BasBQ
Beef en Steak

Druivenhout om te roken

Ik ben aug/sept naar Frankrijk geweest en zal mijn foto's en belevenissen nog plaatsen. Bij het maken van MOINKS heb ik bij een wijnboer gescoord druivenhout gebruikt om te roken. Was naar mijn smaak prima. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Ik wil zondag opnieuw een PP maken. Deze week 30 kg Ecobrasa ingekocht en samen met druivenhout zou dat tot succes moeten leiden. Graag reactie op het druivenhout. De run van zondag volgt.
 
nooit zelf geprobeerd maar internet zegt:

Wijnranken geven veel rook en geeft een fruitige, maar soms een (onvoorspelbare) zware smaak die bitter kan uitpakken. Gebruik het spaarzaam met pluimvee of lamsvlees.

en op noskos site een zelfde soort voorspelling (DRUIVENRANK ? Wrang, geeft een hoop rook, rijke fruitige smaak. Goed voor gevogelte, rood vlees, wild en lamsvlees), misschien dat hij het zelf een keer getest heeft?

aan de andere kant, het ene stuk zal het andere niet zijn, als je ervaringen met deze stukken hout goed waren, waarom zou je het dan niet gewoon proberen!
 
Wat Marieken zegt. De beste manier om erachter te komen is toch gewoon proberen. Dit soort dingen is toch vooral een kwestie van smaak.
Mijn ouders hebben een flinke druivenrank boven hun terras en als ik daar BBQ breek ik wel eens wat dorre takjes af om op te roken. Werkt prima met varken en rund. Ik heb zelfs wel eens een paar takjes voor zeebaars gebruikt en dat was ook heerlijk.
 
Waar je bij druivenranken wel op moet letten, zeker als je ze van de wijnboer zelf hebt, is dat ze onbespoten zijn. Vaak spuiten wijnboeren met sulfiet.
 
Bedankt allemaal, ik heb toch eerst maar een pp gemaakt waarbij ik hickory en appel heb gebruikt .
Was heerlijk. Ik ga het later nog wel een keer proberen met een wijnrank. Ik kom hier deze winter nog op terug.
 

Ric

Kooltjesharker
Berichten
206
Toevallig zijn er wat gedroogde druivenranken op mijn pad gekomen, denk dat ik ze gewoon een keer ga proberen.
Zou het de schors zijn die evt wat wrange smaak zou kunnen geven?
A57668B7-235F-4259-BD86-9ADBFA41EC2B.jpeg
 
mijn ervaring met bittere smaak is dat deze komt van de sappen in het hout.
Als het hout nog niet genoeg gedroogd is krijg je die wrange smaak.
 
Laatst bewerkt:
Hout is droger dan droog, maar wat zijn precies appen
 
Stijn zal denk ik sappen bedoelen. Maar de wrange smaak die je van druiven hout kan hebben is iets anders als de bittere smaak die je hebt als je rookhout nog niet droog genoeg is.
Ik zelf vind druiven hout erg lekker bij varken of kip, ik zou zeggen probeer het gewoon. Geen idee trouwens of ze wrange smaak van de schors komt of van het hout, ik laat de schors altijd gewoon zitten.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
Toevallig zijn er wat gedroogde druivenranken op mijn pad gekomen, denk dat ik ze gewoon een keer ga proberen.
Zou het de schors zijn die evt wat wrange smaak zou kunnen geven?
Bekijk bijlage 41229

Ik weet niet hoeveel je van die druivenranken hebt maar ik zou ze niet als rookhout gebruiken 😱 ik vind ze nogal een hoge decoratie waarde hebben 😍
Je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt maar als mijn wederhelft met zulke mooie druivenranken thuis komt gaan ze echt niet als rookhout gebruikt worden 😜
 
Waar je bij druivenranken wel op moet letten, zeker als je ze van de wijnboer zelf hebt, is dat ze onbespoten zijn. Vaak spuiten wijnboeren met sulfiet.
Helaas doen bijna alle boeren dat. Kan haat niet anders. De opbrengst moet zo groot mogelijk zijn. Zelf nog gezien laatst op vakantie in France.
 
Terug
Bovenaan Onderaan