BasBQ
Beef en Steak

DIK bevleesde ribbels - met een vraag!

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Mijn zoontje werd 8 en als je jarig bent mag je je lievelingseten uit kiezen...en meneer koos: SPARERIBS.
Nou dan gaan we ze ook ultra lekkere maken.

Dus de rechterhand van de lokale slagerij (Henk Aarts) gebeld en gezegd dat ik ribbels wilde met veel vlees ?n mijn zoon wilde ze voorgemarineerd (niet voorgekookt!). Ruim genoeg voor 4 personen.
En wat krijg je dan? Dit:


Hele goede ribbels...alleen was dit de helft!!!  B-) :D :-O

De Q klaargemaakt op 110C en de ribbels konden erop:


Die heb ik denk ik zo'n 2,5 uur laten staan.
Daarna heb ik ze ingepakt en een scheut Hertog Jan bier toegevoegd.
Weer ongeveer een uur laten staan.

Daarna ingesmeerd met een basis BBQ mopsaus ?n een paar met een pittige mopsaus.
Het resultaat? Zie hier:






De ribbels hebben er langer op gelegen dan normaal maar dat is ook logisch omdat ze gewoon v??l dikker waren dan die ik normaal heb.
De ribbels waren op zich ( :-O) heerlijk. Echt perfect gegaard al zeg ik het zelf.
Zoonlief heeft zitten smullen totdat zijn buikje bijna plofte.

maar.... maar.... maar....en deze snap ik echt niet en mag me iemand uitleggen.
Wat op de foto's niet te zien was is dat ik nog een extra thermometer ter hoogte van het rooster had (met een aardappel erdoor).
Beide gaven een temperatuur aan van 110 - 125 aan.
Toen de ribbels klaar waren heb ik ze van de Q gehaald en op het bord. Binnen 5 minuten waren we aan het eten...maar:
de ribbels waren maximaal lauw. Hoe kunnen ribbels die bijna 5 uur op 110-125 graden op de Q hebben gelegen lauw zijn? Niet warm maar lauw!!

Ik kan me niet voorstellen dat beide thermo's een offday hadden.
Als iemand een idee heeft....graag!



 
Je geeft aan als laatst de ribben te hebben ingesmeerd met een mop saus. Hiervoor heb je 2 verschillende sauzen gebruikt. Ik neem aan dat als je 2 sauzen gebruik waarvan 1 pittig is en de ander niet dat je ze dan gescheiden houd. Dat zou dus meer tijd gekost kunnen hebben.


Hoeveel tijd hebben de ribben er na heb moppen nog op de BBQ gelegen.


Het enige wat ik kan bedenken is dat bij het moppen de deksel eraf is geweest. Dit heeft misschien wel te veel tijd gekost. Dan zou je mopsaus nog koud kunnen zijn geweest wat de temperatuur van de ribben kan be?nvloeden en daarna hebben de ribben er nog te kort op de bbq gelegen waardoor deze niet meer op temperatuur hebben kunnen komen.


Dit is hetgeen ik kan bedenken. Misschien kun je je er in vinden.
 
Maccie zei:
Je geeft aan als laatst de ribben te hebben ingesmeerd met een mop saus. Hiervoor heb je 2 verschillende sauzen gebruikt. Ik neem aan dat als je 2 sauzen gebruik waarvan 1 pittig is en de ander niet dat je ze dan gescheiden houd. Dat zou dus meer tijd gekost kunnen hebben.


Hoeveel tijd hebben de ribben er na heb moppen nog op de BBQ gelegen.


Het enige wat ik kan bedenken is dat bij het moppen de deksel eraf is geweest. Dit heeft misschien wel te veel tijd gekost. Dan zou je mopsaus nog koud kunnen zijn geweest wat de temperatuur van de ribben kan be?nvloeden en daarna hebben de ribben er nog te kort op de bbq gelegen waardoor deze niet meer op temperatuur hebben kunnen komen.


Dit is hetgeen ik kan bedenken. Misschien kun je je er in vinden.

Inderdaad, heb per slab 1 sausje gebruikt. Die kwam warm van het fornuis. Naar buiten gelopen. Rib van de Q insmeren en terug.
Daarna hebben ze nog zeker 15 minuten op de Q gelegen...
Maar dit heb ik wel 2 keer gedaan. Ik heb de temp niet meer gecontroleerd tijdens/na het moppen.

Hmm...was wel een dompertje.

Ach ja. De Dag erna de ribbels die over waren ingepakt in folie en de Q opgestookt tot 250 en indirect in een schaal opgewarmd. Thermometer erin gestoken en toen ze ...euh 75(??) graden waren eraf gehaald. Super warm en echt lekker!

Ik zal dat toch eens wat beter in de gaten moeten houden. Thnx4theTip
 
Dat wordt nog een sessie plannen en kijken of het resultaat warmer is dan de vorige sessie ;)
Ribbels zien er trouwens super lekker uit!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan