BasBQ
Beef en Steak

Douglas buitenkeuken met betonnen blad

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
Bbq-bazen,

Wat een mooie keukens zie je langskomen op het forum! Hierbij mijn bijdrage.

Het moet het sluitstuk worden van een meerjarenproject. 2017 nieuwe schuur met overkapping, 2018 vlonder gelegd, 2019 loungebank gemaakt... En dan eindelijk: de buitenkeuken voor de 47cm Weber!

Qua ontwerp vormt de loungebank het uitgangspunt:
DSC_0194.jpg

Een frame van 85mm douglas balken, koud op elkaar gezet, schroefloos afgewerkt en de zittingdelen verzonken zodat de balkenconstructie in zicht blijft.

Zo gezegd, zo gedaan:
IMG_20200812_161852.jpg

Er achter zie je een wandje van watervast spaanplaat. Dat moet voorkomen dat alle rook direct naar de buren waait en houdt mooi fel zonlicht en wind uit de overkapping :D Als de keuken eenmaal staat wordt het wandje betegeld.
Een extra uitdaging is dat de schuur een fractie schuin staat ten opzichte van de tuin (dat komt door de steeg die diagonaal achter de huizen langs loopt). De balken moesten dus op 93 graden afgezaagd worden in plaats van de gebruikelijke 90.
Het frame zit met deuvels in elkaar voor de gewenste schroefloze afwerking. De spanbanden houden de houtlijm onder spanning. Daarna wel van onderaf met een paar lange schroeven de verbindingen gefixeerd.

Volgende uitdaging: Net als de zitting van de loungebank wil ik het blad verzonken hebben tussen de balken. Hij hangt er dus tussen. Om te voorkomen dat hij naar beneden komt vallen heb ik er een behoorlijke hoeveelheid wapening tussen gemaakt. Het betonstaal is in de houten regels gestoken, dus dat kan geen kant op.
IMG_20200815_150408.jpg


Klaar om te storten! In het piepschuim zitten 4 draadeinden die in een schroefbusje zitten. Het busje zit straks in het beton, terwijl de draadeinden nog los kunnen. Zo kan ik straks de Q muurvast verankeren. Het betonplex goed ingesmeerd met bekistingsolie zodat hij straks makkelijk los komt.
IMG_20200822_110142.jpg


Afwachten maar... Zoals je ziet heb ik donkere kleurstof door het beton gemixt. De lichtgrijze betonkleur vond ik wat te standaard. Alsof je naar een viaduct staat te kijken. Antraciet/zwart heeft een luxere uitstraling.
IMG_20200822_131726.jpg


En omgedraaid! Eerst wel even geschrokken van de donkere vlekken in het hout, maar dat was gelukkig makkelijk weg te boenen. Er zaten toch wat meer luchtbelletjes in dan ik had gehoopt. Terwijl ik toch met een vuistmokertje en de boorhamer op beitelstand flink heb getrild...
IMG_20200824_201434.jpg


De luchtbelletjes waren me een doorn in het oog. Ik ga toch met eten werken op het blad, dus al die gaatjes zijn ook niet zo hygiënisch. Even nagedacht over een voeg-of vulmiddel in de kleur van het beton, maar toch voor een normale grijstint gekozen. Dat bleek een schot in de roos! Het levert een gespikkeld/gemarmerd effect op wat ik persoonlijk erg mooi vind. Let ook op het "bescheiden" knipoogje rechtsonder 🤗
IMG_20200825_171425.jpg


To do:
  • Zijkanten dichtmaken met douglas delen
  • Deurtjes aan de voorkant maken
  • Beton impregneren
  • Hout oliën
  • Q in het blad bevestigen
  • Achterwandje tegelen
Dit draadje wordt nog aangevuld!

*Update juni 2021*

Het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels het lijstje hierboven kunnen afvinken! Ik mag graag een beetje klussen, maar met lekker weer is het toch leuker ;)

Eerst de wandjes en deuren erin gemaakt en de barbecue erin gehangen. Omdat de draadeinden al in het beton gestort waren kon ik op die plekken een gat in de barbecue boren en hem met moeren muurvast verankeren. Daar had ik wat meer vertrouwen in dan hem los op een hoekje of dopmoer te laten rusten. Voor het achterwandje moest ik nog achter de tafel zijn. Hij stond daarom nog een meter bij de kant vandaan. Toen dat wandje er eenmaal in zat hebben we hem met veel moeite op zijn plek gekregen. Met al dat hout en beton weegt hij zo'n 150 kg denk ik 💪
Toen het hout geolied en het beton geïmpregneerd om het waterafstotend te maken. Na al die moeite wil je natuurlijk niet dat hij binnen no-time wegrot. Hij staat dan wel droog, maar toch...

Met het meubel zelf grotendeels klaar was het wandje aan de beurt:

IMG_20210515_144208.jpg
IMG_20210515_162426.jpg
IMG_20210515_174918.jpg


We wilden graag een zwarte voeg tussen de tegels. Een lichte voeg is vragen om moeilijkheden met al dat rook, vuur, vet en as. Het geeft alleen zo'n bende als je het erin smeert 😧 Gelukkig is het met afsponzen helemaal goed gekomen!

IMG_20210523_162156.jpg
IMG_20210523_185239.jpg


Hierboven zie je nog de schroefjes in de scharnieren zitten, maar eigenlijk zijn slotbouten mooier/stoerder. Die heb ik dus nog vervangen. Als laatste nog een binnen indeling gemaakt. Dat bleek wel nodig, want guess what? Als je het as uit de ketel draait stuiven al je accessoires eronder!

IMG_20210531_174214.jpg

IMG_20210531_174205.jpg


Nog een kleine persoonlijke noot. De leren lusjes in de de deuren zijn van de riem die ik op mijn trouwdag gedragen heb. Dat is in de jaren daarna altijd mijn favoriete riem gebleven, totdat hij helemaal afgedragen was. Op deze manier heeft hij toch nog een mooie bestemming gekregen.

IMG_20210531_174226.jpg

IMG_20210531_174233.jpg

IMG_20210531_174323.jpg

IMG_20210531_174250.jpg


Al met al een behoorlijk lange post geworden... Iedereen bedankt voor het lezen en voor alle inspiratie die ik hier op het forum heb gekregen!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er echt wel leuk uit. Geen idee hoe je precies te werk bent gegaan en misschien heb je de dingen gedaan die ik nu zeg.
Maar in principe zou je eerst de betonplexplaat moeten innevelen met bekistingsolie en als het beton erin zit met een trilnaald erdoor. Daar niet iedereen een trilnaald heeft liggen, gewoon een houten balkje tegen de zijkant met daartegen een steen en de drilhamer er tegen om te laten trillen.

Maar dan nog bestaat de kans dat je een blaasje hebt. Zonder behandeling zal beton nooit hygiënisch zijn omdat het poreus blijft en stoffen opneemt. Dus altijd wel iets op zetten zoals je nu gedaan hebt. Je had ook bv doorzichtige epoxy kunnen gebruiken. Maar met jou nabehandeling heb je het echt wel mooi gekregen.
 
zo, dat is geen half werk zeg. mooi spul allemaal
 
Complimenten, leuk project. Benieuwd naar het eind resultaat.
Gaat ongetwijfeld garant staan voor veel plezier.

Heb je toevallig bouwtekeningen van de hoekbank? Ziet er goed uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker bezig!
 
Gaaf project!
 
Ziet er goed uit en innovatief om je blad zo in je meubel te maken.


Gr. Mike
 
Het heeft even geduurd, maar het draadje is aangevuld. De openstaande klussen zijn gedaan en hij is inmiddels volop in gebruik!
 
Gaaf geworden. Veel plezier ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan