BasBQ
Beef en Steak

De eerste pulled pork

 

solexfrank

Stoker
Berichten
408
Hallo bbq-fanaten

Ik heb een lekker stuk procureur ( 2.6 kg ) gekocht die ik wil gaan omtoveren tot heerlijke pulled pork.
Ik wil dit gaan doen om mijn weber master touch 57 cm.
Nu is de vraag natuurlijk, wat is voor de beginneling DE manier om dit te bereiden.
Graag van jullie wat handige tips .

gr. Frank
 
De wedstrijd  Pulled Pork op BBQ-NL van Noskos.
Is bij mij altijd prima gelukt.  :)  ! 
http://www.bbq-nl.com/

Succes. 

Hans.
 
+1 voor het wedstrijdrecept.
Succes verzekerd met zo'n recept.
 
Dat is duidelijk , ik ga me daar eens in verdiepen.
Hebben jullie nog tips voor een snake opbouw of andere methode voor zo'n lange run ?
 
solexfrank zei:
Dat is duidelijk , ik ga me daar eens in verdiepen.
Hebben jullie nog tips voor een snake opbouw of andere methode voor zo'n lange run ?


Je moet je bbq ? 9 a 10 uur op ongeveer 110 graden kunnen houden.
Zelf maak ik bijna altijd gebruik van de Minion methode in combinatie met een split grill dat lukt bij mij het beste.
Halverwege de sessie vul ik een maal bij, dat is meestal als ik het vlees inpak.
Veel bbq-ers bouwen een snake maar op een 47cm kogel lukt dat niet zo best i.v.m. de ruimte, zeker niet met grote stukken vlees als brisket en pulled pork.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het is toch de ervaring die je moet krijgen door het veel te doen.

Succes met je varkentje.  :) !


reuze%20ribs%20002_zpsuv9hrrkf.jpg
 
Bedankt Hans
Het lijkt voor mij het beste om de snake te maken aangezien ik de 57 cm heb.
Dan is het natuurlijk handig om te weten hoeveel briketten ik neer leg en hoeveel ik er aansteek om vervolgens op de snake te gooien.
 
solexfrank zei:
Bedankt Hans
Het lijkt voor mij het beste om de snake te maken aangezien ik de 57 cm heb.
Dan is het natuurlijk handig om te weten hoeveel briketten ik neer leg en hoeveel ik er aansteek om vervolgens op de snake te gooien.


Dat denk ik ook wel.
Hoe groot je de snake maakt is niet zo belangrijk, beter te veel dan te weinig.
Als je de bbq afsluit als je klaar bent met roken kan je de half en ongebruikte briketten een volgende keer weer gebruiken.
Ik denk dat je met tussen de 5 en 10 briketten moet heet maken om daar mee te beginnen. (ligt ook wel wat aan de briketten denk ik) 
 
Ik neem aan dat je al wel vaker low en slow bezig bent geweest? Dus dat je jouw ketel een beetje kent? Want anders zou ik je adviseren (hoe arrogant maar het is maar een mening) om met ribben te beginnen. Duurt tussen de 4 ? 6 uur grofweg. Als je  al ervaring hebt dan gaat het op zeker lukken met Noskos z'n recept(en) en tips. Je ketel een beetje kennen en vooral de temperatuur beheersing dat is wel belangrijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
paulus1972 zei:
Ik neem aan dat je al wel vaker low en slow bezig bent geweest? Dus dat je jouw ketel een beetje kent? Want anders zou ik je adviseren (hoe arrogant maar het is maar een mening) om met ribben te beginnen. Duurt tussen de 4 ? 6 uur grofweg. Als je  al ervaring hebt dan gaat het op zeker lukken met Noskos z'n recept(en) en tips. Je ketel een beetje kennen en vooral de temperatuur beheersing dat is wel belangrijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


I.D.D.

Daarom begon ik mijn verhaal ook met dat je in staat moet zijn je ketel gedurende langere tijd (tussen de 9 en 10 uur) op redelijk constante temperatuur te houden. (110 graden C)

Met een gerecht beginnen dat iets minder lange tijd nodig heeft (b.v. spare ribs met de 3-2-1. methode) is dan een goede optie.
Vooral de dikke extra bevleesde ribs zijn hier prima geschikt voor.

Als je dit onder de knie hebt (wellicht lukt dat je al) en het lukt zonder problemen kan je de P.P. ook wel aan. ;) !

 
ja de eerste keer
en om het compleet te maken ook pas de tweede keer met de nieuwe wsm
zelfs nieuwe brandstof, namelijk kokos briketten in de form van staafjes ongeveer 20 cm lang
 



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een groot stuk varken is best wel vergevings gezind hoor, dus geen paniek als je temp wat schommelt tussen de 100 en 130. Het is geen hogere wiskunde met grafiekjes en tabellen. Gewoon gaan en lekker genieten.
 
Ik gebruik voor PP om mijn WMT de snake, met ongeveer een ring van 1/3e van de ketel, gevuld met 2 onder lagen en 2 boven lagen briketten (Kokos, Ecobrassa).
Daarmee houd je de temperatuur constant tussen de 110 - 120 graden.
Mocht ik een keer een kleine uitschieter krijgen gaat er gewoon even een beetje koud water bij de pan om de energie op te nemen en opnieuw de temp bij te stellen.
De Noskos PP werkt inderdaad altijd.

Je moet vooral geduld hebben...
En wachten...
En de tijd nemen...
En kijken of de kerntemp al een graadje gestegen is...
Had ik al gezegd dat je moest wachten?
 
En nog meer wachten ...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan