BasBQ
Beef en Steak

De buurt uitroken

Stroom

Tondelzoeker
Berichten
13
Als beginner probeer ik elke week wel iets te bereiden op mijn kamado. Nu hadden mijn gezinsleden verschillende wensen wat op tafel moest komen. Dus ik begon met gerookte kip op 110C en 2 chunks kersenhout. De hele buurt uitgerookt.

Daarna 2kg kippendijfilets voor pulled chicken op 160C. Ook met een chunk kersen. Best veel gemaakt, zodat we wat over zouden houden voor een andere dag. Maar wat denk je…😁

En tot slot nog een zalm op cederhoutplankje ook op 160C. Nou ja, de temperatuur schoot wat door naar 200C. Ik kreeg hem moeilijk weer lager, na een middag doorstoken. Iemand een tip voor me, voor de volgende keer?

Alles goed gelukt, al zeg ik het zelf.

5f43146a-9c66-4370-b8c0-690ece8df65c.jpg


IMG_5261.jpeg


20240113_173443_Original.jpeg
 
Misschien iets te lang open gehad met het her indelen van de roosters.
Volgende keer dan iets meer knijpen als hij langer openstaat.
Maar als alles tot wens was is het prima toch.
Ziet er goed uit allemaal 😋.
 
Als je de temperatuur mpeilijk naar beneden krijgt. Ff een lekbakkie met water erbij zetten op je rooster. Dat absorbeert dan een deel van de hitte.
 
Als je de temperatuur mpeilijk naar beneden krijgt. Ff een lekbakkie met water erbij zetten op je rooster. Dat absorbeert dan een deel van de hitte.
tot je er achter komt dat al je water verdampt is en de tempertuur in eens 40 graden oploopt. dus nee ik zou hier niet voor kiezen

in dit geval is voorkomen echt veel beter dan genezen.. kamado's blijven erg lang warm. dus goed "plannen"dat je van laag naar hoge tempratuur werkt. op het moment dat je toch in de bbq moet zijn de schuiven even dicht zetten en vooral niet te lang de dome open houden.

je houtskool kan ook van invloed zijn.. als je wat zachter houtkool heb dan is deze wat gevoeliger voor lucht veranderingen en vervolgens temperatuur schommelingen dan als je b.v. hard soort houtskool hebt.

mocht die nou echt veel te heet zijn, dan zit er niks anders op: klep dicht, schuiven dicht en wachten

nou lekker blijven oefenen en vooral je bevindingen blijven delen. succes!
 
Mooi werk, zou me over het doorschieten van de temperatuur niet druk maken. Maar wil je hem echt naar beneden krijgen zal je alle ventilatie schuiven vrijwel dicht moeten zetten.
 
tot je er achter komt dat al je water verdampt is en de tempertuur in eens 40 graden oploopt. dus nee ik zou hier niet voor kiezen

in dit geval is voorkomen echt veel beter dan genezen.. kamado's blijven erg lang warm. dus goed "plannen"dat je van laag naar hoge tempratuur werkt. op het moment dat je toch in de bbq moet zijn de schuiven even dicht zetten en vooral niet te lang de dome open houden.

je houtskool kan ook van invloed zijn.. als je wat zachter houtkool heb dan is deze wat gevoeliger voor lucht veranderingen en vervolgens temperatuur schommelingen dan als je b.v. hard soort houtskool hebt.

mocht die nou echt veel te heet zijn, dan zit er niks anders op: klep dicht, schuiven dicht en wachten

nou lekker blijven oefenen en vooral je bevindingen blijven delen. succes!
Het sluiten van de schuiven zal ik onthouden. Dat heb ik nog niet eerder gelezen, gezien of gehoord. Dankjewel
 
Oh wat lekker die gerookte kip. Ik zit me eigenlijk te bedenken dat ik al tijden geen gevogelte meer heb klaargemaakt op de bbq. Misschien toch maar weer een lekker gerookt kipfiletje klaarmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan