BasBQ
Beef en Steak

De waarheid over rookhout

Geweldig dat die Schotse "kuiper" het verhaal bevestigd terwijl de Nederlandse "experts" met ontkenningen en andere verhalen komen.
Inderdaad een leuke aflevering!!!
 
Ik denk toch dat er verschillende dingen door elkaar gegooid worden in deze aflevering.
Leeftijd van een vat heeft niets te maken met de leeftijd van een whisky.
Leeftijd van een whisky wordt bepaald door de tijd dat hij in een eiken houten vat heeft doorgebracht.
De leeftijd van een vat wordt bepaald door de tijd dat hij gebruikt wordt, en een vat wordt heel lang gebruikt, zelfs door verschillende destilleerderijen, of samengesteld met duigen van meerdere vaten van verschillende destilleerderijen en wanneer het opgebruikt is wordt het afgeschaafd, uitgebrand en opnieuw gebruikt met nieuwe of andere onderdelen van een ander vat etc etc
Met alle respect, de sluiter die ze aan het woord laten heeft niet veel kaas gegeten, of misschien wel, maar zeker niet van whisky, want zijn glenlivet 15 heeft wel op american oak gelagerd.
Wat de essentie is, dat het hier gaat om eik, en eik kun je gebruiken om een rooksmaak te geven aan een gerecht, niet meer en niet minder,whisky ga je er NIET in kunnen terug vinden.
Ik weet dit is misschien een lange uiteenzetting, neen toch niet lang, maar ik moet toegeven dat ik meer verstand heb van whisk(e)y dan van BBQ, maar daarom heb ik mij ook aangesloten bij dit genootschap om over BBQ te praten en schrijven en niet over whisky , alhoewel
 
voor wie buiten deze nieuwe ophef  ;) ook de oude nog eens wil terugbladeren het eerdere discussie topic over deze (briljante!) keuringsdienst op dit forum hier

ik heb het toen toevallig ongeveer rond die tijd geprobeerd door mijn rookhout een nachtje in whisky te weken en daarop te roken, maar ik gebruik het liever rechtstreeks in de saus of marinade. hoewel de geur van die whisky in het rookhout echt hemels was, we hebben uren kwijlend rond de bbq lopen drentelen.
 
Klopt inderdaad, wat verdwijnt eerst, alcohol, wat blijft zijn de smaken die zich in de whisky bevinden.
Dit is ook 1 van de redenen dat ik nooit een goedkope wijn of drank gebruik in een saus of gerecht, omdat, de drank niet goed, de smaken ook niet, en daar draait het toch om of niet
 
Ik heb dat rookhout diverse keren gebruikt, en je proeft de whisky niet terug maar de smaak van de ' eikenrook' natuurlijk wel.

Wat wel geweldig is om het rookhout aan je gasten te laten ruiken, die zijn dan al dronken voordat ze een glas op hebben ;).
 
Er is wel een groot verschil tussen JD en deze whisky brokken. Deze ruiken veel sterker naar whisky
 
Ja, dat kan allemaal wel zo zijn, maar laten we ook de WOW factor niet vergeten van op ECHT whiskeyvatenhout gerookt voedsel ;)
 
Frits zei:
Er is wel een groot verschil tussen JD en deze whisky brokken. Deze ruiken veel sterker naar whisky
Dus wil je zeggen dat als je eik in whisky legt je een verschil zou hebben in eindresultaat, en dan bedoel ik smaak? Geur kan wel zijn als je de zak opentrekt
 
Dit wel een beetje oud nieuws zeg (oud nieuws = ouds?).  ;)

Maar Martijn van vuur en rook rade het mij af om met eiken te gaan roken (zalm) omdat daar looizuur bij vrij komt, wat is jullie ervaring?
 
Ik heb inmiddels zalm koud gerookt op Els, Beuk, Eiken en combinaties van die soorten. Zelfs met zo'n pakje 'gemarineerd' rookhout van vuurenrook, wat bestaat uit eikensnippers met wat rozemarijn (meen ik) en een paar jeneverbessen. Eerlijk gezegd vond ik ze uiteindelijk allemaal hetzelfde van smaak en geur. Het grootste verschil krijg je door de zalm zelf. De ene verliest meer vocht tijdens het pekelen dan de ander en dat kan een wat stugger eindproduct geven.
Maar uiteindelijk...gaat het allemaal schoon op, want het is allemaal lekker :D
 
Ik had een zak met chucks in handen met een gaatje er in. Kwam een hele sterke whisky lucht vanaf. Heb ze alleen niet mee genomen omdat ik nog eiken had liggen
 
El Fumarole zei:
Ik heb inmiddels zalm koud gerookt op Els, Beuk, Eiken en combinaties van die soorten. Zelfs met zo'n pakje 'gemarineerd' rookhout van vuurenrook, wat bestaat uit eikensnippers met wat rozemarijn (meen ik) en een paar jeneverbessen. Eerlijk gezegd vond ik ze uiteindelijk allemaal hetzelfde van smaak en geur. Het grootste verschil krijg je door de zalm zelf. De ene verliest meer vocht tijdens het pekelen dan de ander en dat kan een wat stugger eindproduct geven.
Maar uiteindelijk...gaat het allemaal schoon op, want het is allemaal lekker :D
+1
 
Nosmo zei:
Maar Martijn van vuur en rook rade het mij af om met eiken te gaan roken (zalm) omdat daar looizuur bij vrij komt, wat is jullie ervaring?

Volgens mij komt dit voor in de barst van de eik (tannine).
Er wordt ook vaak geadviseerd om de barst van het rookhout af te halen, dit ivm mogelijke vorming van schimmels tussen de barst en het hout.

Het valt me op dat bv de chunks van Weber ook geen barst hebben.
Misschien dat de eiken rookhout eerst spoelen met water om het looizuur eruit te krijgen?
 
Het lijkt erop dat elke waarheid bestaat, want ik hoorde bij de firma rooksnips.nl dat er bij sommige rokerijen juist gebruik gemaakt wordt van bast om een specifieke rooksmaak aan producten te geven.
Bij vuurenrook verkopen ze eventueel rookhout zonder (of met in ieder geval bijna geen) bast eraan, dus wellicht is dat dan een optie.
Er komen bij roken allerhande smakelijke, maar ook schadelijke stoffen vrij, bijvoorbeeld teer en formaldehyde.
Hier is wel e.e.a. over geschreven: https://www.mijnpve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZijarxxHoE_7.7.pdf
 
Terug
Bovenaan Onderaan