BasBQ
Beef en Steak

De eerste spareribs

S

sven

Gast
Na het aanschaffen van de et-733 thermometer is het toch echt tijd voor de eerste poging tot een low&slow sessie. B-). Namelijk spareribs volgens de 321 methode!

Zaterdag een mooie sparerib gekocht bij de slager. Na wat zoeken op het forum een aardig recept voor een rub en glaze. Namelijk die van Frits.

Eerst de ribs een nachtje in de rub:


Daarna de bbq om een uur of 12 opgestart volgens de Snake methode:


Na 3 uur was het tijd om de ribben in te pakken:


Na een kleine 2 uur de ribben in de glaze gezet en ongeveer een half uur (de honger stond het niet toe om nog een uur te wachten  :-O) en was hier het eindresultaat:


Het resultaat... supermalse, heerlijk smakende ribbetjes!

Dit is zeker voor herhaling vatbaar! Nu even bedenken wat het volgende is dat er gemaakt gaat worden op de Weber.

 
Mooie glanzende ribbel! Ziet er heerlijk uit
Ben benieuwd waarom je een rekje gebruikt als er ruimte genoeg is op je rooster?
 
Heerlijk waren ze zeker!

Aangezien dit voorbereiding is voor wat grotere sessies heb ik het rekje maar gebruikt (als ik hem toch heb liggen ;)) vandaar ook de beide thermometers: ik was erg benieuwd naar de verschillen in tepeeatuur. Ik het begin kon ik goed de temperatuur op pijl houden rond de 110 graden. Echter nadat na 3 uur de deksel eraf was geweest kreeg ik de temperatuur niet goed onder de 110-130 graden. (De ene probe gaf 110 en de andere 130. Geen idee of dit verschil normaal is?)
 
Je ribs zien er heerlijk uit, dat is een ding wat zeker is.

Heb je voor het afhalen deksel, je onder en bovenkant helemaal dicht gedaan? Dat zou je de volgende keer eens kunnen proberen. Daardoor krijg je niet direct van onder ook al doorstroming van zuurstof waardoor je kolen niet extra gaan gloeien. En de deksel er zo kort mogelijk af.
 
Beide probes zitten niet bij elkaar, dus het verschil is te verklaren. Dat de temperatuur even naar 130 schiet is, zeker bij ribs en PP, geen probleem. Wat Dominique zegt, eerst de schuiven dicht en dan het deksel voorzichtig en kort openen.
 
die zien er smakelijk uit hoor!!
 
Altijd lekker
 
Mooie ribbels, gaan er  altijd wel in...
 
Terug
Bovenaan Onderaan