BasBQ
Beef en Steak

DIY Vortex experiment

 
 
 

Dennis H

Stoker
Berichten
346
Hallo allemaal, geinspireerd door een paar hacks die ik ook hier heb gezien, heb ik een Vortex nagebouwd voor mijn Weber.
Voor een paar euro een 30 cm rvs mengkom van Hendi gekocht en met dank aan mijn zwager en zijn slijptol korte metten gemaakt met de bodem.

Van Malcolm Reed had ik afgekeken hoe hij zijn Vortex aansteekt en gebruikt voor kippenvleugels. Gewoon de Vortex op de schuiven op de bodem zetten, volgooien met briketten en 1 aanmaakblokje er in. Ik heb een wokkelgebruikt en voor het experiment teruggegrepen op de Weber briketten die bij mijn starter kit zaten.

Binnen een half uur waren de meeste kolen wel wit en met 3 kwartier sloeg de dekselmeter dik over de 300 en ik denk ook boven de 400. Ook mijn roosterprobe, helemaal aan de rand van de kuip geplaatst kwam heel snel op de max ondersteunde temp van 300 dus die heb ik moeten verwijderen.

Prima manier om het rooster schoon te branden, maar voor kippenvleugels is dit denk ik wat te heftig. Ik laat hem rustig uitbranden en als weer in de buurt van 300 komt zal ik er eens wat op gooien.
a194a920664401a8d0871f4dd4716f12.jpg
36cdd99e1a1437507a398da009b06cc0.jpg
b11e55addf0a48671fa6fa2d1b107e11.jpg
4b31ae966839f402273c17591591d163.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Bij 300 graden zouden ze er effe overheen moeten vliegen 😉
 
Als ik het deksel open doe komt er uit de vortex iets wat ik nog het best kan omschrijven als een vlam van een F16 naverbrander.
Als dit al het resultaat is met Weber briketten die geen beste reputatie hebben...... Volgende keer gewoon lekker 1 of 2 handjes briketten of houtskool, dan zou ik prima indirect moeten kunnen grillen.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Word bloed heet en word lekker aangejaagd door de zuurstof van de onderkant
 
Waarom wil je de Q zo heet hebben?
Gewoon omdat het kan?

Dit lijkt alsof je gewoon je brikettenstarter in je Weber plaatst als hittebron.
 
Sowieso aangestoken door de diverse bbq Youtubers die de Vortex met de nodige scepsis ontvangen maar na een paar keer proberen toch overtuigd zijn.
Maar de hitte an sich was niet eens de hoofdmotivatie, de Vortex leek me vooral een manier om snel en zuinig een hoge temp te bereiken, hoog genoeg voor bijv. char siu of kippenvleugels.

Maar nu ik zo snel zulke temperaturen heb bereikt met hooguit matige briketten, zit ik te denken dat het icm goeie houtskool ook goed mogelijk is om hiermee pizza te doen.
Hoe ik het voor me zie:
Vortex vol met hoogcalorisch houtskool, heat deflector erboven, pizzasteen er op met wat ruimte er tussen.
Dit is allemaal puur mijn verbeelding, misschien wordt het helemaal niks. Maar sowieso een leuk experiment.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Ah zo..
Zelf ga ik niet zo vaak hoger dan 200 graden, ook niet voor kipvleugels of char siu. Afgrillen uitgezonderd natuurlijk. En voor pizza naar de 300.

Maar experimenteren blijft leuk!
 
Ik weet wat ik nog meer kan met deze vortex
Nu nog even bedenken wat ik er in ga gooien. Ideëen?
d5e0c8f4594be92aecab3fcc773dc9e9.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Vuurtje stoken voor gevorderden ??
 
Mooi man! Ik heb idd hier ook mijn diy vortex gedeeld een paar week geleden. Ik heb hem toevallig nog dit weekend gebruikt en ook bij mij “stopte” de thermometer omdat hij niet verder kon. Ik heb wel gewoon de kip er op gegooid en die zijn heerlijk geworden! Dus volgens mij hoef je niet te wachten om hem af te laten koelen. Als start gebruik ik trouwens gewoon de starter (heb een grote, geloof van de action) en die vul ik helemaal, kiep hem met beleid en hulp van een tang leeg in de vortex en dan kan je meteen knallen!

Ideeen voor de wok... tsja waar moet ik beginnen! Een heerlijke pad Thai met tofu en kip zou een mooi begin zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zal je Pizzasteen niet snel barsten met zo'n 'naverbrander' er onder?


Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
 
Daar zou ik eerst een deflector tussen zetten, en dan de pizzasteen op een andere vuurvaste steen. Kan ik mooi mee experimenteren na de vakantie.


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan