BasBQ
Beef en Steak

Dirty fries. Pulled chicken Indonesian Style.

 

vjkevin88

Vuurmaker
Berichten
61
WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM.jpeg


Vandaag verse friet uit de airfryer met pulled chicken. Dit recept is een samvoegsel van verschilllende bestaande recepten online.
Benodigdheden:
1 Kg kipdijfilet (kan ook kipfilet)
3 grote uien
6 teentjes knoflook
1 rode peper
150 ML Ketjap Manis
200 ML water
1 tl sambal Oelek
1 theelepel Sereh
10 snoeptomaten
1 kg friet
BBQ Kruiden.
Dutch Oven

Bereiding:
De kipdijfilet heb ik in oorspronkelijke vorm gelaten en enkel de grote stukken vet en spiertjes eraf gesneden. Daarnaast royaal gekruid met de BBQ kruiden even een uurtje in de koelkast. Tijd om de Q aan te gooien.

Maak de Q klaar op 150 graden direct en grill de kipdijfilet even kort aan iedere kant tot de kruiden gekarameliseerd zijn, zet tegelijkertijd de Dutch Oven erop, zodat deze goed warm is. Haal de kip eraf en leg deze apart op.

WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.36.15 PM.jpeg


Maak de barbecue nu klaar op 150 graden maar dan indirecte hitte, zet gelijk de Dutch Oven erop.
Als de gewenste temperatuur bereikt is gooi de ui en de knoflook met een beetje olie in DO en bak deze totdat de ui glazig is.

WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM (4).jpeg


Doe hierna het water, ketjap manis, sereh en de kip erbij.
WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM (3).jpeg


Laat dit papje pruttelen en koken voor ongeveer 45 minuten. De kerntemperatuur van de kip dient minimaal 75 graden te zijn. Wij hebben dit keer gebruik gemaakt van de airfryer om de friet te bakken, dit kon mooi tussendoor gedaan worden. Als de kerntemperatuur bereikt is, haal de kip uit de saus en leg deze in een aparte bak of op een bord. De kip is nu klaar om gepulled te worden.

WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM (1).jpeg


Gooi de gesneden tomaten in de DO. Voordat je start met het pullen van de kip mag de temperatuur van de BBQ wat omhoog (ik heb 175 aangehouden) om de saus te laten koken en wat in te laten dikken. Let wel op dat het niet aanbrand. Als de saus de juiste dikte is mag de pan eraf.

pulled chicken.png


Trek de kip uit elkaar tot kleine reepjes en leg de gepullede kip nog even in de saus.
Haal de friet uit de airfryer, schep daar de pulled chicken overheen en eet smakelijk!

WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er heerlijk uit!
Deze ga ik even onthouden, mooi maaltje zo.
 
Lekker man 😋
 
Getverderie, wat lekker. Dit had ik ook wel gelust.
Mooi verslag.
 
Dit is nu al de derde keer dat ik naar deze creatie kijk. Straks m'n vrouw maar eens laten loeren. Zeker weten dat deze dan snel op het menu staat...
 
Ziet er heerlijk uit, zeg. Deze wil ik ook maken… 🐔
 
Dit lijkt mij een heerlijk gerecht, ga ik zeker maken :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ziet er lekker uit!
Het lijkt op een nieuwe versie van de alom bekende kapsalon .. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan