wat basilicum. Verder lekker origineel houden.
Mijn vrouw heeft een tijd in Venetië gewoond. En die kan behoorlijk strikt zijn wat Italiaans eten betreft
 
Lasagne was heerlijk. Alleen de saus en de kaas. Basilicum zelfs achterwegen gelaten.

@Trijsie. Vrouw lief kan het idd erg waarderen. Zij was trouwens ook verantwoordelijk voor de lasagne.

IMG_7849.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan