BasBQ
Beef en Steak

De eerste droge worsten

 
 

BrechtDC

Tondelzoeker
Berichten
19
Een paar weken geleden een nieuw projectje opgestart en voor het eerst droge worsten proberen maken. Livar gehaktvlees besteld en samen met nitrietzout, kruiden en droge worstmix door de gehaktmolen gedraaid.
Daarna afgevuld in varkensdarm en worstjes van gedraaid.
received_296706556539339.jpeg

Twee dagen onder vacuüm laten verzuren in de koelkast en dan gingen ze de zolder op om te drogen.
IMG_20231130_183107.jpg

(Nog een coppa ernaast hangen, draadje daarvan volgt wanneer hij droog is 😉)
Vandaag waren ze eindelijk voldoende ingedroogd en was het proeftijd. Conclusie: meer dan geslaagd voor een eerste poging!!
IMG20231130165913.jpg
 
Dat ziet er zeker meer dan geslaagd uit!

Dit is iets waar ik ook echt iets mee wil gaan doen, maar helaas echt geen tijd voor heb nu.
 
Die worstjes zien er lekker uit.
Leuke manier van ophangen met het stuk karton 👍
 
Lekker bezig. Je hebt ze gewoon op zolder hangen?
 
Inderdaad GDL in de mix. Volgende keer ga ik wel proberen fermenteren met een schimmelcultuur, maar voor een eerste poging heb ik het mezelf simpel gehouden ;-)
 
Vacumeren was optioneel maar heb ik gedaan omdat ik ze niet vrij kon hangen in de koelkast en dit mij dan toch iets hygiënischer leek dan los in een schaal. Bovendien bleef de vochtigheid dan ook hoog genoeg in die eerste 48u.
 
Vacumeren was optioneel maar heb ik gedaan omdat ik ze niet vrij kon hangen in de koelkast en dit mij dan toch iets hygiënischer leek dan los in een schaal. Bovendien bleef de vochtigheid dan ook hoog genoeg in die eerste 48u.

Omdat je GDL gebruikt hoef je niet niet te fermenteren dus ook niet een hoge luchtvochtigheid te hebben.
Zelf zou ik niet gauw vacumeren aangezien je dan juist een zuurstofloze omgeving creëert en dit juist één van de dingen is die de botulisme bacterie aanzet tot het vormen van sporen.
Ook GDL heeft tijd nodig om de verzuring op gang te brengen( meestal 2 dagen).

Nu ken ik het recept niet en ik werk zelf niet met GDL, maar ik zou de worsten de volgende keer gewoon in de koelkast leggen, kunnen ze ook mooi even aandrongen, of wat plastic folie erover doen om te snel drogen te voorkomen
 
Omdat je GDL gebruikt hoef je niet niet te fermenteren dus ook niet een hoge luchtvochtigheid te hebben.
Zelf zou ik niet gauw vacumeren aangezien je dan juist een zuurstofloze omgeving creëert en dit juist één van de dingen is die de botulisme bacterie aanzet tot het vormen van sporen.
Ook GDL heeft tijd nodig om de verzuring op gang te brengen( meestal 2 dagen).

Nu ken ik het recept niet en ik werk zelf niet met GDL, maar ik zou de worsten de volgende keer gewoon in de koelkast leggen, kunnen ze ook mooi even aandrongen, of wat plastic folie erover doen om te snel drogen te voorkomen
Bedankt voor de tip! Neem ik mee voor de volgende keer 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan