BasBQ
Beef en Steak

Drenten en Friezen samen in 1 kast als dat maar goed gaat.

 
 

peter w

Pitmaster
Berichten
579
In het vervolg op hier ook een droogkast kon het natuurlijk niet lang meer gaan duren of ik moet er ook aan geloven om eens droge worst te gaan maken.

heb gekozen om een Drentse kosterworst en een Friese worst te maken waar van ik de recepten heb gehaald uit het boek Over worst.

het vlees in stukken gesneden en in de verhouding 6 schouder en 4 speklappen voor de Drentse kosterworst klaar gezet.


gemalen door de 10mm plaat en nu de kruiden er bij.


de Friese worst door de 4.5mm plaat. (en ja het is gewoon yoghurt wat er bij zit)


darmen spoelen.


het deeg van de Friese worst en voor de opletende kijker 8 schouder en 2 speklappen.


Links de Friese worst en rechts de Drentse koster worst.


even een weegmomentje voor de controllen straks om te kijken hoeveel ze zijn gedroogt.

de Friese worst.


en de Drentse kosterworst.


de Drentse kosterworst kan direct in de droogkast om te fermenteren.


En de Friese worst word eerst nog een paar uur koud gerookt op beukenhout met de CSG.


Na 7,5 uur in de rook mag de Friese worst ook de kast in.


Hoop dat de Drenten en Friezen zich een beetje rustig houden zo samen in de kast.

Tot zover dit verslag en nu maar wachten zal met enige regelmaat wel een foto schieten voor de vorderingen.

 
dat ziet er prima uit, ben ook wel erg benieuwd naar je ervaringen
 
structor zei:
Ga ik volgen,  ik ben dol op verhalen over Drenthen en Friezen in een kast...

Jammer dat er geen proeven optie is,  voor straks...

nou die optie kunnen we wel maken hoor een meeting worst proeven als iedereen dan wat mee neemt dan kan het best een leuk idee zijn de ruimte heb ik wel.
 
Heb gelijk trek in zo'n stukje worst!!
 
leuk project weer dit.

waarin heb je de worst gerookt?? het lijkt op de foto wel een curver vulnisbak (geod idee trouwens als het werkt)
 
nix13 zei:
leuk project weer dit.

waarin heb je de worst gerookt?? het lijkt op de foto wel een curver vulnisbak (geod idee trouwens als het werkt)

Het is inderdaad een vuilnisbak maar met een CGS kan je zelfs in een kartonnen doos koud roken als het moet.

@bertm voor het fermenteren hou ik 72 uur aan bij 20 geraden en een RV van 90%
 
Dit ziet er goed uit zeg!!

Welke condities zijn er nodig om de worst te drogen? Zou dit ook wel eens willen doen maar heb alleen een houten schuurtje waar ik ze zou kunnen hangen. Helaas is de de temperatuur en de luchtvochtigheid in de schuur sterk afhankelijk van het weer. Idee?n zijn welkom.
 
Kijk maar uit zeg met die Drenten en Friezen, een Drent en een Friezin en ??n bed heeft een Nosmo opgeleverd! :-O
 
Drenten en friezen in 1 kast, net zoiets als Geer en Goor in een kast  ;) pas maar op als ze uit de kast komen.
Friese worst op turf roken is dat een volgende uitdaging??
 
Nou heb geloof ik wel wat los gemaakt tussen de provincie's.

Wat betreft het roken van de Friese worst dat heb ik op beuken gedaan mischien gaan we turf
Ook nog wel een keer proberen.
 
helaas door drukte en het niet beschikbaar wezen van de laptop hier nog even een update over de afloop van het project.

in de tussen tijd nog een keer de wost schoon gemaakt  omdat deze toch wat kleine pluisjes begon te ontwikkelen.






op 24 ocktober was het dan zo ver.
de friese worst.


natuurlijk de geur en kleur beoordelen.




en dan maar genieten (en hopen dat we de volgende morgen halen.)


de drentse kosterworst.




kan wel zeggen dat de 2 varianten een blijvertje zijn maar dan met iets minder zout.

(helaas is de kast weer bijna leeg dus moeten we ons maar weer eens beraden over een nieuw project.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan