BasBQ
Beef en Steak

Dit weekend de eerste sessie op de ProQ Excel 20. Meedenken stel ik op prijs...

D

dinonegro

Gast
Collega bbq fanatics,

Dit weekend gaat mijn nieuwe ProQ excel 20 haar vuurdoop krijgen.

Zaterdag:
2 volledig biologische Achterhoekse hoendertjes gekocht bij de Sligro.
De gedachte is deze low & slow te garen bij (hopelijk) zo'n 107 graden.
Wellicht nog op een blikje cola (bier zal niet gaan: de gasten zijn geheelonthouders ;-) )
Als rub heb ik nog diverse Don Marco creaties staan en nog een Plowboys rub.
De briketten wil ik volgens de Minon methode doen.
Als rookhout zat ik aan appel te denken. 1 of 2 blokken?

Iemand nog suggesties? Of zal het zo wel lukken?

Zondag:
Zo'n 4,5 kg (10 stuks) krabbetjes uit de diepvries bij de Sligro meegenomen.
Als rub de plowboys of 1 van de Don Marco's.
Briketten ook weer volgens de Minon methode.
Voor de bereiding wil ik de 3-2-1 methode gebruiken bij wederom zo'n 107 graden.
Als glaze het laatste kwartier denk ik 1 van de sauzen van Blues Hog.
Als rookhout zat ik aan kersen te denken. Vraag is alleen of ik dan 1, 2 of 3 brokken zal moeten gebruiken?
Zit me net te bedenken: ook de krabbetjes zullen een vlies hebben dat verwijderd moet worden toch?

Iemand nog suggesties? Of zal het ook deze zo wel lukken?

Reacties meer dan welkom!

Wellicht dat ik morgen zelfs foto's maak: je kunt maar een tokkie verdient hebben! ;-)
 
Hoi Arjan,

Wat ik zo lees gaat dat allemaal helemaal goed komen.

BCC,
Cola, bierof water....je proeft geen verschil!
Wil je de geheelonthouders eens flink bij de neus nemen....vul een leeg bierblikje voor de helft met water en laat hen achteraf zien dat er een bierblikje in zat.....voor de zekerheid....film even dat je het bier vervangen hebt voor water.....
Appel is prima, 1 of 2 blokken....ik gebruik er meestal 3, is ook persoonlijke smaak.

Ribs,
Kersen, ook heerlijk, hoeveelheid...zelfde verhaal maar zou ik er 3 gebruiken, gevoelsmatig ;)
De ribs inderdaad wel even ontvliezen omdat de rub en rook daar anders niet in kan trekken!

En natuurlijk zitten we hier op jouw foto's te wachten dus stel ons niet teleur :p

Succes!!!
 
Van het gewoon proberen leer je toch nog het meest!!
 
Ik heb ook deze Exel. Doe geen water in de pan. Is echt niet nodig. Een beetje alu folie en dan gaat het prima. Je hebt geen werk aan het temperen van de temperatuur,eerder om het hoog genoeg te krijgen. De eerste keren zal je zien dat je her en der wat lekkage hebt tussen de ringen. Dit gaat met gebruik steeds minder worden.. Voor de rest gewoon de kolenbak vullen en er een startertje hete kolen op gooien.  Dan gaat het uiters makkelijk om alles te regelen..
 
Dank voor jullie reacties!

@ Mr D.J.: heb vandaag wel water in de pan. Temp bleef steken rond 90 - 95. Na een startertje briketten nu 105.
Zal overwegen om de krabbetjes morgen zonder water, maar met folie te doen.
Ben benieuwd of de 2 brokken appelhout niet teveel van het goede zijn.

Vraag: brokken rookhout wel of niet een paar uur vooraf weken?
 
dinonegro zei:
Dank voor jullie reacties!

@ Mr D.J.: heb vandaag wel water in de pan. Temp bleef steken rond 90 - 95. Na een startertje briketten nu 105.
Zal overwegen om de krabbetjes morgen zonder water, maar met folie te doen.
Ben benieuwd of de 2 brokken appelhout niet teveel van het goede zijn.

Vraag: brokken rookhout wel of niet een paar uur vooraf weken?

Niet weken.
 
2 stukken appel is niet teveel. Geniet van de rooksmaak en gebruik de volgende x wat meer (misschien)
 
Terug
Bovenaan Onderaan