BasBQ
Beef en Steak

Dinsdag Dilemma: Pizza in kamado

Dit is inderdaad het andere wat je kan doen.
Een goedkopere houtskool kopen en die opfikken als je pizza's wilt bakken.

En ja het gaat inderdaad over hoeveelheden.
Als je het rekenvoorbeeld van Edwin neemt:


Is het totaal onzin dat je er op probeert te besparen.
Als je 40x per jaar pizza wil maken (een keer in de week en 12 weken niet) dan zit je dus al op 1,5 jaar?
En daarnaast houdt de Ooni ook nog wat waarde na gebruik en kolen fik je weg.
Dus je hoeft de Ooni niet in zijn geheel terug te verdienen Edwin.

En als je de Ooni zonde geld vind, dan stook je lekker kolen weg. Kan ook, toch?
Koop je een compacte kamado erbij, of een small, voor pizza's. Die zijn sneller heet.

Je kan ook je oven aan zetten in huis, sommige ovens kunnen ook tot 375 graden gaan.

En anders bestel je nyp of domino's.
je vergeet het belangrijkste nog...

De kwaliteit van de pizza's gaat er ook een stuk op voorruit als je ze uit een pizza oven haalt.


Goedekope houtskool riskeert om nog sneller op te branden, dus op het einde van de rit verbruik je nog meer kolen en ben toch weer even duur uit.
 
je vergeet het belangrijkste nog...

De kwaliteit van de pizza's gaat er ook een stuk op voorruit als je ze uit een pizza oven haalt.


Goedekope houtskool riskeert om nog sneller op te branden, dus op het einde van de rit verbruik je nog meer kolen en ben toch weer even duur uit.
Ik dacht dat we het station kwaliteit allang gepasseerd waren sinds we het over 'het moet zo goedkoop mogelijk' hadden.
dubbie op de eerste rij.
 
Wil het bij deze wel opnemen voor PieketJ. Heb niet de indruk dat het hier gaat om voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Er wordt gewoon gevraagd of er een goedkopere oplossing is of dat Pieket J iets fout doet.

Mogelijk is er een houtskoolsoort van een goede kwaliteit die minder verbruikt bij hoge temperatuur. Net zoals dat een Marabu houtskool lang brand voor low and slow. Of wellicht aanwijzingen hoe vol de houtskoolmand te doen om niet overkill te hebben of tips.

Zelf hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten maar als ik per sessie 3 euro kan besparen door over te stappen op een ander type houtskool of merk zoals de aanbieding bij Welkoop van de week met zakken voor 15 euro dan laat ik dat ook niet na.
 
Zelf staat die Ooni op het verlanglijstje hier. Denk wel als deze er is, dat we vaker pizza zelf maken. Nu laten we vaak pizza leveren :ROFLMAO:

Op de Kamado komen ze er ook schitterend af en als ik dat maar af en toe doe, is dat goed, maar heb gemerkt dat het vilt daar niet zo heel blij mee is. Tegenwoordig heb ik wel fiberglass en dat kan er wat beter tegen. En je hoeft er idd, zoals aangehaald, geen duur houtskool voor te gebruiken.
 
Eens met @Edwin84 maar ook met @Stijn .
Er is niets tegen besparen als dat kan.
Ik zou echter niet zo snel een houtskool weten die goedkoop is en die ik wel voor pizza maar niet voor andere BBQ activiteiten zou gebruiken. :unsure:
Anders om wel: de marabu van de welkoop is prima maar die gebruik ik liever niet voor pizza vanwege de vonkenregen die ik daar de laatste keer bij kreeg.
Echt goedkoop spul zit vaak letterlijk een luchtje aan. Daar zit ik sowieso niet op te wachten.
 
@PieketJ , laat je nou niet gek maken hoor.
Kamado op houtskool naar een 300 graden brengen en even houden kost nou eenmaal tijd dus brandstof.
Tis net oars.

Heb ook jaren op een Kamado pizza's geknutseld, de lol van zelf maken in plaats van bestellen of kopen is eigenlijk onbetaalbaar als je kijkt naar wat je aan houtskool verbrand.

Wat me in die jaren wel is opgevallen: linksom of rechtsom krijgt je Kamado behoorlijke opdonders van die hoge temperaturen.
En wij hadden een Primo dus niet bepaald een B-merk
 
Ja ik begrijp hem. Bij een groter aantal pizzas is de kolen/moeite meer waard. Kort om: pizza party!!

Ook al werk je snel kost het bakken van pizzas (incl afkoelen kamado) al snel 1/3 zak houtskool, denk je niet?
Mijn kolenmand is na een sessie behoorlijk leeg ( Summit) maar dat is ca 0,2 zak schat ik in.
Moet zeggen dat ik er nooit heel kritisch naar gekeken heb. Ik was al blij dat pizza`s goed waren en iedereen genoot.
Ben zelf er ook van overtuigd dat een Ooni voordeliger is maar daar bak ik nog te weinig pizza voor omdat rendabel te maken.

Misschien "vloeken in de kerk" maar een pizza bakkende vriend die wat minder heeft met open vuur, heeft bij een horeca groothandel een gebruikte electrische 🫢 pizza oven gekocht. Dan kon hij ook binnenshuis wat makkelijker aan de slag.
Maar ook die is efficiënter bij meer dan 2 pizza`s dan bij 2.

- door dit soort discussies komt mijn latente pizza oven wens weer boven........:cry:-
 
Laatst bewerkt:
Voor pizza gebruik ik flamenco houtskool van ALDI.
Die hebben de neiging om vlammen te geven als je veel lucht geeft. Dat dan samen met dunne latjes eik hout.
Laatste keer gebruikte ik denk ik 4 kg houtskool en een 3 tal latjes voor 2 pizza in een 24 inch kamado . Temperatuur tegen de 300 gr aan.
 
Zelf staat die Ooni op het verlanglijstje hier. Denk wel als deze er is, dat we vaker pizza zelf maken. Nu laten we vaak pizza leveren :ROFLMAO:

Op de Kamado komen ze er ook schitterend af en als ik dat maar af en toe doe, is dat goed, maar heb gemerkt dat het vilt daar niet zo heel blij mee is. Tegenwoordig heb ik wel fiberglass en dat kan er wat beter tegen. En je hoeft er idd, zoals aangehaald, geen duur houtskool voor te gebruiken.
Jij weet toch dat er in Zelem België opendeurdagen zijn begin Mei 🤭
Ik ga er op zaterdag mijn ooni kiezen.
 
Jij weet toch dat er in Zelem België opendeurdagen zijn begin Mei 🤭
Ik ga er op zaterdag mijn ooni kiezen.
Jan heeft al gevraagd of ik op 1 mei kom piepen. Maar eerstvolgende is een WGA voor deze zomervakantie mee te nemen. Die Ooni hoop ik eens te scoren als de prijs ok is.
 
Wat ik soms doe, is ervoor zorgen dat je reeds een heet vuur hebt met houtskool en daar dan wat eikenhout bovenop gooien.
Ik kan gratis aan brandhout komen (pa heeft een bos), maar vermoed dat dit goedkoper is dan kolen.
Bijkomend voordeel is dat je ook grotere vlammen krijgt. Ik bak tussen 400 en 450 graden.

Hier filmpjes van mij, met hout:



Ik ben fan van pizza's op de kamado. En met wat oefening kan je pizza's maken, die absoluut niet moeten onderdoen voor pizza's van de Ooni.
Het gebruiksgemak en verbruik zijn bij een Ooni wel beter, waardoor ik op termijn misschien ook overstag ga.
 
Ik kwam in een andere post over een tafel de aanbieding van AH tegen.

Hier stond ook een pizza oven. Niet hen Ooni merk maar van Grill guru... Geen idee hoe die is qua kwaliteit enzo maar dat ik het even gedropt hebt...

Het duurste van het BBQ zijn helaas niet de kolen maar dat ben ik zelf.. merk dat ik toch wel een gat in mn hand heb en graag "bbq hebben dingetjes wil"... en ja dat kost geld.. maar ik geniet er dubbel en dwars van.

De home made pizza's zijn als het allemaal een beetje lukt en je aan tafel reacties krijgt " super lekker pa"... dan is dat onbetaalbaar.

En ik probeer een beetje mijn favo kolen te kopen als ze in de aanbieding zijn en dan maar een zakje of 3-4 bijv.

Veel plezier en de fik erin zou ik zeggen ;)
 

Kwam ik nog op deze site.. en moet zeggen dat ik mijn onderste steen veel lager heb.. dat ga ik de volgende keer eens anders doen...

Mss scheelt een dergelijke optie ook wat brandtijd en dus kooltjes tijd. En wat ik zelf merk dat mijn top vent niet altijd 100% dicht is ondanks dat hij afgelosten is. Allu folie erover zorgt dat er geen trek meer is en de kooltje niet heeeeel zachtjes door smeulen...

Oja.. en het voordeel is ook dat je Kamado weer brandschoon is... dat is soms ook de zak kolen waard :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan