BasBQ
Beef en Steak

De ballen van....

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Na al die lekkere ballen die de afgelopen dagen voorbij zijn gekomen, vandaag ook maar eens de daad bij het woord gevoegd. Zoals gebruikelijk vergeet ik de helft van de tijd foto's te maken, dus dit keer alleen van het begin en eind.

Besloten om als basis Frits z'n recept aan te houden met wat aanpassingen die wij lekker vinden.

Ingredienten ballen:
500gr rundergehakt
3,5 el Big Bob Gibson rub
1 el Worchester saus
1 el Tomatenketchup
4 el Gebakken uien

Ingredienten saus:
1 cup SBR
1 el Honing
1 scheut Multi-Vitamientje Rood Fruit
1 tl Chipotle Tabasco

Toppings:
4 plakken Gerookt Ontbijtspek
4 plakken Smeltkaas

Eerst een cedar plankje wat ik nog had liggen van de AH, ruim een uur in water laten weken.
De kleine starter aangemaakt en ondertussen alle ingredi?nten van de ballen goed gemengd en hier 4 ballen van gedraaid. Hierna de OTP op temperatuur gebracht.

De ballen volgens recept op het plankje direct boven de briketten voor 20 minuten en tijdens deze periode alle spullen van de saus door elkaar gemikt en warm gehouden op een laag pitje.

20130922_173002.jpg

20130922_172957.jpg


Tijdens deze eerste fase wat krieltjes met BBQ-kruiden in een koekenpan met geklaarde boter bakken en een komkommer in plakjes laten snijden door ??n van de piranhas. We maken er dus een simpele maar hopelijk lekkere maaltijd van.

Na 20 minuten de ballen insmeren met de saus en voor 10 minuten terug boven de briketten. Na 10 minuten dit herhaald en er een plak smeltkaas met een doormidden gesneden plak ontbijtspek op gelegd. Het plankje indirect gelegd en 5 minuten wachten. ??n balletje onbedekt gelaten omdat mijn vrouw aan het werk is en ze deze vanavond dan met wat verse kaas en bacon kan opwarmen.

En......vervolgens hebben we een probleem; de smeltkaas wordt zo vloeibaar dat het grootste deel op het plankje terecht komt en het de ontbijtspek tegelijk maar meeneemt. Zo goed en kwaad als het kan de boel terug bovenop de ballen gelegd en nog een extra 5 minuten om het spek iets meer uit te bakken (wat een waardeloze foto's maakt die telefoon van mij toch :( )

20130922_181914.jpg


Maar goed....wat vonden we ervan; het was een heel errug lekker balletje en voor herhaling vatbaar. Zelfs mijn testpanel was unaniem dat dit vaker op het menu mag. Enig leermomentje voor volgende keer dus wel een ander plakje kaas die wat minder vloeibaar wordt. Maar al met al een geslaagd hapje en er kan een vinkje op de todo-lijst bij :)

Update: ingredi?nten saus compleet gemaakt.
 
Lekkere ballen heb je daar Danny!! :D
 
Het ziet er misschien wat minder uit maar de smaak is wat telt....toch?
 
150degrees zei:
Het ziet er misschien wat minder uit maar de smaak is wat telt....toch?
Zekers.....maar je eet ook deels met je ogen dus het plaatje moet er wel aantrekkelijk uitzien. Maar zoals je zegt is de smaak het belangrijkst en die was goed. Voor het uiterlijk is het een leermomentje voor de volgende keer.
 
Erg he, krijg alweer honger
 
Nog een ingredi?nt vergeten te vermelden bij de saus: 1 tl Chipotle Tabasco.
Mag de volgende keer iets meer in want nu was het zoeken in de smaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan