BasBQ
Beef en Steak

DIY Big Green Egg tafel eiken/natuursteen

  • Onderwerp starter Coinman63
  • Startdatum
C

Coinman63

Gast
Afgelopen januari kwam ik er achter dat mijn ambities groter waren dan mijn medium BGE aankon:


Nu had ik een vriend al aangeraden om een BGE large te kopen en stiekum was ik een beetje jaloers (wie heeft er de grootste?).
Ik besloot mijn geliefde BGE medium te verkopen op marktplaats (wel even voorzien van nieuw vilt en de tafel opnieuw in de beits gezet):

Prima ei voor een prima prijs. Compleet met tafel want ik wilde i.p.v. steigerhout nu een wat luxere houtsoort (met langere levensduur).

Resultaat na twee weken (1,5 week om het ei te verkopen, 3 dagen om de tafel te bouwen en een BGE large te bestellen):

Kan je toch nog merken dat ik de zoon van een timmerman ben.

Voor de liefhebbers het bouwproces:
Materiaal eiken balken en dolomiet natuursteen. Slechts 8 RVS schroeven voor de hoofdconstructie (+ 16 stuks voor de steuntjes van het natuursteen).

Stap 1 infrezen van de poten (vond mijn tuintafel annex werkbank met hardstenen blad niet echt leuk, die moest ik achteraf schuren en opnieuw in de lijnolie zetten)


Stap 2 Voor en achterzijde in elkaar gezet:


Stap 3 D.m.v. tussenbalkje een geheel gemaakt:

Zoals je ziet wordt er goed gebruik gemaakt van het aanwezige tuinmeubilair. Buitje bracht enige verkoeling tijdens deze voor mij toch wel flinke klus)

Stap 4 In de teakolie gezet (om passend te kleuren bij de rest van het meubilair (teakhout was niet te krijgen):


Detail van de een van de 8 steunen voor de dolomiet tegels:


Resultaat met geplaatst natuursteen, nog zonder ei:


De mooie voetjes voor het ei (overgehouden van mijn medium BGE - nooit gebruikt) staan al verlangend klaar.

Eitje nu eens rechts geplaatst (i.p.v. links), benieuwd hoe dat bevalt:


Leverancier hout (pakweg 325 euro) Marius van den Berg in Woerden
Leverancier natuursteen (200 euro) Arcade natuursteen in Bleiswijk
Leverancier BGE large Funcooking Outlet (door Boy Tak zelf gebracht en geplaatst)
Kleinmateriaal ongeveer 25 euro dus totaal 550 euro (alleen de tafel natuurlijk).

Ik heb nog getwijfeld om een XL te kopen, maar dat leek me toch te veel van het goede. De tijd zal het leren. Anders is er over een jaar of wat weer een eitje te koop op marktplaats.
 
Wat is jalouzie toch ook een rot gevoel.

Maar mooi ding man.
 
Ja, met een echte werkplek zou ik bijna productie kunnen draaien. Nu was het echt behelpen in de tuin met meet dan 30 graden. Verder mocht er niet teveel rotzooi worden gemaakt (frezen zonder rotzooi, dat is een uitdaging op zich). 'Werkbank' (120 kilo hardsteen op een massief teak tafel) was wel lekker stevig en groot B-).

Mijn zwager wil een versie op wielen voor zijn slagerij. Hij twijfelt nog of hij een BGE of een gasser ingebouwd wil hebben (heeft toch al ettelijke keren gesmuld van mijn ei). Hij denkt dat een ei niet snel genoeg gaat voor catering BBQ's. Nou heb ik toevallig vanavond hem geholpen met een BBQ voor 60 personen (6 schalen vlees in 1,5 uur) en dat concept gaat met een ei inderdaad niet werken. Toch denk ik dat er wel publiek is voor een ander soort BBQ. (hoewel ook vanavond weer vele gasten kozen voor een fabrieks sjoelschijf i.p.v. een echte verse runderburger. Ik kan het dan niet laten om zo iemand uit te dagen eens een echt stukje vlees te proberen).
 
Mooie tafel hoor en natuurlijk een mooi ei er in.

ga je veel plezier aan beleven.
 
Voor de liefhebber de bouwtekeningen (De maten houden geen rekening met de door mij gekozen halfhout keepverbindingen)

Voorzijde


Achterzijde

Ik maak een tekening altijd pas in detail als ik precies de maten van het verkrijgbare hout weet. (het maakt voor de totale maat uit of je poten van 8,5 of 12 cm breed hebt bijvoorbeeld).
 
Op verzoek  :D nog wat detailfoto's en een foto zonder hoedje (na de maidenrun van mijn nieuwe ei vandaag)


Achterzijde (scharnier bij gesloten stand):


Achterzijde (scharnier bij open stand) - past nu precies, maar omdat de steen waarop de BGE staat een paar millimeter dunner was dan de andere heb ik wel een RVS ring (revet op zijn Brabants) tussen de pootjes en het ei moeten plaatsen (tweede foto) - let op de afstand onderzijde ei tot scharnier bij geopende stand is maar 38 cm!


Detail van de halfhout keepverbinding (niet echt te zien natuurlijk, alleen het resultaat) en de verzonken natuursteen tegel:


En tot slot nog een van de zijkant voor een impressie van de verhouding diepte tafel (80cm bladdiepte) en het formaat BGE (large):

 
Dat heb je echt schitterend gemaakt!
 
Vakwerk!
 
echt vakwerk  =D>
 
schitterende tafel. kwaliteit straal er vanaf.
die staat iig lekker stabiel.
 
Dank voor de complimenten. Ik ben er ook wel een beetje trots op en in ieder geval erg blij mee. De tafel staat inderdaad als een huis. Het hout alleen weegt al flink wat en in combinatie met de steen is het totaalgewicht boven de 150 kilo.

Ik heb nog een beetje eiken over en denk erover om daar een handvat van te maken zoals deze:
http://www.amlwoodart.com/BGE-2012-handles.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan