BasBQ
Beef en Steak

Direct en indirect op de BGE

 

Cbl

Sprokkelaar
Berichten
45
Even een echte beginners vraag... Ik wil binnenkort op mijn BGE gerechten maken die zowel een indirecte als directe bereiding nodig hebben...

Als ik de berichten goed gelezen heb mag je de platesetter niet koud op een hete bbq plaatsen ivm het gevaar op barsten.. Dus eerst direct en dan indirect gaat niet met een platesetter ?

En eerst indirect en dan direct , hoe haal je je gerecht en dan een hete platesetter uit je BGE?

 
Misschien ben ik een gevaar voor mijn eigen materiaal, maar ik gooi regelmatig een koude platesetter op een warme BBQ. Niet een BBQ van 350 graden, maar terugkoelen naar zo'n 150 of zo (schuiven dicht). Desnoods even op temp laten komen met de deksel open, zodat hij niet meteen omringd wordt door hitte, maar geleidelijk op temperatuur kan komen.

Andersom haal ik mijn hete platesetter er uit met las-handschoenen. Dan zet ik 'm op z'n pootjes op het terras tot hij afgekoeld is.
 
Cbl zei:
Even een echte beginners vraag... Ik wil binnenkort op mijn BGE gerechten maken die zowel een indirecte als directe bereiding nodig hebben...

Als ik de berichten goed gelezen heb mag je de platesetter niet koud op een hete bbq plaatsen ivm het gevaar op barsten.. Dus eerst direct en dan indirect gaat niet met een platesetter ?

En eerst indirect en dan direct , hoe haal je je gerecht en dan een hete platesetter uit je BGE?

Voor het verwijderen van je plate setter heb je een speciale lifter nodig, neem aan dat je die wel eens gezien hebt. Verder kan je de plate setter gewoon in een warme Q doen. Maar enigszins letten op de warmte van je Q en plate setter zou geen overbodige luxe zijn ;-)

Verder kwam ik dit nog tegen op het internet. Of het werkt....geen idee!

image-34.jpg


image-35.jpg
 
Ja die is handig, even opgezocht en zie deze op Ebay staan voor $59,95 en is geschikt voor de Large Big Green Egg...
Eens zoeken of deze ook in Nederland te verkrijgen is... Goeie tip !
 
Zover ik weet niet in NL te verkrijgen. Ben erg benieuwd of dit werkt. Hierbij verklaar ik Cbl als proefkonijn  8)
 
Gewoon 1 BGE op direct en 1 op indirect inrichten...  ::) :p

Maar goed, als ik het zo lees, rooster optillen en je platesetter er in schuiven.
En zo'n lifter waar maussie het over heeft, niet mis met een ovenwant en een beetje snelheid ;)
Heb hem er wel vaker uitgehaald op een graadje of 250, dat lukt prima als je maar snel handelt :p

Je kunt ook de halfmoonverhoger overwegen voor het indirecte deel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan