BasBQ
Beef en Steak

Deksel kwartslag draaien?

m.brandon

Tondelzoeker
Berichten
7
Ik heb al even gezocht op het forum maar kon niks vinden hierover. Zou iemand weten of het mogelijk is de deksel van bijv. een Bastard Large een kwartslag (of minder) te draaien? Ik wil graag een buitenkeuken maken met minimale diepte, en dus is het gemakkelijker als ik hem 45 of 90 graden draai. Alleen zit dan de schuif aan de onderkant ook niet lekker. Nou zit de deksel voor zover ik weet aan de ring vast en niet in de keramische behuizing zelf, dus ik zou denken, als je die ring dus draait, draait het deksel mee.

Iemand een idee of dit kan?
 
Ik denk dat dit gewoon kan. Boretti heeft onlangs een model op de markt gebracht waar het deksel ook een kwartslag gedraaid zit ten opzichte van de onderste luchtschuif. Anders probeer je het toch ? Is zo weer terug geplaatst.
 
Hou er wel rekening mee dat als je bijv een spit wilt, deze dan ook een kwartslag ( of hoe ver je hem wilt ) gedraaid zit.
 
Naar mijn idee met de info die je geeft moet het lukken
Maar ik denk verder krijg je dan geen probleem met je lucht toevoer?
 
Naar mijn idee met de info die je geeft moet het lukken
Maar ik denk verder krijg je dan geen probleem met je lucht toevoer?
Denk niet dat de manier van openen van de deksel hier iets aan afdoet. Topvent verandert nooit van plek
 
Natuurlijk kàn dat. Precies op de manier die je beschrijft. Maar dan moet je dus alle handelingen met een bbq-tang, rekjes, roosters, temperaturen, etc ook onder een hoek doen. Dat lijkt me totaal niet praktisch. Eigenlijk win je er ook maar een paar centimeters mee toch? Is dat je al die moeite waard?
 
Natuurlijk kàn dat. Precies op de manier die je beschrijft. Maar dan moet je dus alle handelingen met een bbq-tang, rekjes, roosters, temperaturen, etc ook onder een hoek doen. Dat lijkt me totaal niet praktisch. Eigenlijk win je er ook maar een paar centimeters mee toch? Is dat je al die moeite waard?

Misschien zie ik hier iets over het hoofd hoor.. ik ben een Weber gewend waarvan je het deksel gewoon eraf tilt haha

Maar stel je draait je BBQ deksel een kwartslag zodat de deksel naar links opent, dan maakt het toch geen verschil als je je vlees er gewoon recht op legt zoals je ervoor staat? Het rooster is rond dus dit moet verder volgens mij weinig verschil maken? Dan kan je alle handelingen verder gewoon normaal uitvoeren..
 
90 graden zou ik niet doen, dan krijg je wat @Ewald zegt. Ik heb 45 graden gedraaid en met een diepte van 60cm van het werkblad gaat dat prima
 
IMG_20210301_194204012.jpg
 
Misschien zie ik hier iets over het hoofd hoor.. ik ben een Weber gewend waarvan je het deksel gewoon eraf tilt haha

Maar stel je draait je BBQ deksel een kwartslag zodat de deksel naar links opent, dan maakt het toch geen verschil als je je vlees er gewoon recht op legt zoals je ervoor staat? Het rooster is rond dus dit moet verder volgens mij weinig verschil maken? Dan kan je alle handelingen verder gewoon normaal uitvoeren..
Deksel gaat minder ver open als je denkt. Dat zit aardig in de weg als je er dwars voor staat
 
Deksel gaat minder ver open als je denkt. Dat zit aardig in de weg als je er dwars voor staat

Ah zo, dus dan zou je via opzij moeten doen omdat daar de grootste opening zit! Nu snap ik hem haha, Thanks! Ik dacht dat zo’n ding ook gewoon in een rechte hoek open gaat..
 
Thanks allen voor de reacties! Bij nader inzien is 90 graden draaien inderdaad niet handig, max. 45 graden. Al is de opmerking van @Jeffievb over een spit inderdaad iets waar ik nog niet bij stil gestaan had. Op eerder plaatjes zag ik dat The Bastard een afstand tussen de keramische behuizing en een achterwand van 350mm adviseert. Dat lijkt me echt extreem veel. Iemand enig idee wat de absolute minimale afstand moet zijn? Wellicht maak ik het probleem groter dan het is?
 
De deksel van een bastard gaat vrij ver omhoog en de top vent is vrij hoog. Dus kan inderdaad wel kloppen. Kan nu niet meten voor je omdat ik niet thuis ben.
 
Kun je hem dan niet wat verder naar voren zetten? Zodat ie aan de voorkant wat uitsteekt?
E0C4AAB2-AE71-49FE-9BD5-0B3C1214F0FD.jpeg
 
Ik wilde een metalen frame maken, dan wordt dit een iets te lastige uitdaging ben ik bang. @Pascal heb jij toevallig je Bastard op kunnen meten? Sorry voor het vragen! ;-)
 
Ik wilde een metalen frame maken, dan wordt dit een iets te lastige uitdaging ben ik bang. @Pascal heb jij toevallig je Bastard op kunnen meten? Sorry voor het vragen! ;-)
Bij mij is de afstand minimaal 27 cm
 
Ik wilde een metalen frame maken, dan wordt dit een iets te lastige uitdaging ben ik bang. @Pascal heb jij toevallig je Bastard op kunnen meten? Sorry voor het vragen! ;-)
Ben de komende weken niet thuis. Kan je helaas niet helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan