BasBQ
Beef en Steak

De drie biggetjes

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
In een dappere poging om mijn todo-lijst een stukje korter te krijgen, leek het mij een prima plan om een bacon en het hammetje van Nosmo te gaan maken. In mijn enthousiasme richting macro getogen aldaar buikspek en fricando ingeslagen. En o ja ik had nog zout met nitriet nodig. Helaas kwam ik er in de macro achter dat ze alleen 0.6% nitriet zout verkochten en alleen per 25 kg. Dit leek me een wat overdreven hoeveelheid, maar ik laat me niet snel tegenhouden dus die ook maar mee.
'S avonds nogmaals het forum er op nageslagen en ojee Nosmo's hammetje ging niet lukken met mijn colorozo zout  :'(.  Dus dan maar verder met de voorbereiding voor de bacon. Alles klaar gelegd en toen bedacht ik me dat mijn stuk buikspek nooit in de grootste ziplock bag die ik had zou passen. Weer forummen, aha het walchers spek van Mike V R of Mac zag er ook goed uit. Stond ook op de todo-list, dus van de nood een deugd maken. Het mes ging in het buikspek en zo werden 2 projecten, 3 projecten :)

20121026_230856.jpg

20121026_230840.jpg


Nu alleen Nosmo's hammetje nog, Dominique had ooit heel enthousiast geroepen dat ze Leo-zout kon 'leveren' dus maar even een pm-tje sturen. Het was er binnen een dag  ???.

Dus gisteravond met mijn oudste dochter nog even de keuken in gedoken. Ze heeft heel secuur alle hoeveelheden afgewogen en na afloop was het weer een gezellige puinhoop in de keuken.

_MG_7545.JPG


De brine let even op mijn ijsblokjes ;)
_MG_7550.JPG


En hier het slachtoffer:
_MG_7555.JPG



En vanochtend bij daglicht nog even een wat nettere foto van de drie biggetjes:
_MG_7558.JPG


Ik heb vanavond nosmo's hammetje gespoeld en gedept:
_MG_7559.JPG


Morgen verder....

o ja de bronvermelding:
Bacon: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2051.0
Walchers spek: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1855.0
Walchers spek: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1833.0
Nosmo's ham: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2217.0
 
Leuk ik dat nu een eigen hammetje heb ;)

In het recept staat een kerntemperatuur van 68C, ik ga de volgende keer wat lager zitten, ik denk 65C om mee te beginnen.

Het waren toch geen blote dames ijsblokjes he? want dat kan echt niet bij zo'n keurig genootschap als dit!  ???
 
Ja, als je dan aan de slag gaat, dan maar gewoon alles tegelijk! Jatochnietdan ;)
 
Nosmo zei:
1) Leuk ik dat nu een eigen hammetje heb ;)

2) In het recept staat een kerntemperatuur van 68C, ik ga de volgende keer wat lager zitten, ik denk 65C om mee te beginnen.

3) Het waren toch geen blote dames ijsblokjes he? want dat kan echt niet bij zo'n keurig genootschap als dit!  ???
1) Jij hebt hem als eerst gepost dus van jou...
2) Ok neem ik mee
3) A dirty mind..... is a joy forever.  :p Maar in dit geval zit je er behoorlijk naast hahaha. Het waren puzelstukjes...

Dominique zei:
Ja, als je dan aan de slag gaat, dan maar gewoon alles tegelijk! Jatochnietdan ;)
Inderdaad, en initieel zouden het maar 2 projecten worden. Eentje afgelopen weekend en eentje komend weekend, maar door mijn enorme structurele aanpak loopt het iets anders ;).


 
kijk! Dat is nog eens aanpakken! ben benieuwd naar je resultaat!

Edit: volgens mij mooi op tijd klaar voor de Meat & Great ;)
 
Big-T zei:
kijk! Dat is nog eens aanpakken! ben benieuwd naar je resultaat!

Edit: volgens mij mooi op tijd klaar voor de Meat & Great ;)
Ja en als ik daar bij kon zijn  :-[, helaas al anders ingepland  :(

Maar goed het hammetje ligt er op
_MG_7560.JPG


Vanwege de regen de spullable maar voor het huis neer gezet onder de afkapping. Mijn vrouw vond het er heel gezellig uit zien, maar ik had eigenlijk gewoon een plekje nodig om de thermometers op te hangen  :-[
_MG_7564.JPG


Ik zit alleen met een grote vraag, ik had het recept van het walcher spek doorgelezen en begrepen dat je niet ging drogen, door de opmerking in de shoutbox twijfel ik nu of ik het verkeerd begrepen had, wie kan duidelijkheid geven?
 
Lekker bezig!
Volgens mij is drogen altijd beter. De rook lijkt beter te pakken..
Van de andere kant, als je de waterpan van je WSM gebruikt heb je het effect van "stomen" ook. Maar dat lijk je niet te doen.. dus dan ook mooi droog vlees zou ik zeggen...
 
Ik heb wel 1 litertje water in de pan om een beetje de temperatuur schommelingen kwijt te zijn. Ik ben wel aan het minderen, sinds ik het deurtje echt goed bijgebogen heb. Als ik ooit mijn temperatuurcontroller af heb ga ik waterloos  ;D
 
Er moet juist een lekker plakkerig laagje ontstaan.Hmmm lekker
 
En daar stond de foodprobe op 66 graden.


En zo lagen ze naast elkaar:
_MG_7568.JPG


Even met iets meer licht erbij:
_MG_7569.JPG


En de doorsnede, waar ik dus een beetje over twijfel ik had een effen roze doorkleuring moeten hebben maar ik heb een twee kleur. Is dit iets om me zorgen over te maken? Het is niet dat de kleur naar het midden verandert, meer dat onder en boven verschil hebben.... Lastig, vooral omdat het hier zo lekker ruikt....
_MG_7570.JPG
 
Het ziet er goed uit hoor.
Dat je 2 kleuren heb licht aan het vlees.
 
Twee verschillende spiergroepen?
 
Net geproeft erg lekker. Er zit wat verschil in 'droogte' tussen onder en boven. Nosmo had hem tot 67 gegaard en gaf aan dat hij de volgende keer tot 65 zou gaan. Ik denk dat voor het mooie de temperatuur inderdaad nog wel ietsje lager kan ook tov mijn 66 graden.

De eindconclusie is deze ga ik nog wel eens maken. Nu nog het walchers spek, die moest nog zo'n 5 graden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan