BasBQ
Beef en Steak

Druippan

 
 

Ron B

Pitmaster
Berichten
586
Goedemiddag allen. Sinds een maand in het bezit van een kamado. Een daarmee ook weer aan het oefenen. Zojuist een paar rvs schalen van ikea als druippan binnengekregen.

Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat het druipende vet aan kan branden. Ik ga dit weekend buikspek garen en moet je nou altijd bijvoorbeeld een laagje water erin doen? Of hangt dat ook van de temperatuur af?

Gr Ron
 
Zelf gebruik ik een metalen dienblad maar een schaal kan natuurlijk ook.
Dit dienblad bekleed ik met aluminiumfolie, dat maakt makkelijk schoon. Ben niet kapot van water in mijn barbecues. Geeft bij lekken een enorme hoeveelheid stoom.
 
Ik heb bij de Makro een licht opstaand rvs dienblad gekocht. Past erg goed. Folie er om en klaar. Je zou er wat zand op kunnen leggen om aanbranden te voorkomen. Water kan ook, maar dat krijg je dus stoom zoals Frits al zei.
 
In het boek ‘hete kolen’ spreken ze ook van een laagje zand omdat vet anders kan verbranden in de schaal en water gaat stomen.
 
Ik heb deze https://www.vanhattemhoreca.nl/pizz...bakblik-o-36-cm-blauwstaal-hendi-617403-1731/
Kost maar een paar euro’s en past perfect op de green egg conveggtor (heb de large).

En dan (net als [mention]Frits [/mention]) inpakken met aluminium folie.

Nog een paar foto’s ter illustratie

9102753e61a89bd1ac93a86e269caafc.jpg


1ba8b4d3736a10d4d3239eab1bd001d8.jpg

71020ece1734a9bf8bdc5fe3dc774b05.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb voor mijn Kettle Joe gewoon een pizza blik gehaald bij Ikea werkt ook perfect. Zoals de rest zegt, inwikkelen in aluminiumfolie en gaan.
 
Er word gezegd, een laagje zand er in om te zorgen dat het druipvet niet aanbrand. Klinkt logisch en zal ook wel werken maar zit er in zand geen slechte/ongezonde dingen? Ben geen zand expert maar er zit iig quarts in wat niet zo goed voor je blijkt te zijn, hoe denken jullie hierover?
 
Dat is volgens mij alleen als je langdurig slijpstof inademt op bv de bouw. Ik zou der bij je druippan iig niet voor vrezen
 
Er word gezegd, een laagje zand er in om te zorgen dat het druipvet niet aanbrand. Klinkt logisch en zal ook wel werken maar zit er in zand geen slechte/ongezonde dingen? Ben geen zand expert maar er zit iig quarts in wat niet zo goed voor je blijkt te zijn, hoe denken jullie hierover?
Anders een keer het zand dat je wilt gebruiken een paar uur op hele hoge temperaturen in je bbq verhitten. Zodat de evt zooi verdampt/verbrand is.
 
Heb het geprobeerd, zand in je drip pan. Ik raad het af, temp stond op 200gr en lijkt alsof t zand uit elkaar springt. Tijdens t eten van mijn kip knarste het constant tussen mijn tanden, geen succes dus


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb het geprobeerd, zand in je drip pan. Ik raad het af, temp stond op 200gr en lijkt alsof t zand uit elkaar springt. Tijdens t eten van mijn kip knarste het constant tussen mijn tanden, geen succes dus


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit heb ik echt nog nooit gehad. Wel heb ik grof zand gebruikt, brekerzand dacht ik. Ik kan me voorstellen dat als je heel fijn zand gebruikt het door de hete luchtstroom kan verstuiven of zo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan