BasBQ
Beef en Steak

De eerste opdracht...

 
 

Blijdenberg

Kooltjesharker
Berichten
126
Van de week ga ik mijn eerste symbooltje verdienen, het bierblik-kippetje... :)

Ik was me aan het afvragen wat de beste glaze is... Vroeger gebruikten we hiervoor een mengsel van olie en honing, dit werd wat ingekookt met extra ingredi?nten zoals whisky, Bbqsaus, mosterd,... Ik zou het zelfs niet meer weten wat er juist inzat. :-/

Alleszins op voorhand bedankt voor de tips.
 
Ik maak nooit een glaze voor een BCC. Een lekkere rub voor dat het kippetje op de Q gaat zowel op als onder de huid en dan lekker bruinen tot de juiste temperatuur
 
Welke temperatuur wordt dan aanzien als de perfecte temp? Ik meen me te herinneren dat de dijen en poten veel heter mogen worden dan de borst. Ik vermoed dat er dan best langs beide zijden van de Bbq een hittebron is en de kip dwars ertussen, of 1 kant en de kip geleidelijk draaien aan 45? van de hittebron met de borst aan de andere zijde????
Of ben ik het veel te ver aan het zoeken?
 
Spannend.... :)

Ik zet de kip op het kolenrooster met aan twee kanten briketten. Thermometer in de dij, niet tegen het bot aan! Kippetje eraf bij 78 graden, even laten rusten en aanvallen!
 
Hey Ceriel, als je hulp nodig hebt bij het aanvallen moet je het maar even laten weten he B-)
 
Gewoon bereiden zoals je altijd hebt gedaan, maar nu laat je de kip op het blik zitten.

Vooral veel foto's maken en hier laten zien.
 
Borst is gaar bij ca 67 graden, de poten bij 76. Het is nagenoeg onmogelijk om dat bij een BCC tegelijkertijd te bewerkstelligen, maar je kunt de borst een beetje 'beschermen' door injectie met een pekeltje of door de borst (en all??n de borst) terug te koelen tot 0 graden met een icepack o.i.d.. Dan is het verschil tussen poten en borst een graad of 15 ? 20 v??r je de kip op de BBQ gooit. Ik vind dat voor BCC wel een aardig borstresultaat geven, maar het blijft lastig.
Eigenlijk is de beste manier om kip te Q-en via de spatchcocked methode, dus gewoon ruggegraat eruit knippen en de kip plat drukken. Dan garen de poten wat harder dan de borst en houd je deze wel redelijk sappig. Bovendien gaat de garing wat sneller dan op een blik.

Ik ben benieuwd naar je ervaring als je 'm gebakken hebt!
 
Hey El Fumarole,

Ik denk dat ik je alleen maar 100% gelijk kan geven, maar voor spatchcock krijg je geen tokje en ik wil mijn tokje
 
Terug
Bovenaan Onderaan