Beef en Steak

Dikke Rib oftewel Dicke Rippe

Razor08

Sprokkelaar
zoals ik al een keer schreef werk ik in Duitsland en woon dicht aan de grens. Vandaar dat ik vroeger vaker een Dicke Rippe bij schoonvaders op de gril vond. Was niet geheel mijn ding maar nu denk ik dat het gewoon aan de bereiding lag. Dus ik op zoek op diverse sites naar recepten. Ik weet niet of het aan mij ligt maar kan dat niet vinden hier. Alle dikke ribben zijn gewoon dikbevleesde spare ribs waarbij de Dicke Rippe toch echt van een ander stuk van het varken komt. Bevat ook meet vet (richting buikspek) dus moet wel een goede keuze zijn
:)
1769349030438.png

Op duitse Grillsite gevonden dat de 3-2-1 methode perfect past dus ik aan de slag.
Bij Duitse slager 2 kg Dicke Rippe gehaald (ligt daar gewoon op voorraad en kost nog geen 10,- per kg). Lekker Rubje erover en gaan.
1769349442011.jpeg

3 uurtjes op 120 graden zaten ze op 61 graden en bleven daar hangen
1769349486869.jpeg

Na ingepakt te hebben even lekker insauzen en terug op de BBQ
1769349673742.jpeg

Bij 80 graden kern (het andere stuk had al over de 90 maar dat vond ik niet erg, wilde het verschil we even testen) eraf. Even laten rusten en uitwalmen en dan maar proberen om schijven te snijden. Was nog niet zo makkelijk.
1769350028963.jpeg

1769350042084.jpeg

Conclusie dat het wel een erg lekker stukje vlees is, vooral als je buikspek ook lekker vindt. Structuur is ongeveer hetzelfde. Heeft iets minder met ribben te doen als ik eerlijk ben. Dan zijn de spareribs to net ff anders.
Maar goed, komt in het lekker boek en is voor herhaling vatbaar.

Niks mee mee Noah met die Dicke Rippe.

Dikke ribben komen van het buik van het varken. Het varken bevat 14 ribben. De eerste 4 ribben horen bij het voorstuk van het varken en worden verkocht als Krabbetjes. De overige 10 zitten op de buik van het varken, kenmerkend aan deze ribben is dat ze vrijwel plat zijn. Als je hier tussendoor snijdt krijg je dikke ribben. Haal je echter deze botten in zijn geheel van de buik af heb je spareribs wat dan overblijft van de buik kun je opsnijden als speklappen.

Hier worden die ook wel eens stoofribben genoemd. Heb er eens een post aan geweid.

Daar had ik idd nog niet onder gezocht

Dat ziet er idd lekker uit. Die Dutch oven is het volgende wat ik moet hebben.

Dat ziet er idd lekker uit. Die Dutch oven is het volgende wat ik moet hebben.
DIt keteltje komt van de Welkoop. (Dutch windmill) en is 2,5 ltr. Werkt fijner als die (te) grote ketels. Zijn verschillende afmetingen van.
Ik bak er trouwens ook brood in.
Een geeaileerde ketel kan ook gewoon op de Q

Kan je gelijk ook voor een skillet kijken.

Kan ik daar ook voor 4 personen in maken of heb ik er dan 2 nodig. Of 2 maten voor als ik met meer ben. Normaal moet ik voor 4-6 personen (soms 8) kunnen bereiden

Voor 4 á 6 personen moet je een maat groter nemen. 3 á 4 ltr.
IK maak vaker meerdere gerechten. Twee van dezeketels passen prima samen op het rooster van de W57.

Terug
Bovenaan Onderaan