BasBQ
Beef en Steak

DIY - BBQ overkapping

Sven74

Kooltjesharker
Berichten
141
Zo, al even heel wat leuke ideeën en topics doorgelezen van de bouwers op dit forum.
Prachtige plaatjes van vele leuke buitenkeukens.

Zelf ook al even met het idee om iets te maken, een beetje werkruimte naast je BBQ is natuurlijk ideaal.
Helaas is onze tuin niet al te groot, en wilde ik het meubel niet te groot maken, maar toch houden we wel van een robuuste uitstraling.

Ik heb er voor gekozen om meer een BBQ tafel te maken i.p.v. een hele keuken "dressoir".
Oogt iets meer open, en in een kleine tuin naar mijn idee wat beter passend.

Afijn, de eerste tekeningen gemaakt, en inmiddels het hout besteld bij de houthandel.
Deze kan ik komend weekend afhalen.

Ondertussen heb ik nog 2 vragen, wellicht hebben jullie daar nog tips / adviezen voor.

1. Behandelen jullie douglas meubelen of laten jullie de natuur z'n gang gaan en het meubel vergrijzen. In geval van behandeling wat is dan aan te raden.
Ik wil het meubel z'n douglas kleur zoveel mogelijk laten behouden zonder dat er een kleurlaag overheen ligt. Dus naar mijn idee zou ik toch al naar een beits moeten gaan kijken.

2. Ik zoek een geharde vloertegel van 60x60 en een van 40x40. Vaak heb je in een bouwmarkt of groothandel natuurlijk de pakken met tegels, maar eigenlijk heb ik er maar 2 nodig. Hoe hebben jullie deze gevonden?


Tijdens de bouw laat ik uiteraard nog even wat foto'tjes voorbij komen.

7be8bb21d6edb379c659f164a6437747.jpg
 
Veel plezier alvast!
 
niemand een idee over de tegels en behandeling van het hout? .... gek,
Worden toch heel wat leuke buitenkeukens gebouwd als ik zo het forum bekijk.
 
Ik ben zelf een groot voorstander van olie. Één keer in het voorjaar en in het najaar in de olie en hij blijft redelijk netjes. Schoonmaken doe je met lijnoliezeep. De groene zeep van de Ecoplaza https://www.ekoplaza.nl/producten/product/groene-zeep is op basis van lijnlolie. Ook prima voor de algen op je straat, gaan je planten in de tuin ook niet van kapot.

Het hout wordt bij het aanbrengen wat donkerder, maar dat blijft. Behandel je het niet meer, dan beschermd de olie nog wel die erin zit, maar aan de oppervlakte zal het vergrijzen. In de regel is het zo als je hout mooi wil houden dat je er altijd tijd en moeite in moet steken. Beitsen zul je om de drie á vier moeten herhalen, anders hangen de bladders eraan en moet je hem volledig kaal maken.

Ik vind olie, wat in het hout zit, een meer natuurlijke uitstraling geven als beits, wat in feite een laagje plastic op je hout is. Bij beschadiging of brandplekje schuur je lokaal en breng je weer olie aan en klaar. Bij beits kun je de hele boel kaal gaan halen.

De olie die ik gebruik is tungolie van de Cokerije: https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d330_houtolie.html
Niet goedkoop, maar puur zonder oplosmiddelen en van hoge kwaliteit. Mengen met oplosmiddelen doe je dan zelf, eerste laag 30% white spirit, tweede 10% en resterende lagen puur.

Tegels vind je soms bij de tegelhandel in de koopjeshoek. Wij kochten voor ons bordes voor de voordeur twee dozen met 45x45 tegels bij de koopjesschuur van Jan Groen in Bleiswijk, die is op zaterdag open. Hier staan de restpartijen, en je kunt per doos kopen, niet per stuk. Maar voor twee dozen pocelano gres vloertegels waren wij €50,- kwijt, dus dat is niet veel.
 
Ik ben ook voorstander van olie. Als je het wat goedkoper zoekt is de gekookte lijnolie van de gamma wellicht een optie.

Bij de tegelhandel hier hebben ze een Outlet hoek, waar je vaak wel een (beton)tegel op de kop kan tikken. En anders staat er veel van dit spul wel op marktplaats.

Succes!
 
He top mannen,

Olie had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat klinkt als een mooie oplossing.

Hij mag best iets donkerder worden, als hij maar niet “oranje” kleurt. Dat zie ik soms op douglas meubelen maar vind ik niet zo fraai.

Vandaag begonnen met de bouw, valt niet mee als je ook nog op de kleine moet passen, maar gelukkig komen er nog genoeg mooie dagen aan :).

d32ec505649f5dced83439567fab4ce4.jpg


Materiaal gehaald bij de houthandel

Douglas geschaafde palen, regels en dakbeschot.

457ec26c5083af3057d3112fd88b2a6b.jpg


Poten op maat gezaagd met de afkortzaag en de onderkantjes even in de rubber seal gezet tegen eventueel vocht van de bestrating met regen. Er komen nog zwarte 75mm wielen onder uiteraard.

1f3e380c1f9b799cc8df9cce2f10031d.jpg


Verder nog even de regels op maat gezaagd en nog even licht opgeschuurd ter voorbereiding.

Van de week het frame in elkaar zetten en de werkbladen maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi begin en een mooie collectie gereedschap om mee te werken :love:
 
Thnx, ja even investeren in goed gereedschap als zzp'er maakt je werk toch elke dag weer aangenaam :)
En uiteraard handig voor de projectjes thuis ;-)

Ik vermoedde al dat je het niet alleen hobbymatig gebruikte. Dan moet je wel erg graag klussen om de aanschaf te verantwoorden.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
 
Vandaag even tussen het BBQen door het frame in elkaar gezet.

Best handig slow cooking, kun je tussendoor mooi wat anders doen.

Balkje voor van de onderste rij en dwarsbalkjes voor de stevigheid ontbreken nog, was er nog niet over uit of ik er eventueel nog een brede lade in ga verwerken voor het opbergen van spullen.

Voor de bladen heb ik dakbeschot besteld, maar ben er nog niet over uit of ik daar zo blij mee ben. Misschien word ik wat vrolijker als ik de planken van de week even een keer schuur en de beste delen er tussenuit zoek. Een alternatief heb ik nog niet, eerst maar even kijken hoe het uitpakt.

172c4fa7a859be1afd5244a1e4162f49.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit, ben zelf nu ook bezig met een idee voor een soort van buitenkeuken waar ik mijn simpele Weber en mijn kamado xl 13i in kwijt wil. Mag ik vragen welke afmetingen jij hebt voor het frame en de poten etc? Ben niet de beste klusser maar ga het toch een poging wagen.... Al een hoop inspiratie opgedaan hier maar alle tips etc zijn met dan welkom

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Ziet er goed uit, ben zelf nu ook bezig met een idee voor een soort van buitenkeuken waar ik mijn simpele Weber en mijn kamado xl 13i in kwijt wil. Mag ik vragen welke afmetingen jij hebt voor het frame en de poten etc? Ben niet de beste klusser maar ga het toch een poging wagen.... Al een hoop inspiratie opgedaan hier maar alle tips etc zijn met dan welkom

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

Als je toch een beetje handige handjes hebt, komt dat vast goed.

Voor de poten heb ik gekozen voor 95x95mm geschaafde palen
De balkjes zijn 95x45mm geschaafde regels
En voor de bladen gebruik ik dakbeschot planken van 195mm breed en 18mm dikte.

Afmeting van het meubel is 170cm x 70 cm

Het makkelijkste is om bijv. een werkhoogte van standaard 90cm terug te rekenen.
Dus 900 - 18 werkblad - 100mm wielhoogte = je lengte van je hoekpalen.

De lengte en breedte balkjes is dan even afhankelijk hoe groot je het meubel wil gaan maken.
 
Kleine start gemaakt met het onderschap en werkblad.
Dakbeschot werkt opzich prima zo, nette naden.

Hopelijk komende weekend even wat meters maken om tot een afronding te komen.

84afa0edf1222c1930768b501a74a09e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je toch een beetje handige handjes hebt, komt dat vast goed.

Voor de poten heb ik gekozen voor 95x95mm geschaafde palen
De balkjes zijn 95x45mm geschaafde regels
En voor de bladen gebruik ik dakbeschot planken van 195mm breed en 18mm dikte.

Afmeting van het meubel is 170cm x 70 cm

Het makkelijkste is om bijv. een werkhoogte van standaard 90cm terug te rekenen.
Dus 900 - 18 werkblad - 100mm wielhoogte = je lengte van je hoekpalen.

De lengte en breedte balkjes is dan even afhankelijk hoe groot je het meubel wil gaan maken.
Thx voor de info! Ik zat zelf te dubben mbt de hoogte icm wielen en dat probleem is nu dus opgelost binnenkort de palen bestellen en daar mee beginnen, blad haal ik daarna zodat ik wat zekerder ben over de afmetingen...


Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk
 
Thx voor de info! Ik zat zelf te dubben mbt de hoogte icm wielen en dat probleem is nu dus opgelost binnenkort de palen bestellen en daar mee beginnen, blad haal ik daarna zodat ik wat zekerder ben over de afmetingen...


Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

Top, succes.
 
Zo, vandaag lekker verder geknutseld aan de BBQ table.

b61e1213854291250f397915d99fbc25.jpg


Schap onder vast gezet.
Toch blijft hout krom, dus even goed vast zetten alvorens het schroeven.

1d5290235378db7145e9fc8b6f876a17.jpg


Daarna kon ook het werkblad worden gemaakt. Steekt over aan alle zijden, maar later op maat gezaagd.

a5925d1c82500e0911ba018ceae37305.jpg


Blad op maat zagen

ce71447381bc5cc05759b1579e8188d7.jpg


Daarna werd het tijd om de circel uit te frezen voor de weber47

bfa1b758bf6829c2a1789117f456c0d8.jpg


dat ging mooi.
Even bij de lokale tegelshop in de outlet een pak 45x45 vloertegels gevonden

d419597703d1a9085d620c90b13632f0.jpg


Nog niet op deze foto maar bovenste tegel is al in het werkblad verzonken.

Binnenkort weer verder, maar eerst was het tijd voor 2 lekkere varkenshaasjes op de bbq

8861ce18f693be2126526159854aa451.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi hoor .
Heb je de bbq aan een aantal schroefhaakjes hangen. Hoe heb je de tegels in het blad verzinkt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi hoor .
Heb je de bbq aan een aantal schroefhaakjes hangen. Hoe heb je de tegels in het blad verzinkt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja de bbq hangt aan de welbekende L-schroefhaakjes. Foto staan er 4 op, maar had er nog 2 liggen dus hangt nu in 6. Gebeurt helemaal niks mee.

Je kan de tegels op 2 manieren verzinken, frezen of zagen en weer opvullen.
Ik had er niet zoveel zin in om 100x op en neer te gaan met een 18mm frees om 45x45cm uit te vrezen op tegeldikte.

Dus ik heb met de invalzaag en decoupeer een vierkant van 45x45 uit gezaagd.
Onder het werkblad weer wat latten geschroefd. Uiteraard ligt de tegel dan nog te diep, maar ik had nog 9mm latten liggen van een ander project die voor mij perfect uitkwamen qua opvulling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan